Regulering av gjæringstemperatur

Kan du sjekke merkingen på regulatoren din og se hvilket typenummer den faktisk har? Evt ta bilde av merkelappene og legge ut her? Det er vel ikke så uvanlig ut du kan ha fått feil vare, det må du i såfall ta opp med selgeren.
 
unebuved.jpg
 
Denne er merket med REX-C100FK02-V*AN, og er ikke den samme som på bilde i ebay auksjonen som jeg lenket til over. Det står også output SSR. Du skal ha en REX-C100FK02-M-AN.
Da er det ikke så rart at det ikke virker når du kobler som om den skulle hatt rele. Dobbelsjekk auksjonen hvor du har kjøpt den og kontakt selgeren hvis han har sendt deg feil regulator. Hvis ikke er det bare å bestille en ny å få selgeren til å bekrefte at han faktisk sender deg en med releutgang, ikke SSR utgang. Spør om "please confirm that the regulator has relay output like the one on the picture, not SSR output". Da bør det gå bra:)
 
Jeg sendte han en melding og sa produktet ikke stemte med det bilder og beskrivelsen gav meg, så keg fikk pengene tilbake og slapp å sende PIDen tilbake. Bestiller heller fra en anna plass. Venter fortsatt på STCen min. Straks gått 1 mnd. Men han sa leveringstida kunne ta opp til en mnd.
 
Bra det ordnet seg. Det går sikkert fint å bruke STCen, men en AV/PÅ regulator vil ikke gi så gjevn temperatur som en PID regulator. Det spørs selvsagt hvordan du har tenkt å regulere, hvordan varmeelementet er plassert og hvordan temperatursensoren er plassert.
 
Selvregulerende kabler regulerer seg vel inn på 5-10 grader, og slår seg av hvis temperaturen blir høyere. Det virker slik at motstanden i kablene øker med temperaturen slik at  strømmen går ned. Da kobler kabelen bare inn når det blir kaldt og trenger ikke å stå på hele tiden, selv om den ikke er koblet til en regulator.
Det er i såfall kun egnet til lager gjæring.
 
Hei.

Det er litt forskjellig temperature område på selvregulerende kabler. Jeg broker same oppsett til å kontrollere gjæringskar som star I kald garasje, karene er let isolert utvendig med liggeunderlag utenpå.

Bruker og kabeltype I varmeskap for "sekundær" gjæring av flasker etter sukkerkarbonering.

De kablene jeg bruker har ca 10w/meter,,og har en overflate temperature på maks 30 grader.  Intern motstand øker med temperature,så til slutt leder de ikke strøm før temp faller igjen.

Jeg bruker stc1000 til å styre disse.

Funker helt fint hos meg.

HansV skrev:
Selvregulerende kabler regulerer seg vel inn på 5-10 grader, og slår seg av hvis temperaturen blir høyere. Det virker slik at motstanden i kablene øker med temperaturen slik at  strømmen går ned. Da kobler kabelen bare inn når det blir kaldt og trenger ikke å stå på hele tiden, selv om den ikke er koblet til en regulator.
Det er i såfall kun egnet til lager gjæring.
 
Skal lage meg et kjøleskap for gjæringstemp.
Anbefaler dere en STC1000 eller en PID for å styre temperaturen med ?
 
STC 1000 er det beste å bruke i det tilfellet, da kan du ha både varme og kjøle-element påkoblet samtidig. Men med en PID så kan en kun bruke en av delene, så vidt jeg vet.

Koblet opp en STC 1000 med varmeplate i kjøleskap for noen uker sia, funker veldig bra.
 
Ole Bråten skrev:
STC 1000 er det beste å bruke i det tilfellet, da kan du ha både varme og kjøle-element påkoblet samtidig. Men med en PID så kan en kun bruke en av delene, så vidt jeg vet.

Koblet opp en STC 1000 med varmeplate i kjøleskap for noen uker sia, funker veldig bra.

Jeg tenkte jeg skulle gå for samme løsning. Hvordan er det å dra på ferie med noe sånt stående på i forhold til brannsikkerhet? Er det trygt, eller bør man være hjemme og passe på som en hauk?
 
Noen som vet hvor lang leveringstid det er på disse? Sendes med "Standard Int`shipping"

http://www.ebay.com/itm/261157944931?var=560179575371&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
 
jeg bestilte en 23/2, ikke fått den enda (ikke forventa det heller), kommer vel etter vært. regner alltid 3-4 uker for ting bestilt pån ebay..
 
Yaiks, og jeg som allerede har satt til starteren bunnfelling...

Noen som vet om disse funker like bra bare til 3-4dobbel pris?

http://www.clasohlson.com/no/FrostGuard%20varmekabel%20/Pr363471000#moreinfo
 
fikk en hentelapp fra posten i dag, så bare kopien av pakka så den var sendt fra shanghai. Så var vel ikke den.

Men kan jo være, eller så er det PID eller ei vekt. ebay er ikke bare bare....  :jaha:
 
Tilbake
Topp