Regulering av temperatur i ett 200liters gjæringsfat

Jeg kan brygge 220 liter om jeg ønsker det. Til nå har jeg gjæret det i 60liters "labb hundefor dunker"  disse setter jeg i ett stort kjøleskap og styrer tempen der.

Jeg kan skaffe meg 240 liters plasdunker, det hadde vært flott om jeg kunne tappe hele brygget i en av disse dunkene og gjære brygget der. Problemet blir da styring av gjæringstemperatur.
Hvis man ønsker å gjære på 20 grader er det jo bare å sette tanken i ett rom som holder riktig temperatur. Problemet blir stormgjæringa hvordan skal jeg holde temperaturen  nede?

Er det noen som har forslag til løsning på hvordan man kan styre temperaturen i en tank som tar 200liter?

Har tenkt litt på følgende:

Man pumper kaldt vann ned i en kjølespiral som er plassert inne i gjæringsrtanken. Da må jeg styre tempraturen med en pumpe som jeg starter og stopper med en UT 200.
Probleme blir da at jeg ikke kan kjøre det kaldere enn temperaturen i vannkrana.
 
god løsning du har tenkt ut der, innspill på dette er at med så store volum vil temperaturforandringen foregå nokså sakte, dette kan gi deg tid nok til at kjølespiralen kan ta en tur innom en dunk isvann eller et kjøleskap hvis det trengs. eller pumpe vannet fra en beholder der det er kjølig nok. kanskje med kunstig hjelp......
 
Flere norske gårdsbryggeri bruker de samme "blådunkene" til gjæringskar, og det kan være ganske utfordrende både å måle og regulere temperaturen.
Å holde temperaturen nede er viktigst de 2 første døgnene, og du kan jo også starte ut litt lavere enn ved den gjæringstemperaturen du ønsker. Kjølespiral oppi er nok en av de bedre løsningene, regulering av romtemperatur, våte håndklær med vanntilførsel og direkte dusjing er andre.. :) Eventuelt bygge en liten kjøleboks/varmeboks rundt den.

Vet ikke hvorfor du ønsker å kunne dra temperaturen under vanntemperaturen, men til lagerøl vil nok uansett disse gjæringskarene være temmelig utfordrende.

Lurer på om ikke Sigmund og Olav her inne har brukt disse dunkene endel, og sikkert har nyttig erfaring å dele.
 
Det var disse "blådunkene jeg tenkte på" de er lette å få tak i helt gratis..

Hvis en har en f.e.k.s en 25liters dunk stående inne i ett kjøleskap som holder +/- 2 grader. Dette kan jeg enkelt koble til pumpa mi med slanger, og så pumpe dette ned gjennom dyppkjøleren min og så tilbake igjen i kjøleskapet.

Hvis kjøleskapet klarer å holde tempen nede på 25litersdunken så pumper en jo 2 grader kaldt vann ned gjennom gjæringskaret og da skal det vel være mulig å klare lager øl temp på 10grader.

En kan jo også kjøre litt frostveske i vannet og la dunken stå inne i en fryseboks og da har en vann på -22grader. (litt kjedelig om en får en lekasje)

Er litt usikker, men det er også kansje mulig å få helt reine plastposer som en kan putte inne i dunkene slik at man slipper å vaske dunkene. Bare å kaste posen når det er ferdig å gjære.
 
Jeg ser at Speidel selger egne gjæringstanker på 240 liter. Til disse kobler man til en kjøleenhet som styrer tempen.

Dette hadde jo vært perfekt, men jeg har ingen ønske om å bruke så mye penger på bryggerutstyr til privat bruk.

Hva med en "ølkjøler som kan ta flere kraner/linjer" og så kjøre en av disse linjene ned i gjæringskaret?
Disse ølkjølerene kan en jo skaffe uten at en blakker seg helt.
 
Oddvar Demmo skrev:
Ramsvatn skrev:
Disse ølkjølerene kan en jo skaffe uten at en blakker seg helt.

Hvor da, jeg er blitt lovet noen men har ingen ennå etter 3 år med venting/masing :(
Det er jo en som ligger til salgs på forumet her. Under utstyr til salgs..  Husk at disser er gamle og ikke vert så mye.  Vet om en som kjøpte en som funker fint for 3000kr.
 
Tilbake
Topp