Rene humlesmaker

Jeg ønsker å bli bedre på å skille de ulike humletypene fra hverandre, men erfarer at det er vanskelig. Humle kombineres gjerne med andre humletyper i ett og samme øl, ellers så er det så mye andre faktorer som kan gjøre at det er vanskelig å avgjøre hvordan akkurat den humletypen faktisk smaker - i ren form.

Er det noen måte å bli bedre på dette? Da tenker jeg ikke å lese meg til det, men smake det selv.

Finnes det f.eks. ølserier hvor samme øl er brygget, men kun med ulike humler?

Eller kan man gjøre andre ting for å lære mer om grunnsmakene? Brygge humle-te...? ;-)

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Vi har akkurat gjort det. En enkel pale ale, med kun en humle. Lagde tre øl for et par uker side. Felles mesk for alle disse tre. Athanum, golding og hallertau blanc.

Nøytral gjær, feks wlp001/us 05 åsså starters du gjæringen på 15-16 grader og lar den ligge der under stormgjæringen og øke etter stormgjæringen til 18-19.Da får du et gjæringsforløp uten mye estere og får derav frem mye smak av humlen. Også bøtte på litt tørrhumle også

Min plan var å bruke denne https://forum.norbrygg.no/threads/n...a-gahr-smith-gahrsen-bergen.1914/#post-145400 som utgangspungt i test av både humle og malt... ..men har aldri kommet lengre en Maris Otter og Cascade fordi den er så god ;)
Den har også vert perfekt til å justere bryggeteknikken min.
Takk for tips!

Bruker du samme koketid uavhengig av humletype?

Og justerer du mengden ved ulike typer kun på grunnlag av alfasyre?

Artig og enkelt med å pelme humle rett i industriøl! Det koster ikke allverden av tid å få testet!

Og ellers takk for gode tips til lignende tråder og greie oppskrifter :)

Artig og enkelt med å pelme humle rett i industriøl! Det koster ikke allverden av tid å få testet!

Og ellers takk for gode tips til lignende tråder og greie oppskrifter :)

Enkelt, lite tidkrevende og fryktelig nyttig! :)

Takk for tips!
Bruker du samme koketid uavhengig av humletype?
Og justerer du mengden ved ulike typer kun på grunnlag av alfasyre?

hehe, Maris Otter og Cascade var det jeg begynte med, og lengre har jeg ikke kommet enda.
60 min koketid. Mesketemperaturer og tid som foreslått av Gahr litt uti tråden
Jeg har justert litt ned på 60 min humla. Mest av hensyn til resten av husstanden, mens tilbakemeldingene fra den gemene hop som tror øl skal være mest mulig gjennomsiktig og på grensen til issørpe ble: "å faen, mye smak, men veldig godt!"

Da er den høytidelige humletesten gjennomført!
Flaskene fikk godgjort seg i fire dager i romtemperatur, så vendt og deretter kjølt i tre dager.

1.jpg

Jeg vet ikke hvordan smakene er dersom humlen kokes, så det er det ikke tatt høyde for.
Humlesortene er sortert etter hva jeg synes de minner litt om. Går fra fruktig og blomsteraktig til mer og mer bitter- og høyaktig (ca).

2.jpg

Citra 13,5 %:

o Bruk: Aromahumle. Evt bitterhumle.
o Smak: Sitrus og tropisk frukt
o Brukes i: IPA, Pale ale
o Karakter*: 5
o Erstatninger: Ikke oppgitt. Kanskje Colombus, Cascade og Centennial?

Cascade 5,6 %:
o Bruk: Aromahumle, men også bitter- og tørrhumle.
o Smak: Sitrus/grapefrukt, blomster, litt krydder
o Brukes i: Pale ale, IPA, Porter, Barley wine
o Karakter*: 4
o Erstatninger:Amarillo, Centennial, Summit, Columbus

Centennial 8,5 %:
o Bruk: Aroma- og bitterhumle.
o Smak: Sitrus og blomster. Minner om Cascade men mildere? (Andre kaller den “Super-Casade [gammel?]). Mindre krydder. Bitrere enn Cascade.
o Brukes i: alle ales
o Erstatninger: Cascade, Colombus, Amarillo, Summit.

Colombus 16,1 %:
o Bruk: Bitterhumle
o Smak: Krydret/bitter med høysmak og litt sitrus. Litt tre/harpiks
o Brukes i: IPA, Pale ale, Stout, Barley wine, Imperial Brown Ale, Imperial stout
o Karakter*: 2
o Erstatninger: Chinook, Northern Brewer, Nugget, Target, Magnum, Warrior, Millenium, Bullion. Kanskje Citra, Cascade og Centennial?

Mittelfrüh 4,7 %:
o Bruk: Aromahumle.
o Smak: Søt kanelaktig og litt krydder. Bittelitt besk. Mildere versjon av Fuggles?
o Brukes i: Tysk pilsner/lager, Pale ale, Amerikansk lager
o Karakter*: 3
o Erstatninger: Liberty, Spalt, Perle og evt Vanguard.

Mount Hood 4,4 %:
o Bruk: Aromahumle
o Smak: Mild, behagelig, ren. Bittelitt høy og bitterhet. Minner om Mittelfrü, men mer høy/bitterhet.
o Brukes i: Lager, pilsner, bock, hveteøl
o Erstatninger: Hallertauer, Liberty, Crystal, Strisselspalt

Fuggles 5,2 %:
o Bruk: Aroma- og tørrhume.
o Smak: Krydder og høy, men mildere enn Bobek. Litt fruktig. Bittelitt tre/harpiks.
o Brukes i: Engelske ales
o Erstatninger: Willamette, Styrian Golding, Tettnanger, Newport

Chinook 12 %:
o Bruk: Bitterhumle. Evt aromahumle.
o Smak: Krydder. Bittelitt Citrus og blomster. Ikke så god. En mildere variant av Bobek. Tre/harpiks.
o Brukes i: Pale ale, IPA, Stout, Porter, Lager
o Karakter*: 2
o Erstatninger: Brewers Gold, Columbus, Galena, Nugget, Northern Brewer, Eroica, Target

Bobek (Styrian Goldings) 4,29 %:
o Bruk: Bitter- og aromahumle
o Smak: Ganske sterkt krydret. Høysmak. Tre/harpiks. Dårlig bismak.
o Brukes i: Extra Special Bitter (ESB), Lager, Pilsner
o Karakter*: 1
o Variant av Fuggle.
o Erstatninger: Fuggle (variant av), Willamette

Goldings 4,2 %:
o Bruk: Bitter- aroma og tørrhumle.
o Smak: Høys, men noe blomster. Litt friskere. Mindrefruktig enn Fuggles. Tre/harpiks. Dårlig bismak.
o Brukes i: Engelske ales
o Erstatninger: Progress, Fuggles, Styrian Golding. (East) Kent Goldings er det samme, bare ulik stedsopprinnelse

Galena 11,4 %:
o Bruk: Bitterhumle. Evt. aromahumle.
o Smak: Bitter og litt sitrus og høy. Tre/harpiks.
o Brukes i: Imperial stout, Stout, IPA, Barley wine
o Karakter*: 3/4
o Erstatninger: Brewers Gold, Nugget, Cluster, Chinook, Eroica, Newport

Sladek 7 %:
o Bruk: Oppgitt som aromahumle (jeg synes det virker som bitterhumle).
o Smak: Intens bitter- og høy, samt sterk tre/harpiks. Oppgitt som fruktig, men det må evt være ved koking?
o Brukes i: Lager
o Karakter*: 1
o Erstatninger: Ikke oppgitt. Oppgitt som en hybrid av Northern Brewer. Minner om Saaz iflg. Wikiperia.

3.jpg
*Karakter er i hovedsak gitt ut fra smak (SUBJEKTIVT om JEG likte den eller ei) da den ble blandet ut i Ringnes lettøl. IKKE gitt ut fra egnethet i ulike brygg eller ut fra hvordan den evt smaker ved ulike koketider.

**"Bruk", "Brukes i" og "Erstatninger" er oppført etter tatt med i inspirasjon fra følgende kilder: http://www.glennrlie.net/humle, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hop_varieties, http://smakamera.se/humlelexikon/ og http://petit-agentur.no/om-humle/

Er dere enig/uenig i dommen?

Sist redigert:
Tilbake
Topp