Teste humletyper ved å tilsette humle i industriøl.

Leste om en kar som testet mange forskjellige humletyper ved å åpne korken på industriøl og tilsette humle og korke igjen.

http://www.bertusbrewery.com/2013/03/dry-hopped-bud-light.html

Hvilken øltype som ikke koster allverdens kan fungere til et slikt eksperiment her hjemme? Noen forslag? Skulle jo helst være en med lett maltsmak og nesten ingen humle. Dette er jo en særdeles effektiv måte å raskt få oversikten over de forskjellige humletypene.
 
Dette hørtes jo veldig gøy ut!
Kanskje en av lett-variantene til Hansa eller Ringnes kunne brukes?
 
Sist gang brukte jeg Borg lettøl, dette var eneste lettøl jeg fant som ikke var på boks. Fungerte utmerket og lærte mye om de 9 sortene jeg testet.
 
Grans lettøl? Billigste tilgjengelig tipper jeg. I tillegg får man seg jo noen ekstra flasker av dette :)
Men hvordan er det å teste som smaks/aromahumle? Altså f eks koke dette 15-1 minutt? Litt mer stress, men vil vel funke?
 
Ølet vil ikke bli godt... det vil bli ubalansert...
Dette er kun en lære i hvordan forskjellig humle smaker, og til det er denne teknikken god.
Se på dette som det det er - tørrhumling. Dersom du vil teste hvordan humle smaker som aroma / smak / bitter, må du nok over på SMASH - som er svært tidkrevende i forhold :)
 
Da smakte jeg meg gjennom 6 forskjellige humler i går kveld. De utvalgte var chinook, citra, amarillo, simcoe, mosaic og athanum. Tilsatt 1 gram humle i 0.33 flasker med corona light, sto 5 dager i romtemp før de ble satt kjølig. Fikk helt klart dannet meg et bilde av de forskjellig humlene. Skal ikke skryte på meg at jeg kjente hva de forskjellig humlene faktisk smakte, men fikk helt klart et inntrykk av intensiteten de forskjellige humlene gir. Citra og chinook var de som klart hadde høyest intensitet og som var mest skarpe i smaken. Citra var den som var enklest å gjenkjenne, den var veldig "frempå" i sin smak, minner lite om de andre jeg testet. Amarillo var den som var mest subtil av de jeg testet, Simcoe var også litt forsiktig i utrykket. Mosaic hadde en rundere smak som bar preg av moden/mørk frukt, nesten litt søtlig fruktighet. Athanum hadde en interessant og subtil karakter syntes jeg, som sikker kan bidra inn mot mer intense humler. For meg fremsto også den som fruktig, selv om alle beskrivelser jeg har lest om denne ikke engang nevner fruktighet.

Alt dette blir jo selvfølgelig veldig subjektivt, og jeg merker at jeg har problemer med å plukke opp det florale og krydderaktige disse humlene skal representere. Furu osv syntes jeg også blir vanskelig å merke, selv om chinook har en høy intensitet som jeg sliter å sette ord på. Dessverre ble humlene "forurenset" av corona-light som et et skikkelg ubehagelig øl. Hvilken humle som er brukt i corona er uvisst, men det både smaker og lukter skikkelig ekkelt. Så tips om mer nøytrale øl trengs!

En annen ting jeg gjorde var å blande humler sammen i glass for å finne ut hvordan de fungerte sammen.

Hvis jeg skal gjøre noe slikt igjen vil jeg muligens bruke mer en 1 gram pr. 0.33 for å få en enda høyere intensitet på ølet. Jeg må også finne et annet øl å humle, for corona-light må være noe av de ekleste jeg har vært borti av øl :)

Er nesten sånn at jeg vurderer å lage meg et lite brygg på DME som gjæres uten humletilsetninger sent i brygget (kun bitterhumle), for så og tørrhumle på flaske, for dette tror jeg kan være veldig lærerikt.
 
Sist redigert:
Nei, det tror jeg ikke du bør tenke på
Det er vel kun ved bitterhumle tilsetting man bruker å regne på det
 
Tilbake
Topp