Rengjøring av patentkorker

Beklager om dette er besvart annet sted i formuet, men jeg klarte altså ikke å finne noe generelt om dette på den store "interwebben".

I påvente av en forsinket flaskekorker type bordmodell, gikk jeg til innkjøp av nye 0,5L flasker med patentkork.
Jeg ser det er mye snakk om rengjøring/desinfisering av flasker, men finner ingen informasjon om rengjøring/desinfisering av patentkorker.

Hva er rutinene til dere som bruker dette?
Tar dere av pakningen?
Koker dere korkene eller bare legger dem i StarSan? Med eller uten pakninger?

Mvh en-som-må-ha-det-med-teskje

jeg har brukt patentkorker i over ett år nå uten problemer.

det jeg gjør er at når jeg vasker flaskene før fylling så legger jeg korkene i en bolle med PBW i en times tid eller noe sånt. deretter tar jeg de ut og skyller de godt i rennende vann og knikker litt med fingrene på kork og pakning (jeg har på rene vaskehasker). så lar jeg de tørke. på bryggedagen legger jeg de i en skål med starsan kanskje 30 minutter før flaskingen starter og så ligger de der helt til jeg bruker de. jeg tømmer ikke ut starsan'en slik at korkene ligger i starsan helt til de settes på flasken. det har fungert helt fint for meg. jeg har aldri tatt bryet med å ta av pakningen men jeg ser ikke bort fra at dersom du gjør dette så kommer rensemidlene enda bedre til...

det eneste jeg har gjort med pakningene er at jeg har tatt de av og snudd de etter noen måneders bruks fordi jeg synes de blir veldig formet etter flasken og tenker at de kanskje blir litt mindre tett etterhvert. ved å snu de så starter jeg liksom "på nytt" føler jeg og pakningen blir klemt skikkelig fast.

Tar aldri korkene eller pakningene av. Skyller flaskene etter bruk med kokende vann (kan sprute litt opp om en ikkje er forsiktig). Før flasking setter jeg de med korken ned i en kjele med kokvarmt vann i noen minutter. Har aldri opplevd infeksjon. Synes det er noe herk å demontere korkene, men min måte er jo og litt herkete. Fat snart...

Oppvaskmaskin på 75 grader på alle flasker, og patentkorkene står på. Så er det starsan før flasking.

Tilbake
Topp