Rengjøring av silduken

Grainnvargen

Norbrygg-medlem
Når vi brygger så er jo rengjøringen etterpå en viktig del... Men det å få ren den silduken som ligger i topp og bunn av maltrøret er noe herk for å si det pent.

Vi prøver å vaske den ren så godt vi kan og med børste, vann og en god porsjon tålmodighet så går det jo på et vis.

Fins det noen triks for å lette denne operasjonen? Evt om det fins et kjemikalie som løser opp maltrestene??
 
Enig med de to siste her. Vaskemaskina funker knall. Kjører alle filtre og de to platene i maskina etter mesk. Vasker maltrøret med en vaskekost jeg har stående i en bøtte med pbw. skyller av med dusjen.
 
Jeg skrur på lunkent vann i springen og legger en hånd på hver side og snurrer silen rundt samtidig som jeg "gnikker" med hendene. Pleier og være helt ren på max 30 sekunder med det trikset.
 
Om du velger vaskemaskin så bør du skylle av alt etterpå. Er gjerne såperester igjen etter en maskinvask.
 
Om du velger vaskemaskin så bør du skylle av alt etterpå. Er gjerne såperester igjen etter en maskinvask.

Bruker du oppvasktabletter, eller pulver?. Jeg bruker rema1000 billigpulver og har ikke merket at det er noe rester, verken på glass eller andre ting.
 
Passer alltid på at jeg har skitten bil før jeg starter mesk. Etter mesk drar jeg til nærmeste bilvask og stripser fast filterdukene i dørhåndtaket og bunn/topp plate trer jeg på antennen, full vask + polering. Er bilen ren så gjør jeg som Jab nevner, spinner rundt i vasken. ferdig på minutter og slipper å tenkte på rester av vaskemiddel.
 
Om du velger vaskemaskin så bør du skylle av alt etterpå. Er gjerne såperester igjen etter en maskinvask.
Jeg er en av de som får ølglass som gir kjempefin lacing og head selv med vask i oppvaskmaskin. Spørs om jeg gjør noe riktig, eller har en "riktig" vaskemaskin. Ikke vet jeg. Stålet kjennes ut som nytt når det kommer ut av vaskemaskinen hos meg i alle fall. Verken hatt problemer med skum eller annet.

Det skal sies at jeg skyller både melkeglass, kaffekopper og annet med glovarmt vann før det går inn i oppvaskmaskinen. Kan ha noe med det å gjøre kanskje.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Jeg er en av de som får ølglass som gir kjempefin lacing og head selv med vask i oppvaskmaskin. Spørs om jeg gjør noe riktig, eller har en "riktig" vaskemaskin. Ikke vet jeg. Stålet kjennes ut som nytt når det kommer ut av vaskemaskinen hos meg i alle fall. Verken hatt problemer med skum eller annet.

Det skal sies at jeg skyller både melkeglass, kaffekopper og annet før det går inn i oppvaskmaskinen. Kan ha noe med det å gjøre kanskje.
Da gjør du riktig eller har riktig maskin ja. Om jeg ikke skyller mine glass før skjenking fra kran så er det null lacing. En rask skyll så er alt på topp... jeg bruker alltid vaskepulver om det skulle ha noe å si.
 
Skulle selvsagt ha nevnt det også. Skyller alle glass med varmt vann først, deretter kaldt vann før tapping av øl, men tanken min er mest for å fjerne støv og slikt.

Delvis også naturfagslæreren i meg som vet at varmt vann løser opp ting bedre enn kaldt....
 
Tilbake
Topp