Rengjøring av tappekran på gjærbøtte før fating

Bruk hevert  ;)

Overføring fra gjæringskar til fat gjennom en kran vil gi mye plasking med fare for oksidert øl (med mindre du fester en slange på krana og ned i fatet da).

glennrlie skrev:
Bruk hevert  ;)

Overføring fra gjæringskar til fat gjennom en kran vil gi mye plasking med fare for oksidert øl (med mindre du fester en slange på krana og ned i fatet da).

jeg har silikonslange som rekker i bunnen av fatet og vel så det:)

Se så! Da er i hvert fall den biten grei! :)

Vel, annet enn å spraye the living daylight out of den krana med Star-San har jeg egentlig ingen bedre tips. Om du da ikke kan bruke den silikonslangen din som hevert da. Utfordringen da blir vel å få startet selve sugingen. Anbefaler innkjøp av autohevert, veldig kjekt og enkelt å renholde/desinfisere.  :skitbra:

Jeg tapper alltid ut av kranen. Mye Starsan i slangen og en dusj inn i kranen, og har aldri hatt noen problemer.

Kan også legge til at jeg ikke har brukt kranen siden den ble vasket og dusjet med Starsan når ølet ble satt til gjæring. Røret det ikke før tappingen.

Roger skrev:
Jeg tapper alltid ut av kranen. Mye Starsan i slangen og en dusj inn i kranen, og har aldri hatt noen problemer.

Kan også legge til at jeg ikke har brukt kranen siden den ble vasket og dusjet med Starsan når ølet ble satt til gjæring. Røret det ikke før tappingen.
Da mener du att du vasker og desinfisere gjærkaret og kranen før gjæring og bruker ikke kranen før du skal tappe det på fat eller flaske? Rengjør du kranen på noe spesiell måte før du tar i vørteren?
Demontere du kranen og rengjør den før du fyller gjær karet med vørter?

Har brukt kran på karet på alle mine øl, bruker den også til å tappe prøver til måling gjennom gjæringa, lar den ligge i varmt vann og maskin vaskepulver når karet vaskes etter gjæring, monterer i bøtte og dynker alt i starsan, bruker den flittig gjennom gjæringa, før tapping på fat eller omstikkingskar sprayer jeg rundt om og inni krana med starsan og lar stå i ett par minutter.
Har fungert knirkefritt på noen og førti batcher, så sover ikke dårlig om natta for at jeg gjør det på denne måten.

Jeg brukes også kraner på alle spann. Men jeg skrur de alltid av og demonterer etter bruk (krever litt riving og sliting). Når de skal brukes igjen ligger de og trekker i starsan-løsning før de monteres av antibac-hender igjen :)

Bjarte H skrev:
Jeg brukes også kraner på alle spann. Men jeg skrur de alltid av og demonterer etter bruk (krever litt riving og sliting). Når de skal brukes igjen ligger de og trekker i starsan-løsning før de monteres av antibac-hender igjen :)

Så hvis jeg rengjør den og desinfisere den før jeg har i vørteren og sprayer den som en "gal"  før tapping på fat så er det en god rutine?

Når man tapper over på fat skal man stoppe før luftboblene kommer når det er tomt eller holder det og stoppe kranen når man ser de komme?

Rengjøring før tapping.  Bruker kran bare når jeg tapper på flasker. Krana lar seg jo vri. Vri den slik at den står opp ned. Spray star san i krana og la den stå så lenge man ønsker. Når jeg tapper snur jeg krana og den første tappingen er alltid i beholderen til oeschlevekta. Så får jeg tatt FG. Det kan jo være en infeksjonskilde i de første dråpene selv om jeg strengt tatt ikke tror dette. Jeg er ikke plaget av infeksjoner når jeg flasketapper.

mvh

Bårdd

Før flasking kan du desinfisere karet på vanlig måte og så sette noe under det slik at du ka tappe starsan-blandingen (eller hva du bruker) ut av krana og ned i ei skål som gjør at det står starsan opp i krana helt opp til hullet i krana.

ingeborgkarioline skrev:
Hans Einar skrev:
Jærbrygg skrev:
Skaf deg en god pumpehevert,absolutt det besteenkel å holde ren og meget kjekk å ha......

Og bytt ut pvcslangene med tykkveggede silikonslanger. 

--

Hvorfor bytte ut pvc slangen på den? Og isåfall hvilken str må slangen være på innvendig?
--
Fordi de er håpløse å jobbe med.  Bretter som ikke åpner når de rettes ut. Stive og fæle å jobbe med. Vanskelige å ta av/demontere for rengjøring...
Mener 1/2" passer. Katla / bryggmaker.no har gode slanger

--

ingeborgkarioline skrev:
Bjarte H skrev:

Så hvis jeg rengjør den og desinfisere den før jeg har i vørteren og sprayer den som en "gal"  før tapping på fat så er det en god rutine?

Når man tapper over på fat skal man stoppe før luftboblene kommer når det er tomt eller holder det og stoppe kranen når man ser de komme?

Høres ut som god rutine :)

Steng kranen når du ser boblene komme :)

Tilbake
Topp