Rengjøring av tappetårn

magne1972

Moderator
var innom biltema i dag, og fant en trykksprøyte til 49,- skrudde av dysen i fronten, og etter noen runder med gjengeteip, så passet utventilen til et corneliusfat på den.
Da har jeg fikset en enkel trykkflaske på 1,5 liter til å kjøre rengjøring av tappetårnet mitt med til under hundrelappen 8)
 
magne1972 skrev:
var innom Biltema i dag, og fant en trykksprøyte til 49,- skrudde av dysen i fronten, og etter noen runder med gjengeteip, så passet utventilen til et Corneliusfat på den.
Da har jeg fikset en enkel trykkflaske på 1,5 liter til å kjøre rengjøring av tappetårnet mitt med til under hundrelappen 8)


Genialt...


Har ikke tenkt så enkelt en gang.  Det skal jeg jaggu prøve. !

Rengjøring av tappetårnene blir alltid forsømt fordi det er for mye strul, og til slutt så sitter man igjen med drittsmak eller superklister i krana.
 
For en utrolig enkel og smart løsning! Jeg venter som regel med å vaske slangene når jeg har skal vaske et fat som skal fylles og kobles på, men kunne godt gjort det oftere.

Klistrende kraner plages jeg heldigvis ikke av lenger, takket være Perlick. Anbefales!  :skitbra:
 
Prøvde sprøyta i dag, bare som en test, funket som en drøm, koblet av corneliusfatet, koblet på sprøyta med ca 1 liter vann i og pumpet 15-20 ganger. tappet av 1/5 liter vann, stengte krana, ventet litt + 15-20 nye pump med sprøyta, og tappet siste halvliteren med vann. eneste er når sprøyta går tom og den blåser ut væsken som er igjen i slangene så spruter det litt fra tappekrana.
MEN JEG RENSET SLANGENE OG TAPPEKRANA PÅ LANGT UNDER 5 MIN!
 
magne1972 skrev:
Prøvde sprøyta i dag, bare som en test, funket som en drøm, koblet av corneliusfatet, koblet på sprøyta med ca 1 liter vann i og pumpet 15-20 ganger. tappet av 1/5 liter vann, stengte krana, ventet litt + 15-20 nye pump med sprøyta, og tappet siste halvliteren med vann. eneste er når sprøyta går tom og den blåser ut væsken som er igjen i slangene så spruter det litt fra tappekrana.
MEN JEG RENSET SLANGENE OG TAPPEKRANA PÅ LANGT UNDER 5 MIN!

Gammel tråd men er denne sprøyta og få kjøpt til rengjøring av øl ut slangen på tappe anlegget eller finnes det en annen stedfortreder som passer til ut koblingene på fatet?
 
Bare kjøp en billig pumpekanne på biltema/CO/europris, og sett på en utventil til corneliusfat.... Enkelt, billig, og velfungerende.... Denne sprøyta funker enda :)
 
magne1972 skrev:
Bare kjøp en billig pumpekanne på Biltema/CO/Europris, og sett på en utventil til Corneliusfat.... Enkelt, billig, og velfungerende.... Denne sprøyta funker enda :)

Passer den på gjengene til ut krana?
 
magne1972 skrev:
Bare kjøp en billig pumpekanne på Biltema/CO/Europris, og sett på en utventil til Corneliusfat.... Enkelt, billig, og velfungerende.... Denne sprøyta funker enda :)

Var på biltema i dag og kjøpte en pumpekanne til 40 kr,. Demonterte den når jeg kom hjem og ser att det er smurt fett mange steder, er dette noe som bør vaskes vekk før bruk med star san?
 
Jeg bruker denne, kjøpte den etter å ha lest tråden her og den tilfeldigvis var på tilbud til 29.90 eller 39.90.

Også her mener jeg på at jeg skrudde cornelius koblingen direkte uten gjeng rape. Var litt trang men tuten kom inni med litt kraft. Ble da helt tett også. Har vel vært i bruk ca en 6-7 mnd, da jeg plutselig fant kannen og cornelius ventilen henslengt i garasjen når jeg ryddet.

Easybrew
 
Tilbake
Topp