Rengjøring av Zchiller

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Hva er det beste å rengjøre en motstrømskjøler med? Har brukt MIM kombi 80 grader varmt vann og sirkulert gjennom ett par timers tid men ser det legger seg noen små sorte klumper i bunn av kjelen etter en stund. Aner ikke hva det er og ikke sikkert det kommer fra kjøleren men ser ikke hvor ellers det kan komme fra. Noe sterkere jeg kan kjøre gjennom?
 
pumper bare vannet som kjelen vaskes i igjennom kjøleren, deretter "snurres" vannet ut av kjøleren, når det brygges så pumpes den kokende vørten gjennom kjøleren.
Glemte en gang å starte pumpen under kokinge så den ble startet etter kok mens vørten holdt 100 gader, gikk bra det og selv om tempen faller fort til litt under 100 grader
 
PBW funker jo bra. Jeg trodde jeg hadde problemer med skitten kjøler, men så snudde jeg Brewtoolsen på hodet og fant noen temmelig møkkete slanger, og det stod ikke så bra til inni pumpa heller.
Har demontert både pumpe og koblinger. Eneste plass jeg ikke kan se er inne kjøleren..... Får kjøre på ett par ganger til og se om alt forsvinner :)
 
Hva skulle sette seg så fast i kjøleren?
Jeg pumpet kjøleren tett med appelsinn en gang, selv det kom lett ut igjem med backflushing.
 
Kan det muligens være fra denne det komme små sorte klumper i gryten? Eneste jeg har som er sort og ser det er sprekk i pakningen :(
6A6FE471-58A4-4A31-AE21-B6CE789619F7.jpeg091041D4-970C-4512-A069-143945190AD0.jpeg
 
Tilbake
Topp