Finn Berger
Moderator
Jeg mener det er høyst rimelig å være mistenksom overfor alt en ikke helt veit om vil kunne prege smaken, så det gir god mening å holde mølla rein. Rust ville jeg i alle fall vært skeptisk til. Det kan vel fort gi metallisk smak: https://beerandbrewing.com/dictionary/z0QfFWKntf/Syns den så veldig lik ut som den jeg har, selv om de har forskjellig navn, kan du fylle trakten og bare kjøre på uten at den står å spinner? Du kverner kanskje med muskelkraft om jeg husker riktig?
Og jeg er ikke redd for å bli matforgiftet av noe slag, men heller om det vil sette smak på det ferdige ølet, men det er kanskje alt for lite av hva som enn foregår på mølla til at det vil være merkbart?
Eventuelle svovelforbindelser som måtte kunne dannes er også skumle med tanke på smak. Det skal jo uhyre små mengder til for at vi skal kunne smake dem, jfr. thioler, dms og H2S. Jeg aner ikke om det er noen fare for sånt, men noen ganger er altså veldig små mengder av et stoff nok til å ha en ødeleggende effekt.
Dette er ikke noe jeg kan huske å ha hørt noe om, så antakelig er det normalt ikke noe problem. Men at du er paranoid er jo ikke noen grunn til å anta at ingen er ute etter deg, så ... .