Rense valser på maltmølle

Syns den så veldig lik ut som den jeg har, selv om de har forskjellig navn, kan du fylle trakten og bare kjøre på uten at den står å spinner? Du kverner kanskje med muskelkraft om jeg husker riktig?

Og jeg er ikke redd for å bli matforgiftet av noe slag, men heller om det vil sette smak på det ferdige ølet, men det er kanskje alt for lite av hva som enn foregår på mølla til at det vil være merkbart?
Jeg mener det er høyst rimelig å være mistenksom overfor alt en ikke helt veit om vil kunne prege smaken, så det gir god mening å holde mølla rein. Rust ville jeg i alle fall vært skeptisk til. Det kan vel fort gi metallisk smak: https://beerandbrewing.com/dictionary/z0QfFWKntf/

Eventuelle svovelforbindelser som måtte kunne dannes er også skumle med tanke på smak. Det skal jo uhyre små mengder til for at vi skal kunne smake dem, jfr. thioler, dms og H2S. Jeg aner ikke om det er noen fare for sånt, men noen ganger er altså veldig små mengder av et stoff nok til å ha en ødeleggende effekt.

Dette er ikke noe jeg kan huske å ha hørt noe om, så antakelig er det normalt ikke noe problem. Men at du er paranoid er jo ikke noen grunn til å anta at ingen er ute etter deg, så ... :).
 
Dette endte med at jeg måtte gå og inspisere møllen, i håp om å kunne finne årsaken til tilbakemeldingene: problematisk, her har det meste gått feil, mye å ta tak i, feil i forhold til stil, dms, diacetyl, brent, helt feil maltbase :) .

Screenshot_20230207_100456_Gallery.jpg
 
Dette endte med at jeg måtte gå og inspisere møllen, i håp om å kunne finne årsaken til tilbakemeldingene: problematisk, her har det meste gått feil, mye å ta tak i, feil i forhold til stil, dms, diacetyl, brent, helt feil maltbase :) .

Vis vedlegget 60672
Ølet ditt er såpass udrikkelig (du må opp på 20 poeng for at det skal kunne kalles "drikkbart") at det nok skal mer til enn ei møkkete kvern for å få det så ille;).
 
Sist redigert:
Kverna malt til morgendagens brygg nå, og kom på at det kan være en grunn til at jeg ikke merker noen problemer at jeg kjører gjennom to ganger. Trur at den andre runden tørker opp eventuell fukt på valsene - og dessuten bedrer den effektiviteten litt.
 
Så er konklusjonen her at man ikke bør fukte malten hvis man ønsker unngå mugg og rust på mølla?
 
Så er konklusjonen her at man ikke bør fukte malten hvis man ønsker unngå mugg og rust på mølla?
Nei. Det er ikke verre enn å følge med litt, og eventuelt - hvis det viser seg å være behov for det - bruke en børste etter hver kverning, eller holde av litt tørt malt som kan kjøres gjennom til slutt. Eller - hvis min teori har noe for seg - kjøre maltet gjennom to ganger. Jeg er rimelig sikker på at det øker utbyttet, også. (Det er derfor jeg gjør det.)
 
Kan bidra med at å fukte malten ("kondisjonere"), deretter kverne den, deretter... vel... bare la mølla ligge der fukt- og kornbefengt i ett år... Det bør man ikke gjøre.

Begynner for øvrig å nærme meg et greit resultat. Så langt: PBW, Zalo bløtlegging, Star San (fosforsyre), sitron (fordi eddik stinker). TODO: Natron-pussing etterfulgt av kokende vann.
 
Kan bidra med at å fukte malten ("kondisjonere"), deretter kverne den, deretter... vel... bare la mølla ligge der fukt- og kornbefengt i ett år... Det bør man ikke gjøre.

Begynner for øvrig å nærme meg et greit resultat. Så langt: PBW, Zalo bløtlegging, Star San (fosforsyre), sitron (fordi eddik stinker). TODO: Natron-pussing etterfulgt av kokende vann.
Vet ikke om dett vil fungere på mølla, men jeg brant en gang bunnen av Digiboilen noe så sinnsykt, og jeg prøvde absolutt alt.. Etter 3 dager gikk jeg over i desperatmodus. Jeg bruker first price pulver til oppvaskmaskin på det meste av bryggeutstyr.

Jeg var som sagt desperat og tømte kun pulver i maskinen og brukte en såvidt fuktet svamp og startet å skure, tok knapt 3 min så var maskinen skinnende ren uten en eneste ripe :)
 
Vet ikke om dett vil fungere på mølla, men jeg brant en gang bunnen av Digiboilen noe så sinnsykt, og jeg prøvde absolutt alt.. Etter 3 dager gikk jeg over i desperatmodus. Jeg bruker first price pulver til oppvaskmaskin på det meste av bryggeutstyr.

Jeg var som sagt desperat og tømte kun pulver i maskinen og brukte en såvidt fuktet svamp og startet å skure, tok knapt 3 min så var maskinen skinnende ren uten en eneste ripe :)
Blir du desperat nok er det bare kaustisk soda som gjelder. Jeg hadde vel brukt det.
 
Blir du desperat nok er det bare kaustisk soda som gjelder. Jeg hadde vel brukt det.
Jeg tror problemet var at det siste jeg ikke fikk vekk(2 små flekker på rundt 3mm diameter) tok ikke til seg fuktighet, den bunnen sto omtrent med alt fra Zalo, pbw, sterkrens, kaustisk til starsan, ublanda fosforsyre, eddik osv på all slags temperaturer i 3 døgn.

Jeg skjønte jo at en vinkelsliper med diamantblad ville ta det, men ville helst ikke ripe opp bunnen, og som sagt, tørt maskinpulver og en fuktig svamp tok det, jeg ble minst like overrasket som andre som leser det jeg skriver men det er altså ikke tull, og det er jo enkelt å forstå at det fungerte, men at det kunne ta det UTEN å lage riper hadde jeg aldri trodd :)
 
Jeg tror problemet var at det siste jeg ikke fikk vekk(2 små flekker på rundt 3mm diameter) tok ikke til seg fuktighet, den bunnen sto omtrent med alt fra Zalo, pbw, sterkrens, kaustisk til starsan, ublanda fosforsyre, eddik osv på all slags temperaturer i 3 døgn.

Jeg skjønte jo at en vinkelsliper med diamantblad ville ta det, men ville helst ikke ripe opp bunnen, og som sagt, tørt maskinpulver og en fuktig svamp tok det, jeg ble minst like overrasket som andre som leser det jeg skriver men det er altså ikke tull, og det er jo enkelt å forstå at det fungerte, men at det kunne ta det UTEN å lage riper hadde jeg aldri trodd :)
Greit å ha i mente:).

Jeg bruker fra tid til annen kaustisk soda i kokekjelen for å fjerne det gulaktige belegget som bygger seg opp over tid. Der har ikke maskinoppvaskmiddel nubbetjangs. Men ellers bruker jeg bare maskinoppvaskmiddel. Artig at det kan funke på den måten du beskriver.
 
Greit å ha i mente:).

Jeg bruker fra tid til annen kaustisk soda i kokekjelen for å fjerne det gulaktige belegget som bygger seg opp over tid. Der har ikke maskinoppvaskmiddel nubbetjangs. Men ellers bruker jeg bare maskinoppvaskmiddel. Artig at det kan funke på den måten du beskriver.
Det tror jeg på, og som sagt jeg hadde maskinpulver i kjelen i sikkert 3 timer på 65 grader og den tok det ikke. Det var helt tilfeldig at jeg til slutt, prøvde å bruke den tørt, og som jeg skrev, det er ikke overraskende at det å "grinde" noe ned hjalp, vi har vel alle sett hvordan sandblåsing fungerer, men at den klarte jobben uten å bare smuldre til støv, og i tillegg ikke lagde en eneste liten ripe er hva som ble den store overraskelsen for min del :)
 
Er vel egentlig syre som skal til for brent og for så vidt rust. Lot selv min brente kjel stå i StarSan-blanding en god stund.

Litt tilfeldig kilde, fordi den stemmer med slik jeg husker å ha lest før :D:
"Most cleaning chemicals are alkaline (basic) because these are the types of solutions that are good for cleaning dirt stains, greases, oils, and other organics. On the other side of the pH scale, acids are more effective when working on minerals like rust spots and calcium buildup. Right in the middle, dish soap is the closest to neutral, as far as cleaning supplies go"
 
Er vel egentlig syre som skal til for brent og for så vidt rust. Lot selv min brente kjel stå i StarSan-blanding en god stund.

Litt tilfeldig kilde, fordi den stemmer med slik jeg husker å ha lest før :D:
"Most cleaning chemicals are alkaline (basic) because these are the types of solutions that are good for cleaning dirt stains, greases, oils, and other organics. On the other side of the pH scale, acids are more effective when working on minerals like rust spots and calcium buildup. Right in the middle, dish soap is the closest to neutral, as far as cleaning supplies go"
Jeg også prøvde starsan en god time på 80 grader, og det tok mye, men det var altså de siste 2 flekkene som virkelig ikke ville bort. Det skal sies at kjelen var helt sinnsykt brent.

Jeg skulle brygge en Hefe for første gang på lenge og tenkte jeg skulle legge inn et proteinsteg på 42 grader, det må ha fungert helt ypperlig for det var så mye brent i kjelen at hele bunnen var brun. Første laget var ganske så lysebrunt og rimelig enkelt å få vekk med vanlig vask, men så ble lagene mørkere og mørkere brun og hardere og hardere..

At jeg ikke ødela maskinen på en måte den dagen er et under, Digiboilene er gode til tross for prisen, og kommer sikkert til å holde koken som skyllevannsvarmer lenge :)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg også prøvde starsan en god time på 80 grader, og det tok mye, men det var altså de siste 2 flekkene som virkelig ikke ville bort. Det skal sies at kjelen var helt sinnsykt brent.

Jeg skulle brygge en Hefe for første gang på lenge og tenkte jeg skulle legge inn et proteinsteg på 42 grader, det må ha fungert helt ypperlig for det var så mye brent i kjelen at hele bunnen var brun. Første laget var ganske så lysebrunt og rimelig enkelt å få vekk med vanlig vask, men så ble lagene mørkere og mørkere brun og hardere og hardere..

At jeg ikke ødela maskinen på en måte den dagen er et under, Digiboilene er gode til tross for prisen, og kommer sikkert til å holde koken som skyllevannsvarmer lenge :)
Jeg har gjort samme tabben. Det som skjer, er at stivelsen gelatiniseres, og du får en tjukk graut. Samtidig er ikke diastatiske enzymer aktive ved så lav temperatur, og når du så skur på varmen for å gå til neste steg, kan ting skje veldig fort.

Det er nesten bare når du brygger hefeweissen dette skjer, for et så lavt steg vil du normalt aldri bruke. Og ved litt høyere temperatur tar enzymene seg veldig kjapt av den gelatiniserte stivelsen.

Du må vel også ha et lukka rum over bunnen der stivelsesgrauten kan fanges, for at katastrofa skal kunne skje. Jeg mesker jo i en vanlig kjele med falskbunn, og det var under der at varmen blei for høg. 3500 watt kan skape noe som er et rimelig hett lokalt lite helvete:). Normalt skjer det ikke noen som helst form for fastbrenning når jeg skrur på for å gå opp i temperatur - jeg bare sveiper lett over med en grønnskrubb etter mesking for å fjerne et tynt løst belegg - men her blei det altså nokså spesielt.

Jeg trur jeg prøvde det meste, men jeg måtte til slutt ty til kaustisk soda. Da blei kjelen rein og fin - etter litt intens mekanisk bearbeiding i tillegg til kaustikken. Men kaustisk soda er ikke det første jeg henter ut av skapet, bl.a. fordi det er ubehagelig å stå på hue og svette og jobbe med vernebriller og jakke etc.. (Jeg bruker det allikevel av og til for å fjerne et gulaktig belegg jeg ikke klarer å bli kvitt på annen måte.)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp