Rent nok?

Hei! Vi konsumerer en del rent vann tilsatt Co2. Når Cornelius fatet er tomt, er det mye Co2 på det. Har noen innspill til om dette er en god ide:

Fat blir grundig rengjort og desinfisert før påfylling av rent vann fra springen, satt kaldt og karbonert. Når fatet er tomt for vann, setter jeg det til side - uten å slippe ut Co2. Når jeg har et brygg med øl klart for tapping til fat, slipper jeg ut Co2 til det er lavere trykk enn på gjæringstanken, og overfører øl til fat i lukket system.

Er fatet det har vært vann på "ren nok"? Eller MÅ det desinfiseres?

Ja, spare Co2 er bra, og så slipper jeg en runde med fat-vasking :) Regner jo med det er svært lite organisk igjen i norsk vann fra krana, UV anlegget til vannverket kverker vel alt som er?

Om det var noen bakterier i fatet før jeg fylte på kaldt vann, så har de jo lite å få næring fra...

Om det var noen bakterier i fatet før jeg fylte på kaldt vann, så har de jo lite å få næring fra...
Ja, som regel vil det jo gå bra. Helt trygg er man ikke før man kjører starsan eller lignende gjennom, for vannet kommer jo gjennom det kommunale vannledningene som ikke akkurat er gullende reine.. Vin og cider kit som jeg har satt har jeg brukt kaldtvann rett fra springen, og har ikke merka noe problemer med det. Så er det og litt lavere pH på de drikkevarene enn øl, og null "mat" igjen til bakteriene. Du vil fort merke det på ølet om det blir tåkete og surt.

Kan sikkert være en ide å merke fatet på en måte for hver gang man etterfyller, for å ha en oversikt over hvor lenge siden det er siden sist vask. Så vaske hver X. gang istedenfor hver gang.

Men skal man regne på det så koster det jo fra 400 kr og oppover bare i ingredienser og strøm for å lage et øl. Så avskriving av utstyr, og den viktigste ingrediensen av alt som er tid - tid du bruker får du aldri igjen. Skal man da spare på CO2 som koster 30 kroner for 425 gram, eller som kan brukes fra gjæringen til å dytte ut starsan vann fra fatet? Starsan som koster 500 kr literen og man bruker da 30 ml på et 19 liters fat (15 kr pr starsanet fat). Jeg hadde altså ikke tatt sjansen på det. Koster så lite for å være så mye tryggere.

Jeg ender vel opp med å ikke ta sjansen (tenkte ikke over transport av vann fra vannverket til krana mi, den er jo en X faktor...). Men grunnene til å forhøre meg om noen gjør dette, er jo flere:
  • Mindre bruk av Starsan
  • Mindre sløsing av vann
  • Mindre bruk av CO2
  • Mindre vasketid
Fortsetter alternativt samme praksis som jeg har gjort en stund, bruker rest-CO2'en fra det tomme fatet som giver til nytt tvangskarbonert fat med vann (for å dytte vannet ut av tap). Har ikke blitt syk enda.

Kan sikkert være en ide å merke fatet på en måte for hver gang man etterfyller, for å ha en oversikt over hvor lenge siden det er siden sist vask. Så vaske hver X. gang istedenfor hver gang.
Ville jo aldri bli mer enn en gang da, etter at det har vært øl på fatet må det jo vaskes og desinfiseres. Første runde = vann, andre runde = øl.

Får å slippe at vi må bygge ut enda mer skader det ikke å spare, hvis man føler man kan det
ChatGPT sier at på Østlandet renner det gjennomsnittlig 145,324,800 m3/døgn i elvene. Det vil si at du potensielt kan fylle leiligheten din med vann hvert døgn. Til sammenligning bruker oppdrettsnæringen (settefiskanlegg) av fisken dere på østlandet spiser til sammen i Norge likt drikkevannsforsyningen til cirka 500,000 mennesker.

Så nei, jeg hvertfall, har ikke noe dårlig samvittighet for å sende et fat eller to med utblanda starsan i renna mer enn at jeg dusjer i tre minutter lenger enn jeg behøver. Eller å bruke motstrømskjøler i 20 minutter, det går vel 300 liter vann bare på det.

ChatGPT sier at på Østlandet renner det gjennomsnittlig 145,324,800 m3/døgn i elvene. Det vil si at du potensielt kan fylle leiligheten din med vann hvert døgn. Til sammenligning bruker oppdrettsnæringen (settefiskanlegg) av fisken dere på østlandet spiser til sammen i Norge likt drikkevannsforsyningen til cirka 500,000 mennesker.

Så nei, jeg hvertfall, har ikke noe dårlig samvittighet for å sende et fat eller to med utblanda starsan i renna mer enn at jeg dusjer i tre minutter lenger enn jeg behøver. Eller å bruke motstrømskjøler i 20 minutter, det går vel 300 liter vann bare på det.

Potensielt ja, men det krever mer energi, infrastruktur og nedbygging av natur hvis alle skal bruke mer vann
Du forenkler for mye.

Hvorfor skriver du forresten "dere på østlandet"
Jeg unnskylder heller ikke oppdrettsnæringen

Potensielt ja, men det krever mer energi, infrastruktur og nedbygging av natur hvis alle skal bruke mer vann
Du forenkler for mye.

Hvorfor skriver du forresten "dere på østlandet"
Jeg unnskylder heller ikke oppdrettsnæringen
19 liter fra et ølfat er "ingenting". Det spiller absolutt ingen rolle om alle i landet bruker 19 liter ekstra i morgen.

Jo, andre i landet bruker vel og primært fisk fra oppdrett, men her omkring er det enklere for oss å ordne villfisk selv uten både moralske og etiske kompromisser.

19 liter fra et ølfat er "ingenting". Det spiller absolutt ingen rolle om alle i landet bruker 19 liter ekstra i morgen.

Jo, andre i landet bruker vel og primært fisk fra oppdrett, men her omkring er det enklere for oss å ordne villfisk selv uten både moralske og etiske kompromisser.
<litt_offtopic>
Oi... Jeg vil ikke starte noen utrivelig diskusjon rundt dette altså, håper det er takhøyde for å være grunnleggende uenig i utsagnet "spiller ingen rolle om vi bruker 106 millioner liter *ekstra* renset ferskvann i morgen". Når begynner det å spille noen rolle? Finnes det et konkret tall?

Ja, vi har mye ferskvann - og det skal vi være glade for. Det er imidlertid enorm forskjell på takvann og drikkevann, og da tenker jeg ikke (bare) på bakterier i vannet...

Selv er jeg av den oppfatning at det er sundt å tenke over eget forbruk - uansett hvilket - og kutte litt der det ikke svir for mye. Det er mye samfunnsøkonomi i å få mange med på den tanken, i motsetning til "spiller ingen rolle uansett".
</litt_offtopic>

Jeg vil ikke starte noen utrivelig diskusjon rundt dette altså, håper det er takhøyde for å være grunnleggende uenig i utsagnet "spiller ingen rolle om vi bruker 106 millioner liter *ekstra* renset ferskvann i morgen". Når begynner det å spille noen rolle? Finnes det et konkret tall?
Når du snakker om kubikk og ikke liter så kan vi snakke om overforbruk. Nå er det høst og magasina er fulle. Stort sett kan vi vanne hagene på tørka om sommerne uten problemer.

Hadde jeg vaska bryggeutstyret mitt i urensa vann fra Akerselva hadde det poenget vært høyst relevant.
Man velger hvor man skal bo, og fordelene/ulempene med det. ;)
Det hadde sikkert gått fint å bruke det til vaskevann fra lenger opp i elva enn ned mot sentrale strøk, om du skylte med vann fra kranen og så kjørte en sprut eller tre med utblandet starsan på flatene. :)

Gikk en runde med ChatGPT om vann på Østlandet. Tror nok at det går fint å slå ut litt vann av og til, til og med som ølbrygger.

Screenshot_20251014-205031.png

Tilbake
Topp