Rep. gammel Speidel, eller oppgradere/bytte?

Godt nytt år folkens.
Har en "noen år gammel" Speidel 50 som slår ut på sikringene under bruk. Vet ikke helt hva som er galt, men det går sikkert an å fikse - så sant man vet hva man skal fikse :) .

Tenkte å spørre om dere har noen råd til hva jeg burde gjøre; fikse dagens Speidel som jeg var fornøyd med frem til den begynte å klikke, eller ev. oppgradere til den Speidel 50 Pluss. Eller kanskje bytte til Grainfather G70?

Noen som har ett par tanker?

Før Speidelen tok kvelden ble den brukt mye. Når den tok kvelden måtte jeg ta i bruk min gamle 35 l Bratberg. Det var bare litt unødvendig tilleggsinfo.

T

Har du kobla til noe annet på kursen som overbelaster den når Speidelen skal varme opp? Kanskje en varmeovn nå i kulda? Når tid kom denne feilen, og er den slik at den slår ut kursen med en gang den kobler inn varmeelementet eller tar det litt tid? Hvis du har en typ 2500W varmeovn eller annet som trekker høy effekt, fungerer det apparatet på samme kurs?

Har du kobla til noe annet på kursen som overbelaster den når Speidelen skal varme opp? Kanskje en varmeovn nå i kulda? Når tid kom denne feilen, og er den slik at den slår ut kursen med en gang den kobler inn varmeelementet eller tar det litt tid? Hvis du har en typ 2500W varmeovn eller annet som trekker høy effekt, fungerer det apparatet på samme kurs?
Ingenting er koblet på den samme kursen.

Jeg har hatt samme utfordring. Hos meg var det kortslutning på ett av varmeelementene. Det er jo helt klart verdt å investere i nytt varmeelement, eller en ny pumpe. Har du prøvd å kjøre manuell oppvarming, eller manuelt på pumpene?

Jeg har hatt samme utfordring. Hos meg var det kortslutning på ett av varmeelementene. Det er jo helt klart verdt å investere i nytt varmeelement, eller en ny pumpe. Har du prøvd å kjøre manuell oppvarming, eller manuelt på pumpene?
Har prøvd manuell oppvarming med pumpe - og da går også sikringen. Det skal nevnes at sikringen går ikke med en gang. Det varierer alt fra ett par minutter til en halv time. Dog har jeg ikke prøvd å la den stå kun med pumpe på uten varme. Dette ville kanskje vist meg en indikasjon på problemet.

Jeg ville gått for speidel. Hadde en 20L Plus-modell før. Savner den innimellom. Er morsomt å brygge med brewtools også, for all del, men det er vesentlig mye mindre arbeid med en speidel.

Eldre BM50 er relativt grei å feilsøke. På baksiden av kontrolleren er begge pumper og begge varmeelementer koblet med hver sin plugg.
Det er således lett å koble ut en og en og hvis problemet forsvinner i løpet av den prosessen er nok synderen den siste du koblet ut før problemet forsvant...

Tilbake
Topp