Reparere alu-kjele?

Hei,

forsøket mitt med å sette inn en varmekolbe i netthandelens krabbekoker-alu-kjele gikk go i dass. Borret skar ut, og hullet ble mer ovalt og definitivt for stort. Så nå lurer jeg på hvordan jeg kan få fikset det. Har vært inne på tanken om å borre et nytt hull i en eller annen metallplate som kan skaffes i butikker som selger slikt, og så få festet på denne nye platen på kjelen. Men hvordan få det tett? Er det noen som har erfaringer med å lodde på tynn aluminium? Jeg vært inne på tanken på å bruke tec7 eller noe for å lime det på, men er litt skeptisk til om det da vil tåle varmen?

Jeg har loddet bein og rør på en alu kjele jeg har hjemme. bestilte loddestaver for alu på eBay. de funker med vanlig blåselampe og har ekstrem utfyllingsevne. ( man kan lodde igjen hullet på en brusboks). Alutite heter de.

nordtvedt skrev:
Jeg har loddet bein og rør på en alu kjele jeg har hjemme. bestilte loddestaver for alu på eBay. de funker med vanlig blåselampe og har ekstrem utfyllingsevne. ( man kan lodde igjen hullet på en brusboks). Alutite heter de.
Eg fant ikke Alutite på ebay, men kom over Alumaloy. Ser ut som at det skal være det samme. Så på noen videoer at å lodde med Alumaloy var veldig sterkt. Sterkere enn aluminiumen i seg selv. Stod også at materialet kan brukes på kjøkkenredskaper (eg lurte litt på om dette var trygt). Stilig at du har brukt materialet for å modifisere din kjele (bra tips)! Kanskje det også kan brukes til å lodde sammen en alu kjøleribbe?

Siden eg har litt prosjekter på gang bestemte eg meg for å kjøpe litt av dette materialet. Fikk 450g for 22,50$, frakten kom på 12,30$ (totalt 36,80$). Ikke dumt å ha liggende  ;D

Kan Alutite/Alumaloy brukes til å feste kobberrør til alu kjele?

Jeg har også loddet inn kobberrør i kjelen min. Men ha i bakhodet at Hvis man har kobber og alu i samme kjele så vil Kobberet tære på aluminiumet. men jeg har fremdeles ingen synlige spor av dette etter ca 20 brygg

Problemet med to metaller er at du får en elektrolytt imellom dem og de fungerer da som et batteri, da tæres den ene elektroden opp, rustfritt, aly, jern osv. Men en god lodding skulle fungere like godt som fx. en al/cu kabelsko.

Oddvar Demmo skrev:
Problemet med to metaller er at du får en elektrolytt imellom dem og de fungerer da som et batteri, da tæres den ene elektroden opp, rustfritt, aly, jern osv.
Så det er det samme med en kjele av rustfritt stål som har kobber manifold i bunn. Att kobberet tæres sakte opp? Det er vel ikke farlig næringsmessig med kombinasjonen kobber/alu, bare at det ikke har uendelig levetid?

Krille skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Problemet med to metaller er at du får en elektrolytt imellom dem og de fungerer da som et batteri, da tæres den ene elektroden opp, rustfritt, aly, jern osv.
Så det er det samme med en kjele av rustfritt stål som har kobber manifold i bunn. Att kobberet tæres sakte opp? Det er vel ikke farlig næringsmessig med kombinasjonen kobber/alu, bare at det ikke har uendelig levetid?

Det er rustfrien som ryker, ihvertfall hvis det er klorin, dette avhenger av styrken på elektrolytten og tiden, tror ikke du vil se dette i løpet av mesketiden, men glem ikke skille metaller fra hverandre etter brygging, har selv glemt det om måtte ha nytt.

Oddvar Demmo skrev:
Det er rustfrien som ryker, ihvertfall hvis det er klorin, dette avhenger av styrken på elektrolytten og tiden, tror ikke du vil se dette i løpet av mesketiden, men glem ikke skille metaller fra hverandre etter brygging, har selv glemt det om måtte ha nytt.
Har et spørsmål til: La oss si at eg har bygget en sylinder i aluminium, og har ordnet gjenger på denne sylinderen. Hvordan blir det da med å bruke rustfrie nipler om man bruker teflonteip i mellom? Går dette bra i en permanent løsning så lenge metallene ikke har kontakt med hverandre?

Tror det vil holde i mange år. Teflonteip er vel det samme som gjengetape, og gir en tett forbindelse. Selv om det ikke er garantert at den ikke skjæres opp når du monterer det sammen, vil den forhindre væske å trenge inn mellom gjengene.

Har erfaring fra industrien der vi produserte utstyr beregnet brukt i fiskerinæringen, altså saltvann, og var laget av aluminium som var skrudd sammen med syrefaste bolter. Vi smurte boltene godt inn med teflon-grease (tror jeg det var, vi kalte det bare "svartgrease" og var umulig å vaske vekk fra fingrene).

Hovedsaken er å forhindre væske å trenge inn i gjengene. Da vil korodering foregå såpass sakte at det ikke blir et problem.

Et juksetriks elektriker brukte før i tiden var å slipe aluminiumen og kobberet som skulle forbindes helt rent, du fikk da full forbindelse mellom metallene, ingen galvanisk strøm, tavlerom var i tilleg ganske tørre så dette kunne holde lenge, men bøter til statskassen jeg har sett er på 5000 .- for elektrikere som gjorde slikt. men vårt miljø er stikk motsatt, surt og fuktig, da er det enda mer viktig med elektrisk god forbindelse, ikke isolasjon.

Kanskje "male" med næringsmiddelgodkjent silikon på innsiden av aluminiumssylinderen (sånn som man får til patronsprøyte), pga det skal gjerne være et varmeelement av rustfritt også inni der... 

Beant skrev:
Tror det vil holde i mange år. Teflonteip er vel det samme som gjengetape, og gir en tett forbindelse. Selv om det ikke er garantert at den ikke skjæres opp når du monterer det sammen, vil den forhindre væske å trenge inn mellom gjengene.

Har erfaring fra industrien der vi produserte utstyr beregnet brukt i fiskerinæringen, altså saltvann, og var laget av aluminium som var skrudd sammen med syrefaste bolter. Vi smurte boltene godt inn med teflon-grease (tror jeg det var, vi kalte det bare "svartgrease" og var umulig å vaske vekk fra fingrene).

Hovedsaken er å forhindre væske å trenge inn i gjengene. Da vil korodering foregå såpass sakte at det ikke blir et problem.

Vil anta at du da fikk en god elektrisk forbindelse, hvis ikke så er ikke sjøen noe godt miljø for slikt. Jeg har poppet sammen like rustfrie deler men det holder ikke pga. aluminiumen i popnaglene.

Har en historie som er litt vanskelig å skjekke opp, maskinisten mister en stoppskive av galvanisert stål i en aluminiumsbåt som han leter panisk etter, manskapet lurer på hvorfor, finner ikke jeg skiven igjen så vil jeg ikke finne igjen båten nå jeg kommer tilbaje.

Beant skrev:

Dette svartgrease høres ut som molybdénbasert grease.

Tilbake
Topp