Restart av gjæring?

Hei,

Et amatørspørsmål fra meg her. Jeg brygget en brown ale på lørdag, brukte to poser tørrgjær til 21 liter (etter anbefaling fra Bryggselv-personalet), og det tok ganske bra av i gjæringskaret natt til søndag. Hele søndagen var det god aktivitet og liflig gjærdunst på gjesterommet - så liflig at madammen valgte å lufte ut...  :attevar: Med det resultat at temperaturen i rommet sank fra 20 til 15-16 grader i en liten periode, før jeg fikk lukket vinduet og hevet temperaturen i rommet igjen.

Det virket ikke som om det hadde noen umiddelbar effekt på gjæringen, men i går kveld (48 t etter gjæringsstart) gikk det lang tid mellom aktiviteten i gjæringslåsen (nærmere minuttet).

Jeg har fått høre her tidligere at en ikke skal legge for mye vekt på aktiviteten i gjæringslåsen, men jeg lurer likevel: Burde det ikke vært litt mer futt i gjæringskaret litt lenger? Er det eventuelt mulig å "restarte" gjæringen gjennom tilsetting av mer gjær - og hva vil det eventuelt ha å si for smaken?

Ølen skal i utgangspunktet stå og gjære på 20 grader i to uker, så det er jo litt tid igjen til flasking..
 
21 væske holder godt på temperaturen, og ved stormgjæring er det en god varmeutvikling i dunken, så det er ikke noe problem. Tvert i mot, har du antageligvis hatt ganske høy temperatur i ølet ditt. Jeg vil på det sterkeste anbefale å skaffe deg en form for temperaturkontroll for gjæringsprosessen.

Antageligvis er hovedgjæringen over og aktiviteten roer seg (helt normalt). Du kan ta en målig for å bekrefte det, hvis du vil (bare pass på hygenen). La ølet stå i ti-fjorten dager totalt før du tapper over på fat/flasker.
 
Hva er SG?

Jeg har akkurat samme gjæringsforløp på mine brygg.. Heftig aktivitet i 1-3 dager for deretter fullstendig stillstand. Den har alltid gjæret helt ut.

Ser enkelte skriver at det er mye aktivitet i 5 til 10 dager, men det har jeg aldri vært i nærheten av...

Jeg hadde tatt det piano i din situasjon!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
OyvindEG skrev:
21 væske holder godt på temperaturen, og ved stormgjæring er det en god varmeutvikling i dunken, så det er ikke noe problem. Tvert i mot, har du antageligvis hatt ganske høy temperatur i ølet ditt. Jeg vil på det sterkeste anbefale å skaffe deg en form for temperaturkontroll for gjæringsprosessen.

Antageligvis er hovedgjæringen over og aktiviteten roer seg (helt normalt). Du kan ta en målig for å bekrefte det, hvis du vil (bare pass på hygenen). La ølet stå i ti-fjorten dager totalt før du tapper over på fat/flasker.

Takk for svar! Du sier stormgjæring - er det når det tar helt av til å begynne med i gjæringsprosessen? Er dette noe en kan styre?
Jeg har ikke letet på forumet enda (med tanke på temperaturkontroll), men hvordan gjør folk det?

Da lar jeg gjæringen fortsette som planlagt, så satser vi på at ølen blir god også denne gangen...  :)
 
Ingemarh skrev:
Hva er SG?

Jeg har akkurat samme gjæringsforløp på mine brygg.. Heftig aktivitet i 1-3 dager for deretter fullstendig stillstand. Den har alltid gjæret helt ut.

Ser enkelte skriver at det er mye aktivitet i 5 til 10 dager, men det har jeg aldri vært i nærheten av...

Jeg hadde tatt det piano i din situasjon!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Min erfaring er at stormgjæringen tar to til fem dager for ale, og så roer det seg ned.
 
erinder skrev:
OyvindEG skrev:
21 væske holder godt på temperaturen, og ved stormgjæring er det en god varmeutvikling i dunken, så det er ikke noe problem. Tvert i mot, har du antageligvis hatt ganske høy temperatur i ølet ditt. Jeg vil på det sterkeste anbefale å skaffe deg en form for temperaturkontroll for gjæringsprosessen.

Antageligvis er hovedgjæringen over og aktiviteten roer seg (helt normalt). Du kan ta en målig for å bekrefte det, hvis du vil (bare pass på hygenen). La ølet stå i ti-fjorten dager totalt før du tapper over på fat/flasker.

Takk for svar! Du sier stormgjæring - er det når det tar helt av til å begynne med i gjæringsprosessen? Er dette noe en kan styre?
Jeg har ikke letet på forumet enda (med tanke på temperaturkontroll), men hvordan gjør folk det?

Da lar jeg gjæringen fortsette som planlagt, så satser vi på at ølen blir god også denne gangen...  :)
Ja, det er det. Gjæren går først inn i en formeringsfase, hvor den tar til seg masse næring og oksygen, og deretter formerer seg. Etter dette vil gjæren starte å spise sukkeret, og det er dette som er stormgjæringen. Etter hvert som det blir mindre sukker, roer gjæringen seg, og gjæren begynner å bunnfelle. Det finnes masse informasjon om gjæring på interwebben, og litteratur (anbefaler Yeast -a practical guide to fermentation av White og Zainasheff).

Når det gjelder temperaturkontroll, så finnes det mange muligheter. Kjøleskap, frostvakt og en ekstern termostat (stc-1000) er en gjenganger.
 
Jeg har satt tre brygg med tørrgjær, og de har alltid gjæret ut i løpet av 1,5 til 2 dager. De har aldri stått noe lengre enn dette og putret, jeg har målt og det er da ferdig, men.. Jeg har da alikevel valgt å la det stå å "godgjøre" seg i 7-14 dager, resultatet har vært krystalklart øl...
 
OyvindEG skrev:
erinder skrev:
OyvindEG skrev:
21 væske holder godt på temperaturen, og ved stormgjæring er det en god varmeutvikling i dunken, så det er ikke noe problem. Tvert i mot, har du antageligvis hatt ganske høy temperatur i ølet ditt. Jeg vil på det sterkeste anbefale å skaffe deg en form for temperaturkontroll for gjæringsprosessen.

Antageligvis er hovedgjæringen over og aktiviteten roer seg (helt normalt). Du kan ta en målig for å bekrefte det, hvis du vil (bare pass på hygenen). La ølet stå i ti-fjorten dager totalt før du tapper over på fat/flasker.

Takk for svar! Du sier stormgjæring - er det når det tar helt av til å begynne med i gjæringsprosessen? Er dette noe en kan styre?
Jeg har ikke letet på forumet enda (med tanke på temperaturkontroll), men hvordan gjør folk det?

Da lar jeg gjæringen fortsette som planlagt, så satser vi på at ølen blir god også denne gangen...  :)
Ja, det er det. Gjæren går først inn i en formeringsfase, hvor den tar til seg masse næring og oksygen, og deretter formerer seg. Etter dette vil gjæren starte å spise sukkeret, og det er dette som er stormgjæringen. Etter hvert som det blir mindre sukker, roer gjæringen seg, og gjæren begynner å bunnfelle. Det finnes masse informasjon om gjæring på interwebben, og litteratur (anbefaler Yeast -a practical guide to fermentation av White og Zainasheff).

Når det gjelder temperaturkontroll, så finnes det mange muligheter. Kjøleskap, frostvakt og en ekstern termostat (stc-1000) er en gjenganger.

Takk for informativt og hjelpsomt svar - trenger nok å fylle på med bryggekunnskap her, skjønner jeg!  :skitbra:
 
Tilbake
Topp