Riktig mengde skyllevann

Bøygaard

Norbrygg-medlem
jeg er en fersking i bryggeverden, og satte mitt fjerde brygg i dag. De tre foregående har alle blitt gode, og håper dette blir en fin hobby å holde på med.
Jeg har brukt mange timer på dette fantastiske forumet, og har lært mye av all den ekspertisen som finnes her.

Jeg har en BrewZilla 35 l bryggemaskin, og bruker Brewfather både til å finne oppskrifter og under bryggingen.

Dagens brygg var en Weissbier.

Oppskriften (tilpasset bryggemaskinen) oppgir 18,5 l meskevann, 7,5 l skyllevann og total kokevolum skulle bli 23,8 liter.

Men når skyllingen med angitt mengde var ferdig hadde jeg kun 22,8 liter til kok.

Jeg skylte derfor igjennom 1 liter ekstra, og fikk riktig kokevolum.

OG endte på kun 1.040, mens oppskriften sier den skulle være 1.046.

Jeg føler jeg utførte skyllingen etter alle kunstens regler; brukte god tid, passet på å ikke lage kanaler, og maltsenga var ikke for hard.

Så til spørsmålet; var det feil å tilsette den ekstra skylleliteren? kan det være årsaken til at OG ble litt lav?
 
I følge BF så trenger du ca 3.4 liter for å bringe vørteren fra 1.046 til 1.040 når du har 22.8 liter som utgangspunkt.
Sikker på at du fikk blandet alt skyllevannet med resten før du tok måling og at du kjølet ned vørteren først.
 
Ja, er rimelig sikker på det. Gjorde den feilen på det forrige brygget, der jeg ikke rørte vørteren før jeg tok ut til måling. Det gjorde jeg denne gangen, og kjølte det ned til 20 grader.
 
Ja, er rimelig sikker på det. Gjorde den feilen på det forrige brygget, der jeg ikke rørte vørteren før jeg tok ut til måling. Det gjorde jeg denne gangen, og kjølte det ned til 20 grader.
Jeg har tidvis slitt med effektivitet selv. Noen ganger altfor høyt, andre ganger altfor lavt. Spesielt vanskelig med hvete, hvor OG kan ende veldig mye lavere enn forventet OG. Det er mange mulige feilkilder.

Hvete har mindre kjerner og blir ikke alltid skikkelig kvernet.
Hvete har ikke skall, derfor kan mesken være treg, og ha dårlig filtrering som kan gi kanaler. Kommer an på mengden hvete, weissbier har vanligvis minimum 50%, som er mye. Risskall hjelper.

At du som nybegynner kun bommer med 6 OG poeng på en hveteøl tyder for meg at du har gjort en god skyllejobb.

Det kan være greit å ha litt tørr maltekstrakt i bakhånd når du bommer. Det kommer til å skje igjen. Litt avhengig av øltype og hvor mye, har det vanligvis ikke så mye å si for annet enn mestringsfølelsen ;)
 
jeg er en fersking i bryggeverden, og satte mitt fjerde brygg i dag. De tre foregående har alle blitt gode, og håper dette blir en fin hobby å holde på med.
Jeg har brukt mange timer på dette fantastiske forumet, og har lært mye av all den ekspertisen som finnes her.

Jeg har en BrewZilla 35 l bryggemaskin, og bruker Brewfather både til å finne oppskrifter og under bryggingen.

Dagens brygg var en Weissbier.

Oppskriften (tilpasset bryggemaskinen) oppgir 18,5 l meskevann, 7,5 l skyllevann og total kokevolum skulle bli 23,8 liter.

Men når skyllingen med angitt mengde var ferdig hadde jeg kun 22,8 liter til kok.

Jeg skylte derfor igjennom 1 liter ekstra, og fikk riktig kokevolum.

OG endte på kun 1.040, mens oppskriften sier den skulle være 1.046.

Jeg føler jeg utførte skyllingen etter alle kunstens regler; brukte god tid, passet på å ikke lage kanaler, og maltsenga var ikke for hard.

Så til spørsmålet; var det feil å tilsette den ekstra skylleliteren? kan det være årsaken til at OG ble litt lav?
Støtter forklaringa til @Kold Brygg . Det høres ut som om du er klar over vanlige feil (for rask skylling etc.) og har gjort alt riktig. Så da virker det sannsynlig at årsaken er at åpninga på kverna har vært for vid. Jeg husker at jeg sleit med effektivitet på weissbier inntil jeg justerte åpninga på kverna. Etter det har jeg ikke opplevd at det har vært problemer med effektivitet på hveteøl.

Jeg regner med at du ikke har skaffa egen kvern ennå, så da synes jeg du skal gi bryggeforretningen ei tilbakemelding. (Har du egen kvern, er jo veien til den ansvarlige kort:).)

Kverner er ikke like, bl.a. har diameteren på valsene betydning. Men på de kvernene som er de vanligste, vil jeg si at du bør ned på 1,1 mm, og gjerne lavere. Jeg bruker 0,9 mm. Bryggeforretningene har vel som regel kverner av en annen type, så disse tallene er ikke direkte overførbare, men du kan jo si at du vil ha maltet kverna til det som tilsvarer 1 mm på ei vanlig hjemmebryggerkvern.

Forøvrig er det alltid veldig hyggelig å høre at folk har glede av forumet:)!
 
Sist redigert:
Tusen takk for gode svar, begge to. Da har jeg lært noe i dag også :)
Jeg kverner ikke selv, ennå. Så da tar jeg det videre med den lokale bryggebutikken.
 
Sist redigert:
Hvis du måler SG både før og etter skylling er det lettere å finne årsak. Har hatt lignende opplevelser, og har gjennom slike målinger konkludert med at min årsak lå før skylling.
 
Har du problem før skylling så bommer du på en av tre. Kverningsgrad, temperatur eller tid.

For god effekt av skylling i maltrør bør man nok ha tilnærmet samme høyde som bredde på maltseng.
 
Har du problem før skylling så bommer du på en av tre. Kverningsgrad, temperatur eller tid.

For god effekt av skylling i maltrør bør man nok ha tilnærmet samme høyde som bredde på maltseng.
I mitt tilfelle så er det nok kverningsgraden, ref. tidligere svar i tråden. Temperatur og tid er jeg svært nøye med.
 
Temperatur og tid er jeg svært nøye med.
Det er du sikkert, hvertfall mot oppskriften. Jeg sirkulerer etter 45 minutters tid, og da etter en time sjekker jeg SG med refraktometer mot tabellen for extract potential. Det skal ofte mer tid til før man når underkant av absolutt maks utbytte. Vanligvis er jeg opp mot to timer mesk inkludert ramp mot utmesk. 60 min ved 64-66C, så ramp mot 72 en times tid (kjelen står på 76C for at det ikke skal ta evig tid). Har en sånn som måler ned mot bunn. https://www.olbrygging.no/annet/100174/termometer-digitalt-30-cm-lang-følerprobe
 
Temperatur og tid spiller ikke særlig stor rolle - innafor visse grenser, så klert.. Det er ikke noe poeng i å være veldig nøye med noen av delene.
 
Tilbake
Topp