Rimelig gjennomstrømningsmåler?

Hvis du mener gjennomstrømningsmåler for å måle oksygen finner du en mengde billige både på ebay og aliexpress

Har lett etter det samme selv og kun funnet dyrer biter av de som skal være nøyaktige.

Hvis det er for internbruk, altså at du vil sammenligne fra brygg til brygg så trenger den egentlig ikke være nøyaktig, da du uansett får referanseverdier. Men skal man bruke verdiene ute på veven som sammenligningsgrunnlag etc så virker det som at man må investere litt, av det jeg har funnet iallefall.

i hovedsak er det nok typ sammenligning, og sånn noenlunde nøyaktige mengdemålinger av vørter etter kok pluss det å faktisk kunne ha kontroll på omtrent hvor mye skyllevann jeg pumper inn for eksempel (jeg har plan om å konvertere til å pumpe skyllevannet fra kjel til mesketank, latskapen lenge leve)

Selv bruker jeg beersmith og mtp volum skyllevann stemmer det ganske greit når man først har skrudd inn de riktige verdiene for de forskjellige parametrene. For min del var søket etter et flowmeter mer for bare å ha noe å skru på i bryggeriet..

Mtp pumping av skyllevann så har jeg for tre brygg siden lagt til en nivåsensor som er skambillig fra ebay, som sitter in-line med en 12v-pumpe som pumper skyllevannet. Den tar seg ikke av mengden skyllevann, det gjør jeg/beersmith, men den gjør at man slipper å følge med, siden den holder nivået i meskedunken under skylling.

Det finnes en gardeniavariant. Bruker den til å fylle på meskevann og skyllevann. Ikke supernøyaktig, men funker.

personlig liker jeg ikke brygge-software. Mest fordi jeg er sær ;) jeg vet omtrent hvor mye skyllevann som er passelig med mitt oppsett, men har en tendens til å alltid miste tellingen på akkurat hvor mye jeg har brukt en gang i løpet av prosessen. sånn hadde det vært greit å ha installert en flowsensor mellom kokekjel og mesketank, der jeg ikke bare måler mengde skyllevann, men også har mulighet til å kjøre meskevannet gjennom pumpe og ned i mesketanken, via flowsensor, sånn at jeg får målt total vannmengde. utbyttet mitt er ingenting å si på, jeg har (uten stegmesk, siden HERMSen min ikke er helt ferdig enda) mellom 75 og 80%. Jeg synes bare det er steike artig å bygge rare ting jeg "trenger" inn i bryggeriet. noen formening om disse ebay-variantene tåler varmt vann?

Klistre på volummerkingene slik at de tar høyde for en evt magnus-effekt som resultat av prøvesmaking ;)

Skulle forresten gjerne sett en materialliste for å bygge sladreglass (eller sikteglass om du vil) kunne gjerne bygd noe slikt selv..

Jeg har ikke brukt dem selv, men jeg tipper vel det er mulig å skru av toppen på dem. Da er den i så fall enkel å desinfisere. Jeg tror nok jeg ville forsøkt å måle temperaturen på vørteren i røret under kok før jeg hadde falt til ro med at den er høy nok til å desinfisere.

Man markerer nok volummålene selv ja.

Blande starsan i kokekjelen før man desinfiserer gjæringskar osv? Problemet løst

Tilbake
Topp