RIMS-system

Hei

Jeg stilte tidligere et spørsmål angående mengden meskevann. Fordi jeg har den falske bunnen i mesketanken monter for høyt oppe får jeg MYE vann som ligger under den falske bunnen, dette fører jo også til at jeg må benytte en god del mer meskevann enn anbefalt for å få dekket malten med vann. Dette kan føre til lite restsødme etter hva jeg har forstått. Det jeg glemte å nevne sist, og som jeg lurer på er at jeg bruker et RIMS-system slik at væsken sirkulere hele tiden og på den måten får jo malten konstant skylling.
Vil det funke greit at jeg må bruke mer meskevann enn anbefalt siden jeg bruker RIMS-system eller er det bare ønsketenkning fra min side. Jeg tenkte også selvsagt å bruke mindre skyllevann tilsvarende de litrene ekstra jeg må ha i mesken. Vil dette funke... ???
 
Hvor tynn mesk har du ? Generelt er vel mesk mellom 2,5:1 og 4:1 regnet som medium tykke og vil derfor ikke være problematiske, men du må gjerne kalibrere mesketemperaturen din for å få den restsødmen du ønsker. Ifølge denne artikkelen: http://www.byo.com/stories/techniqu...-grain-brewing/1091-make-those-enzymes-dance Er det ved tynn mesk over 4:1 at du kan få for MYE restsødme.

Hvis du ligger innenfor medium tykk mesk ville jeg bare justert opp mesketemperaturen hvis du ikke får nok restrødme i ølet ditt.
 
Eg er i samma båt som deg og har 5 liter under silbunnen. Eg rekner meskevatn etter 2,5L/kg og legger bare enkelt til 5 liter etter det. Bruker vanleg megde skyllevatn. Har tenkt på at dei 5 literene kan ha ein liten invirkning på pH i mesken, men har ennå ikkje sjekka om dette faktisk stemmer. Det har i hvertfall ingen andre negative sider, får god enzymaktivitet og har hatt eit stabilt utbytte på 80-82%. Har god kontroll over kor mykje restsødme eg vil ha igjen, og i dag skal bryggeriet innviast som eit RIMS-system.
 
Har ikke regna med de litrene som er under silbunn, bruker forholdsvis mye vann under mesking siden jeg har rimelig stor sirkulasjon og har hatt utbytte godt over 80%.
 
Har noen prøvd å kjøre et RIMS-anlegg etter samme meskeprosedyre som Speidel?  Tenker da på dette med å starte på en lavere temp ved innmesk, stoppe pumpa flere ganger under hvert temperatursteg.  Brukte tidligere å starte på 50 gr før jeg hevet til 64-67 gr og rørte et par ganger i mesken før jeg gikk via 72 gr til 78 gr til slutt. Leste at det ikke hadde noe for seg å starte på 50 gr og kutta ut det trinnet, men ser i gamle bryggelogger og ser at jeg hadde bedre utbytte tidligere. Tenker at jeg skal prøve dette Speidelprogrammet neste gang det brygges, og da med nærmest full vannmengde fra start.
 
Det er vel relativt vanlig å stegmeske med rims-anlegg, selv om akkurat proteinsteget antakelig er unødvendig i de fleste tilfeller.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Har brukt programmet over og brygga en Brown Ale i dag or fikk effektiviteten opp igjen så å starte på 50 grader er hermed innført i mitt bryggeri igjen.  Ingen tvil om den saken.  Har stegmeska ellers også, det eneste jeg hadde fjerna var 50 graders steget og effektiviteten sank.
 
Da hadde jeg heller kjørt et steg på ca. 60 og så ett på 70-72. Så slipper du eventuelle negative konsekvenser av 50 C.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Får kanskje prøve 60 neste gang.  Leste i bruksanvisninga til Speidel hvor det meskes inn på 50-52 grader så derfor ble det testa ut i dag.
 
Tilbake
Topp