Ringnes julebokk i brewcrafter

Sigurd Odin Braastad

Norbrygg-medlem
Heisann,

Har en europris ubrew(uten pumpe) som jeg har prøvd ringnes julebokk sett for andre gang på men sliter med effektivitet på rundt 50-60%
Første runden prøvde jeg dobbelt mesk men effektiviten ble svært lav og resultat ett svært tynn øl.

Nå i helgen prøvde jeg "vanlig" mesking,

Brukte 20,4 l meskevann og all maltet, rørte inn alt svært forsiktig og det ble stappfullt.
Mesket på 64 grader i 1,5 time før jeg kjørte opp temperaturen til 78 i noen minutter før skylling.
Skylte så med 9 liter vann(hadde forøvrig litt problem med avrenning under skylling så måtte bruke bryggespaden for å løse opp).

Endte opp med 18l på 1064 etter kok og justerte med lys pilsner DME til 1084.

Så spørsmål 1. Må jeg regne med så lav effektivitet med så mye malt eller er det noe jeg burde/kan gjøre annerledes?

Spørsmål 2. Jeg brukte lyst pilsnermalt på 4 EBC og fikk en veldig "kremet" vørter, nesten litt guiness.
Kan dette bli bra?

Står forøvrig til gjæring med 34/70 nå.
 
Sist redigert:
Heisann,

Har en europris brewcrafter(uten pumpe) som jeg har prøvd ringnes julebokk sett for andre gang på men sliter med effektivitet på rundt 50-60%
Første runden prøvde jeg dobbelt mesk men effektiviten ble svært lav og resultat ett svært tynn øl.

Nå i helgen prøvde jeg "vanlig" mesking,

Brukte 20,4 l meskevann og all maltet, rørte inn alt svært forsiktig og det ble stappfullt.
Mesket på 64 grader i 1,5 time før jeg kjørte opp temperaturen til 78 i noen minutter før skylling.
Skylte så med 9 liter vann(hadde forøvrig litt problem med avrenning under skylling så måtte bruke bryggespaden for å løse opp).

Endte opp med 18l på 1064 etter kok og justerte med lys pilsner DME til 1084.

Så spørsmål 1. Må jeg regne med så lav effektivitet med så mye malt eller er det noe jeg burde/kan gjøre annerledes?

Spørsmål 2. Jeg brukte lyst pilsnermalt på 4 EBC og fikk en veldig "kremet" vørter, nesten litt guiness.
Kan dette bli bra?

Står forøvrig til gjæring med 34/70 nå.

Store øl ifht maltkapasitet gir lavere effektivitet. Du kan meske lengre og få litt mer poeng. Eller du kan skylle mye mer, hvis du har plass til det, og koke ned tilsvarende, men ølet vil få en annen karaktere i munnfylde-avdelingen. Eller du kan meske to ganger med halvparten i hver f.eks og så blande de to til kok.
 
Ser jeg noterte en preboil på 1052( om den er til å stole på) da kunne jeg ha kokt i 3 timer og endt opp ca. riktig.. menne hva skjer med fylden? Regner med at det bare blir mer?

Skyllevann plass har jeg, så kanskje jeg burde ha skyllt litt mer, kokt lengre og kanskje også mesket litt lenger..
 
Du vil få et tykkere øl ved å koke lengre. Det å knerte store øl i ens eget bryggeoppset er litt mer krevende enn et "vanlig" øl. Både for å treffe OG, god gjæring og generelt hva man vil ha, lengre koketid forandrer karakteren på ølet, munnfylde-wise. Ikke så mye på FG.
 
Tilbake
Topp