RIS med kaffe

Hei!
Jeg skal kaste meg ut i det å brygge en Russian Imperial Stout for første gang. Oppskriften er i boks (20 liter) men jeg ønsker å splitte batchen og tilsette kaffe i 10 liter.

Er det noen som har erfaring med å tilsette kaffe i en RIS? Hva slags kaffeblanding egner seg? Nå skal jeg tilsette kaffebønnene? Sist men ikke minst; hvor mye kaffe egner seg til 10 liter?

Alle innspill tas imot med stor takk :)

Skål!
 
Var intervju med et bryggeri (husker ikke navn) som hadde mye kaffe øl på the sunday session (TBN) i høst en gang, de anbefalte sterkt tørrbønning. Altså hele bønner rett i gjæringskar. Står på to-do listen min.
 
Hadde en RIS for noen mnd siden med 1 liter sterk espresso rett i Cornelius fatet. Jeg syntes det ble litt lite.
 
Jeg har testet både varmbrygget og kaldbrygget kaffe til stout. Den varmbryggede ble laget etter oppskrift fra 7fjell med nøye beskrivelser fra Gahr.

Ved neste bryggesesjon med kaffe så vil den kaldbryggede kaffen hentes fram igjen da jeg syntes det ble en mye rundere og "triveligere" kaffesmak av det. Den varmbryggede kaffen ble for dominerende i forhold til resten av ølen etter min mening. Det ble også med noe bitter smak fra den varme kaffen som etter min mening gjør det vanskeligere å kontrollere resultatet.

Uansett så er kaffe genialt i en stout etter min mening og begge ølene er på topp 10 lista mi over de beste ølene jeg har laget.
 
Viktig å ikke la kaffen trekke for lenge ved varm brygging. Da trekkes bitterstoffene ut. Har ikke prøvd kald-trekking selv så kan ikke uttaler meg om den metoden.

Hvor lenge trekker du kaffen når du kald trekker den?
 
Jeg gjorde en split-batch av en RIS for et år siden. Siste flasken gikk for noen uker siden. Den ene inneholdt kaffe og vanilje og den andre var straight. Det merkelige var at kaffesmaken på den uten kaffe var langt mer fremtredende enn den uten kaffe.

I begynnelsen, altså når batchen var ung, smakte den med kaffe og vanilje litt baileys. Men smakselementene var ikke stabile og der hvor den rene variantene ble bedre og bedre ble kaffe/vanlilje-varianten dårligere og dårligere. Den fikk en skarp og ubehagelig undertone som jeg ikke helt satte pris på - iallfall ikke når vi åpnet en flaske av hver og tok dem side ved side.

Vi trakk kaffen på moderat temperatur (70 grader?). Før vi tilsatte den holdt vi den på 80 grader i 10 minutter for å sanitere den. Personlig så har dette ført til at listen og morsomme ting jeg tilsetter i øl har krympet betraktelig og jeg begrenser meg nå til sukker/karamell, chili, eik, kakaonibs, koriander, frukt og salt. Ingenting mer.

Beste kaffesmaken synes jeg altså sjokolademalt gir. Særlig ved lagring over et halvt år. :)
 
Her var det mange gode innspill! Inspirerende. Takk for det.
Jeg har nå handlet inn etiopiske og colombianske kaffebøner fra Supreme Roastworks (Oslo). Har til slutt falt på at jeg skal tilsette kaldbrygget kaffe i 5 liter, og hele kaffebønner i 5 liter.

Nå gjenstår bare å bestemme passende menge kaffe og bønner. Har hørt rykter om at 10 % er fint, men må nok lese meg opp litt.
Bryggedag blir torsdag og jeg vil holde dere oppdatert på prosessen :)
 
Jeg bruker stadig oftere en HumleStopp på 65 grader under nedkjøling for sene humletilsetninger. Er det noen som har testet en KaffeStopp?
Ser for meg at man trekker ut langt mindre bitter-stoffer på 65 grader under nedkjøling enn om man tilsetter dette i eller før kok.
Jeg har selv kun tilsatt kaldtrukket kaffe i gjæringskaret etter stormgjæring... så dette er kun et tankeeksperiment fra min side... :)
 
Her var det mange gode innspill! Inspirerende. Takk for det.
Jeg har nå handlet inn etiopiske og colombianske kaffebøner fra Supreme Roastworks (Oslo). Har til slutt falt på at jeg skal tilsette kaldbrygget kaffe i 5 liter, og hele kaffebønner i 5 liter.

Jeg ville satset mer på etiopiske enn de colombianske. Tungt brent kaffe kan jo gjerne være litt bittert og i øl bør humlas bitterhet være den eneste. Det kan bli litt skarpt med mørk brent kaffe - så jo lysere jo bedre, mener jeg.
 
kul tråd! har vært på tanken å bruke kaffe etter stormgjæringen selv. ELLER å tilsette det i flaskene under flasking :)

er det noe forskjeld tru?
 
Tilbake
Topp