Jeg har hatt noen forsøk på NEIPA de siste par åra uten at det helt blir så bra som jeg har ønsket det.
Forsøk 1 - Fermzilla med hop bong
Gjæret 3 dager uten trykk, deretter 7 dager med trykk. Ved omtrent 10 PSI / 15C tørrhumlet jeg. La merke til at humla falt til bunn rimelig hurtig. Endte opp med å ikke gjøre noe i frykt for å ikke virvle opp gjær. Opplevde at det var mer humlearoma av gjæringstanken når den skulle vaskes enn fra ølet som kom fra den. Sannsynligvis dårlig utbytte av humla.
Forsøk 2 - F80 Unitank, med hop-dropper.
Gjæret 3 dager uten trykk, deretter 7 dager med trykk. Satte temp til 15C tidlig på dag 10 og dumpet gjær og tørrhumlet med hop dropper sent på dag 10 (10PSI/15C). (Treehouse tørrhumler ved 15C, og det er det visstnok flere store bryggerier med bra NEIPA's som gjør)
Har siktglass i bunn av kon på tanken, og la merke til at all humla la seg der som en propp. Leste meg opp på div. bryggeforum blant annet /r/thebrewery på reddit hvor det er en del proffe bryggere. La da merke til at flere bryggerier "rouser" humla ved hjelp av CO2. De er derimot forsiktig med for mye rousing, da det også kan kvitte seg med humlearoma som allerede er i ølet. Noen unngår dette ved å sette på en pumpe fra konen i bunn og inn på racking-arma i unitankene sine, og sirkulerer kontinuerlig tørrhumla en periode.
Siden jeg denne gangen hadde dumpet gjær, tok jeg sjansen og satte på et T-stykke på ventilen på konen. På den ene siden er det en purge-ventil og på den andre er det co2-tilkobling. Slik fikk jeg purget innholdet i T-stykket og frem til krana totalt for CO2. Jeg satte omtrent 11 PSI på T-stykket og åpnet krana i konen forsiktig. Det boblet litt i tanken og humla som hadde lagt seg i konen ble dyttet opp i suspensjon. Jeg gjentok rousinga 3 ganger pr dag i 2 dager før jeg lot humla falle til bunns igjen og jeg dumpet trub. Etterpå cold-crashet jeg, karbonerte og pakket ølet på fat/boks.
Jeg la også merke til at for hver gang jeg rouset humla, tok det lenger og lenger tid for hver gang før humla falt til bunns igjen. Om det har med ekstraksjon eller hydrering av humlepartikler å gjøre, vet jeg ikke, men jeg tok det som et godt tegn.
Resultatet ble veldig bra, og det ble åpenbart mye bedre utnyttelse av humla.
Nå er jeg på forsøk 3, hvor jeg denne gang forsøker å sette på et lavere trykk etter dag 3 i håp om å unngå at humla faller til bunns med en gang. Tenker å tørrhumle på dag 10-11 under 2-3 PSI trykk og 15C. Vi får se hvordan det blir