1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Robobrew Brewzill 65L - Erfaringer, mengde meske- og skyllevann

En tråd i 'Utstyr' startet av Arild Tuxen, 13 Feb 2020.

1. Arild Tuxen

Arild Tuxen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Heisann,

Er det noen som har erfaringer med bruk av brewzilla 65 liter med tanke på volum vann til mesking og skylling?

Har fått abonnement for Brewfather med på kjøpet og får opp dette volumet for en engelsk bitter med 12,58kg malt.

upload_2020-2-13_8-1-53.png
    Ut ifra det eg kan forstå er volumet for meskevann veldig høyt og skyllevann tilsvarende lavt. Har ikke erfaring med brewfather og det ligger sikkert i brukerfeil.

Hadde satt stor pris på om noen hadde erfaringer!

mvh
    Arild

2. Roadrune

Roadrune
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har kun to 25-liters batcher under beltet, men begge er med en Brewzilla 65 og Brewfather (genial app)

Brewfather kalkulerer meskevannmengden utifra dødvolumet under silbunnen i maltrøret, det gjør at du får mye meskevann for å komme over maltet, og tilsvarende mindre skyllevann for å ende opp med samme kokevolum.

Min erfaring er allikevel at den beregner for mye meskevann. På mitt siste brygg med 5.1kg malt beregnet den 29.5 liter, jeg brukte 29 (etter skalaen i bryggeren, har ikke kontrollert den) og da sto vannet 5-6cm over øvre sil under meskingen, så neste gang går jeg ned 2-3liter.

Del denne siden