Robobrew Brewzill 65L - Erfaringer, mengde meske- og skyllevann

Arild Tuxen

Norbrygg-medlem
Heisann,

Er det noen som har erfaringer med bruk av brewzilla 65 liter med tanke på volum vann til mesking og skylling?

Har fått abonnement for Brewfather med på kjøpet og får opp dette volumet for en engelsk bitter med 12,58kg malt.

upload_2020-2-13_8-1-53.png
Ut ifra det eg kan forstå er volumet for meskevann veldig høyt og skyllevann tilsvarende lavt. Har ikke erfaring med brewfather og det ligger sikkert i brukerfeil.

Hadde satt stor pris på om noen hadde erfaringer!

mvh
Arild
 
Jeg har kun to 25-liters batcher under beltet, men begge er med en Brewzilla 65 og Brewfather (genial app)

Brewfather kalkulerer meskevannmengden utifra dødvolumet under silbunnen i maltrøret, det gjør at du får mye meskevann for å komme over maltet, og tilsvarende mindre skyllevann for å ende opp med samme kokevolum.

Min erfaring er allikevel at den beregner for mye meskevann. På mitt siste brygg med 5.1kg malt beregnet den 29.5 liter, jeg brukte 29 (etter skalaen i bryggeren, har ikke kontrollert den) og da sto vannet 5-6cm over øvre sil under meskingen, så neste gang går jeg ned 2-3liter.
 
Jeg har kun to 25-liters batcher under beltet, men begge er med en Brewzilla 65 og Brewfather (genial app)

Brewfather kalkulerer meskevannmengden utifra dødvolumet under silbunnen i maltrøret, det gjør at du får mye meskevann for å komme over maltet, og tilsvarende mindre skyllevann for å ende opp med samme kokevolum.

Min erfaring er allikevel at den beregner for mye meskevann. På mitt siste brygg med 5.1kg malt beregnet den 29.5 liter, jeg brukte 29 (etter skalaen i bryggeren, har ikke kontrollert den) og da sto vannet 5-6cm over øvre sil under meskingen, så neste gang går jeg ned 2-3liter.

Nå som du har hatt den litt, Roadrune - fått testet noe mer med "små" batcher på brewzilla? Går 25-liter batcher greit? Lest noe om at effektiviteten går mye(?) ned på små batcher.
 
Jeg har to direkte sammenlignbare batcher, en 25 liter med 77% effektivitet og en 50 liter med 74.5% effektivitet, alt annet nøyaktig likt, har bare doblet alt.

som jeg svarte deg i den andre tråden så er den nok bedre egnet til små batcher en store. Opp mot 50 liter tar oppvarming laaaaaang tid, og overkok er et veldig reelt problem selv langt ut i kokeprossessen.
 
Jeg sliter med effektiviteten på denne, har hatt ti brygg nå. Pleier å havne på 62-65%. I dag ble det ekstra ille. 12 kg malt, mesket inn med 43 liter, skylte med 6. If Brewfather skulle jeg fått en SG før kok på 1.067, men fikk 1.050. I tillegg (if Brewfather) skulle jeg hatt 40 liter kokevolum, men fikk 35. Ikke noe mer å skvise ut av maltet. Altså langt under på både volum og SG. Jeg mesker en time. Har hatt over 50 brygg på en Brewster Beacon 30 og snittet på 75%, så jeg skal jo ha opparbeidet litt peiling etter hvert, men dette forstår jeg bare ikke. Er det noe jeg overser? Fortvilet... :(
 
Jeg sliter med effektiviteten på denne, har hatt ti brygg nå. Pleier å havne på 62-65%. I dag ble det ekstra ille. 12 kg malt, mesket inn med 43 liter, skylte med 6. If Brewfather skulle jeg fått en SG før kok på 1.067, men fikk 1.050. I tillegg (if Brewfather) skulle jeg hatt 40 liter kokevolum, men fikk 35. Ikke noe mer å skvise ut av maltet. Altså langt under på både volum og SG. Jeg mesker en time. Har hatt over 50 brygg på en Brewster Beacon 30 og snittet på 75%, så jeg skal jo ha opparbeidet litt peiling etter hvert, men dette forstår jeg bare ikke. Er det noe jeg overser? Fortvilet... :(

6 liter skyllevann er veldig lite. Jeg bruker ca 12 liter på batcher som er halvparten av dette. Altså 4 ganger mer skyllevann og har ca 80% effektivitet.

Brewfather anbefaler enda mer, men det har ikke prøvd.
 
6 liter skyllevann er veldig lite. Jeg bruker ca 12 liter på batcher som er halvparten av dette. Altså 4 ganger mer skyllevann og har ca 80% effektivitet.

Brewfather anbefaler enda mer, men det har ikke prøvd.
Hadde 1.054 før jeg skylte, så det er jo alt for lavt.... Hvilken SG pleier du å ha før kok på tilvarende mengde-ish vann og malt når du brygger?
 
Det er sjelden jeg brygger så sterke øl, det er ikke plass til så mye malt i den lille bryggemaskina mi. Den siste jeg brygget var en imperial IPA med 7,65 kg malt, men da brukte jeg en meskekjel med silbunn, så det blir ikke helt sammenlignbart.

Men preboil OG var på 1.063, OG 1.073 og 76% effektivitet. Mesket med 25 liter vann og skylte med 9 liter.
 
Røyk på samme jubileumstilbudet og har heller ikke mer erfaring enn en 50L batch, men den Brewfatherprofilen er seriøst på viddene...
Kan nok bli nogenlunde vettug når jeg får justert den med erfaringsdata. OG traff jeg dog spot on, siden jeg brygga en pils jeg har gjort mange 25L batcher av på Speidel 20 og kjenner godt. Brukte våtkverna grist med speidel-instillinga på kverna og det funka godt.
Jeg prøvde BF-vannmengdene på jomfrubrygget og det endte slik:
DSC_5189.JPG
 
Tilbake
Topp