Rød Chimay klone

Hie. Jeg tenkte forsøke en rød Chimay klone og lage egen candy sirup til den.

Jeg fant et par forslag på oppskrifter og tar gjenre imot råd om evt. endring av disse.
Samtidig har jeg funnet mange "vage" oppskrifter på candy sirup, men de fleste sier ingenting om tempraturer på koking/varming av sitron/sukker/vann blanding. Håper noen har en oppskrift liggende.

Red Chimay klone 1

Batch Size: 5.00 gal
Boil Size: 6.02 gal
Estimated OG: 1.064 SG
Estimated Color: 16.1 SRM
Estimated IBU: 15.9 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
8.00 lb Pilsner (2 Row) Bel (2.0 SRM) Grain 71.1 %
1.00 lb Caramel/Crystal Malt - 60L (60.0 SRM) Grain 8.9 %
1.00 lb Wheat Malt, Bel (2.0 SRM) Grain 8.9 %
0.25 lb Special B Malt (180.0 SRM) Grain 2.2 %
0.50 lb Candi Sugar, Amber (75.0 SRM) Sugar 4.4 %
0.50 lb Sugar, Table (Sucrose) (1.0 SRM) Sugar 4.4 %
1 Pkgs Belgian Ale (White Labs #WLP550) Yeast-Ale

0.50 oz Northern Brewer [8.50%] (60 min) Hops 14.3 IBU
0.50 oz Hallertauer [4.80%] (5 min) Hops 1.6 IBU

This is what I came up with. Mash at 149 for 90 mins, ferment at 67 for one week, then rise to room temp which is around 78-80

------------------------------------------------------------------------------

Red Chimay clone 2

10lb.(4.5kg) Maris Otter 2 row pale malt (winter barley)
4 oz. (133g) Belgian aromatic malt
.5 lb. (.23kg) Belgian Cara-Munich malt
1 oz. (28g) chocolale matl
1.5 lb. (.68kg) Belgian clear candi sugar
1.5 oz. (42g) Tettnanger @ 4% AA (bittering hop)
.25 oz. ( 7g) Styrian Goldings (flavor hop)
.25 oz.( 7g) German Hallertau Hernsbrucker (flavor hop)
1 tsp. Irish moss
Mash grains for 90 min. @ 150 deg.f (65.5C)
add bittering hops and candi sugar,
boil for 90 min,
add irish moss and flavoring hops last 15 min.,
cool and pitch Wyeast 1214

OG 1.068-1.071
Yield 5 gal. (18.9L)
FG 1.012-1.015
IBU 25
SRM 18-19
7.1% ABV
 
Jeg har hatt samme mål, og havnet på denne:

4100g Pilsner Malt
500g Flaked wheat
300g Chrystal 120 EBC
300g Special B
250 ml Belgisk candis syrup
200g hvitt sukker

Meske 60min på 65 grader, koke 90 min, 8g Magnum på 60 min, 15g Hallertauer Mitt. på 15 min og 15g Hallertauer Mitt. på 1 min.
OG 1062 på 23l, effektivitet 85%, FG 1012.
WLP 500, 18 grader i 2 dager, 20 grader i 3 dager, resten på 22 grader. Karbonert og lagret på fat.
Veldig fornøyd, bedre enn noen Trappist Dubbel jeg har kjøpt på polet.
 
Kjempefint :) Takk for tips . Ja jeg leste noen innlegg her som mente at wl 500 er mere "stabil" for utfallet.

Tror jeg mixer sammen en oppskrift hentet litt ifra ulike forslag og krysser fingre. Må vel også hente frem varmeovn for å få opp tempratur i rommet under gjæringa. Fant denne sirup oppskrifta nettopp: 450 gram sukker, 1 ml sitronsaft og halv liter vann kokes i 30 min .

Tror jeg forsøker en mellom mørk farve på sirup. 
 
Kult med hjemmelaget sirup, jeg kjøpte min hos Vestbrygg.  I følge "Brew like a monk" er maltresepten i Chimay Rouge ganske enkel, mens gjæringsprosessen er ganske innviklet og det er snakk om to års lagring før ferdig  vare sendes ut på markedet. Det er nok mange veier til Rom, men jeg er forbløffet over hvor bra øllet mitt har blitt med tvangskarbonering, fating og 3 ukers lagring.

Ja som du ser sitter jeg igjen med 23l etter kok, dette er på mitt BIABbryggeri med skylling med 85% effektivitet.
 
Jeg var visst litt for kjapp med lesinga anng. 23l.

Har bare kommet noen sider i Brew Like a Monk , men gleder meg til fortsettelsen.

Artig at man klarer så bra kvalitet på "enkle" oppskrifter så ble jo ganske fristet til å prøve din. Blir lagring på flasker her da.

Brukes sukker kun for å få høyere OG eller er sukkeret viktig for smak i prosessen ? Da tenker jeg om man istedet kan bruke mais eller ris  for å høyne sukkerinnhold........

Jeg tenkte også på å avle opp gjær ifra skalken av ei original Chimay flaske, men som jeg forstår er dette dumt da Chimay bruker WLP 500 eller...?
 
Vi har fått vann i munnen av dette her, og har bestemt oss for at medlem Fossdals oppskrift ovenfor skal bli vårt første skritt ut av all-grain settene. Vi tar det for gitt at resultatet kommer til å bli superdupert, om vi klarer å følge oppskriften.

Til det har jeg noen spørsmål, og lurer på om en vennlig sjel kan hjelpe med å oversette denne oppskriften til vårt oppsett. Vi planlegger en 50 liters batch, på vår beer brew 60. Har ikke kommet så langt ennå at vi har noen formening om effektiviteten på oppsettet, men treffer somregel OG'en som blir oppgitt i all-grain settene.

Jeg lurer på hvor i prosessesen sirupen og sukker skal inn? Under koking? Rett i gjæringsbøtta, eller til karbonering?

Om vi ikke får tak i Belgisk Sirup, finnes det noen lett tilgjengelige alternativer? Går det an å kjøpe belgisk sirup f. eks i en delikatessebutikk a la Helgøs, eller må man ha en egen type bryggesirup?

Lurer også på dette med temperaturkontroll under gjæring. Vi har allerede noen batcher stående på 20 grader i gjæringsrommet, og planlegger i grunn å hoppe over alle temperaturstegene, og gjære denne Chimay klonen konstant på 20 grader. Tror dere dette vil føre til et vesentlig dårligere resultat?

Ellers regner jeg med at det er bare til å doble ingrediensene, for å komme opp på en 50 liters batch?

På forhånd takk.
 
Syrupen får dere sikkert på Stavanger Brygghus, ellers får dere bestille den hos Vestbrygg eller Bryggeland eller Petit - kjøp riktig syrup! Både sukker og syrup tilsettes ved 15 min. Bruk MrMalty og finn ut hvor mye gjær dere trenger, jeg anbefaler å bunnfelle starteren og helle av "ølet", ikke tilsett hele suppen, så sett starteren 4-5 dager før brygging så den får tid å bunnfelle. Men hvor mye vann dere skal bruke når på oppsettet deres vet jeg ikke, kjør vanlig vannmengde som skal til for å sitte igjen med 50l. Dobbling av oppskrift burde bli bra, kanskje øke med 5% om dere skal ha 50l ferdig øl. Det blir sikkert helt greit å gjære fast på 20 hele prosessen. Som et apropo vil jeg si at om dere tvangskarbonerer bør man drikke ølet før det går alt for lenge, etter 8 uker på fat merket jeg  at det begynner å miste karakter pga at det holder på å bli FOR klart - de fleste Trappister karboneres på flasker og da blir gjærsmaken mer fremtredende selv etter flere års lagring. Vurderer faktisk å snurre på fatet for å virvle opp bunnfellingen - det stod først til klaring på sekundærkar i kjøleskap 1 uke før fating, så det er stort sett kun gjær som har bunnfelt.

Morro, håper dere blir fornøyd!  :biersmile:
 
Glimrende! Med dette har vi fått all info på plass, så nå blir det brygging av rød chimay om et par uker! Kommer til å rapportere her om resultatet, når den tid kommer.

Når det gjelder gjærstarter, så har vi ikke kommet så langt i læreprosessen ennå at vi har begynt med det. Foreløpig har vi brukt to ampuller ferdig flytende gjær pr 25 liter vørter, og hittil har det gått bra. Er det spesielle forhold med #WLP550 som gjør at en gjærstarter er ekstra nødvendig? På den andre siden, så er dette brygget også en god anledning til å få fingen ut og lære seg å lage skikkelige startere. Man sparer jo i tillegg penger på det, så vidt jeg har forstått.

Vi har også fått Bryggselv butikk her i Stavanger nå forresten, så jeg regner med at det bør gå greit å få tak i bryggesirup.

Veldig bra tips om å karbonere naturlig, det skal vi passe på å følge.
 
I utgangspunktet er det wlp500 som er mest lik Chimay sin gjær, noen påstår at det er samme stamme. Dette er den mest fruktige av de belgiske gjærene, 550 er strengt tatt ikke en Trappistgjær og vil bli litt tørrere og mer krydret. Jeg har brukt både 500 og 530 på denne oppskriften, 530 er mest lik på 550, og det er neimen ikke godt å si hva som var best, men ønsker man å klone Chimay Rouge er det 500 som gjelder. Man trenger ikke starter, du kan kjøpe nok kolber og dumpe i, men det er billigere med starter og gjæren er mer aktiv slik at prosessen starter fortere.
 
Takker. Vi går for 500 når bryggselv har fått den inn. Gleder meg til å smake resultatet av dette her!
 
Tilbake
Topp