Rød sterk Moi pils (BarleyWine)

Absolutt, men lag så mye du kan, den lagres ganske bra.
I den ånden. Hvordan vil det påvirke resultatet om jeg trekker all spesialmalten for seg og bytter ut noe av basismalten med DME som jeg også koker separat? Siden det bare trenger å koke i 15 min.
Da slipper jeg å bruke hele dagen på en dobbel mesk og kokerunde. Men får litt mer i gjæringsbøtta.
 
Jeg er usikker på hvordan det vil gå, jeg har ikke noe særlig erfaring med steeping.
Jeg har mesket veldig lavt for å få god utgjæring, og vørteren kokes i 2 timer med humle hver 3 min.
Dette gir en intens maltsødme, så en 15 min kok og steeping av spesialmalten vil nok gi et litt annet øl, men prøv.
Uansett er det viktigste å tilsette nok gjær og o2 slik at den gjærer godt ut.
 
Ikke prøvd steeping annet enn i små mengder for å kjenne på smaken av de forskjellige spesialmaltene, men det er vel litt av morroa med hjemmebrygging, prøve noe nytt! Tenker jeg gjør et forsøk i begynnesen av september, så skal jeg gi tilbakemelding om hvordan det gikk mot slutten av høsten når jeg kan begynne smakingen.
 
Nok en fordel med hjemmebrygging, kan prøve litt etterhvert og gjemme litt i kjelleren til senere. Har ikke lagd en barleywine før, så jeg gleder meg vel så mye til å prøve det som å smake på den etterpå
 
Målte SG i dag. Var litt nærvøs for at jeg underpitcha da starteren gjæret kraftig over. Den nærvøsiteten viste seg å være begrunnet. SG var på 1.039. Dette er for høyt. Blir å dumpe det jeg kan av gjæren og tilsette en aktiv starter med WLP099.

Ølet er allerede på over 13% men mer skal det bli
 
Være litt obs med 099, den er gir ikke spesielt god smak til brygget, før brygget har lagret seg (min erfaring bare).
 
Redningen er ankommet.

ImageUploadedByTapatalk1409068936.447230.jpg

Lager en starter på 2,5l, dekanterer og lager ny starter på 0,5l og pitcher high kreusen.
 
Skal se det blir 'fyr på alle plugga' når du kommer drassende med TopFuel.
I gamledager ringte vi Viking for å få starthjelp når det ikke hjalp å fyre opp et bål under en bånnfrossen dieslemotor i sprengkkulda.
 
Vi får se. Ølet holder allerede over 13.5% men jeg håper nå på det beste. Gror opp en solid pitch
 
Etter jeg tilsatt en aktiv starter med WLP099 på lørdag har SG krøpet fra 1.040 til 1.036. Kanskje det er håp i hengende snøre.
 
Eller overgrepsmann


"Du kan blånekte så mye du vil, men gjære - det SKAL du!"

(Liker din betegnelse bedre)
 
Runde 2 med vørter til sekundærgjæren til Moi-pilsen. Blir 2 steg a 4 liter pr. steg. Heavy pitch.

ImageUploadedByTapatalk1410109501.796698.jpg

Etter gjæren er ferdig med denne vørteren kræsjes den ut og vørter helles av. Så tilsettes 0,5l vørter og hele suppa tilsettes på high kreusen.

Om dette ikke fikser en mer levelig FG så blir vi skikkelig eksperimenteller. 1/3 tilsettes Brett, 1/3 tilsettes Sake gjær og 1/3 går til b*****g.

Happy days.
 
Sist redigert:
"b*****g" er så hardt sensurert at jeg ikke skjønner hva det skal være. Og ble nysgjerrig. Lyst til å avsensurere? :)
 
Tilbake
Topp