Rookie trenger råd...

Hei alle sammen,
Rykende ferskt medlem her som liker øl og har tenkt til å gjøre det til hobby sammen med min far.
Jeg liker ting som fungerer og etter å ha lest på dette forumet og andre steder så ser det ut til at Speidel 50L er tingen for meg.

Har en del spørsmål og har lest litt i trådene, men har altså endt opp med å lage et eget innlegg ..

Spørsmålene:
0)Er det mulig å lage øl av samme kvalitet / smak som f.eks pils man kjøper i butikken? Eller er det sånn at alle sier ja, men det faktisk er sånn at hjemmebrygget øl smaker noe helt annet (som en hjemmebrygger kanskje sier er bedre, men fortsatt veldig annerledes?)?

1)Hvis vi kjøper Speidel 50l hva annet trenger(burde jeg ha) jeg utover et kjøle element? Tenker da på alt av bøtter og sleiver osv.

2)Hadde tenkt til å prøve å lage pils først gjerne noe som ligner på Hansa Premium øl.

3) Er det fornuftig å bestemme seg om en type øl og prøve å brygge dette godt før man f.eks går videre til Juleøl osv? Eller burde man prøve med 2 - 3 forskjellige typer med en gang?

4) med Speidel maskinen hvor lang tid vil det ta fra du starter til ølet er satt på "gjeringstønne"(er det navnet?)

5) Er Malt, Humle og vann alt som skal til eller er det andre ingredienser som må til?
Fant en av flere gode guider hos Ringnesherre, men føler at det er noe jeg går glipp av..
http://ringnesherre.blogspot.com/2009/02/lenge-siden-jeg-har-postet-na.html

6) Er det noe annet jeg burde vite evt. lettfattelig guider som beskriver dette bedre for meg... Jeg er av den litt utålmodige typen som liker å starte opp med en gang for å se hvordan ting fungerer.

7) Hvor mye vil en "batch" koste med Speidel 50L utstyret?

På forhånd tusen takk. Jeg har funnet noen svar allerede på spørsmålene, men det virker som folk gir forskjellige svar så derfor prøver jeg dette innlegget. Håper på mange tilbakemeldinger da jeg er rimelig grønn :)
 
Hei og velkommen hit!

Jeg ville begynt med å kjøpe boka "Moderne hjemmebrygging". Der står det mye nyttig for en nybegynner.

Jeg ville også begynt med å lage ei lys ale. Denne kan du teste etter bare noen uker, mens pils gjærne tar noen måneder fra brygging til nyting.
Ellers så lager vi mye pils. Etter å ha drukket våre produkter i lengre tid, blir kjøpøl litt smakløst i forhold. Dette er vel de tilbakemeldingene andre som drikker vår pils også gir. Hvorvidt du kan lage akkurat det samme som et komersiellt brygg går vel litt på prøving og feiling. Finn ut ca. verdier for den ølen, og prøv å nærme deg dette over flere brygg. Jeg er uansett helt sikker på at du vil kunne lage øl som du blir kjempefornøyd med.

Når det gjelder hva du trenger i tillegg til kokeren/mesketanken så ville jeg sjekket et sett som diverse nettbutikker selger. Suppler med det som mangler. Det er også lurt å snappe opp tips på denne og andre sider. Feks er det mange som tjener en del på å bestille fra USA.

Det brukes ofte gjærnæring/klarningsmiddel når du lager øl. Enkelte øltyper skal også ha litt krydder/sukker eller andre ting i tillegg til malt/humle/gjær.

Prisen på hjemmebrygg varierer med øltype. Sterke og kratig humlede øl er dyrere, men du kan nok regne en literpris fra 6-12 kroner i råvarer.
 
Hei Mobjerkn, og velkommen til forumet!

Interessant at du vil ta tak i en Speidel med en gang, de er jo ikke så billige, men veldig fine og etter det jeg vet veldig godt egnet til formålet. :)

For noen som bare vil starte med én gang (kjenner meg igjen der ;D ) så har du ihvertfall greid til å formulere noen tydelige spørsmål, så jeg vil gjerne benytte anledningen til å svare på dem. :)

0) Ja, det er mulig. Grunnen at likevel mange hjemmebryggere ikke er så veldig opptatt av å lage pilsner øl er at det er lett tilgjengelig i butikken, og generelt at det er en noe pregløs øltype i forhold til godssakene man ellers gjerne liker å brygge, og at brygging av pilsner øl stiller krav til en kontrollert gjæringstemperatur, noe som oftest løses ved å la brygget gjære i et modifisert kjøleskap. I tillegg så må man være litt tålmodig hvis man vil få en krystallklar pils, det krever en del ekstra uker lagring, med mindre man også får kjøpt et filterhus + noen filtre for å få ølet klart. Er du flink, og filtrerer du, så får du klar pilsner på 3-4 uker, ellers så må man legge til noen uker.
Men, når det er sagt, så er det vel så spennende å brygge andre typer øl, og da mener jeg ikke Frydenlund fatøl eller Ringnes pilsner, for da snakker vi fortsatt samme øltype. ;D Det er bare å smake på en porter, Indian Pale Ale, belgisk sterkøl, bokkøl for å få en liten forståelse av spennet mellom ulike øltyper. :)

1) Gjæringsbøtter trenger man ihvertfall. Man kan gjøre som Fei (Ringnes Herre) og dele opp brygget i to mindre bøtter. Brygger man undergjæret øl (pils, bayer, bokkøl, tradisjonelt juleøl) så trenger man også et (modifisert) kjøleskap som rommer plass nok til gjæringsdunken(e), da gjæringen skal foregå på en temperatur på circa 10 °C. Lager du ale (overgjæret) så pleier det å holde med å la dunken stå ved romtemperatur.

2) Det er strengt tatt ikke noe spørsmål du stiller her, men men. ;) Når det gjelder pils så er mange av dem veldig like, så her er det detaljene som gjelder. Kanskje noen annen som har litt mer erfaring med dette? Sjekk evt bildet til Joakim her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,714.0.html
3) Dette kommer litt an på. Jeg liker å variere og har knapt brygget samme øl om igjen, mens noen prøver å sikte seg inn mot en hvis øl de har i tankene for så å prøve å brygge den så godt de greier. Valget er ditt :)

4) Har ingen erfaring med det, men tipper det går ganske fort, ca 5 timer kanskje?

5) Det holder for de fleste øltypene, men så finnes det jo mangle ulike humle-, malt- og gjærtyper, samtidig som at noen øl krydres (populært i Belgia) eller tilsettes andre gjærbare substanser som sukker (Belgia og England bl a).

6) Ja, sjekk boken Moderne Hjemmebrygging av Lars Bjørnstad og Espen A. Haavardsholm, der finner du mye info. Og som medlem i Norbrygg vil du også kunne få adgang til medlemsseksjonen som inneholder en innføring i brygging. Ellers så anbefales artiklene (øverst på siden) som er tilgjengelige for allmenheten.

7) Med en 50l Speidel utgjør nok ikke ingrediensene den største andelen av kostnadene ;). Men regn med (avhengig av øltypen) mellom 5-10 kr per liter. En kort omtrentlig beregning sier så:

kjøpt Hansa koster 45 kr/l (kjøpt på boks), tilsvarende brygget selv koster ca 7 kr/l. Forskjellen er så 38 kr/l. Utstyret (Speidel + gjæringskar og litt til) koster 25.000 kr.

Du må da brygge 25.000 / 38 = 657 liter øl for å 'komme i null', altså 13 brygg. Jeg må nesten si at det var forundringsverdig få brygg som skal til for at Speidelen faktisk kan lønne seg! ;D. Men husk at det går tid i bryggingen, gjæringen, flasking, og noe du egentlig ikke kommer unna, nemlig fating.  :brygging:

Bare et spørsmål tilbake til deg: er det spesifikt pilsner øl (du nevner Hansa) du vil brygge, eller har du også fattet interesse for en del andre øltyper?

EDIT: nå ser jeg at denne gangen har Beant kommet meg i forkjøpet  :heygrr:
 
Hei og takk for svarene.
Litt usikker her og det er mulig jeg er helt på jordet, men når du har mesken ferdig (kan man si det?) og ølet skal over på gjeringstønner må man tilsette gjær da eller er dette noe som kommer naturlig?

Når det gjelder om jeg er åpen for annet type øl så er svaret ja. Jeg vil gjerne begynne å like masse type øl, men jeg sliter litt med "tunge" mørke øl. Derfor tenkte jeg at Pils type Hansa var en god start.

Hvordan blir man medlem av Norbygg og hvor mye koster det?
Mvh
Morten
 
Etter mesken må saften man trekker ut av den (vørteren) kokes i litt over en time, før den kjøles ned hurtig og tilsettes gjær (det er bare rett sjeldent man overlater dette til naturen).

Det at øl er mørk trenger ikke alltid å bety at den er tung. Mye av dette sitter mellom ørene. :) En vanlig Guinness er f eks et veldig lett øl, men fargen og den brente smaken/lukten får en til å tro noe annet. Det går nok mest på alkoholstyrke og sødme om øl (blindtestet) erfares som tungt, mener jeg.

Andre øltyper som er forholdsvis lettdrikkelige og som også ikke er så vanskelige å brygge er f eks hveteøl (Weizen / Weissbier), pale ale, ulike typer 'bitter'.

For å bli medlem kan du fylle ut skjemaet øverst under 'Bli medlem'.  :biersmile:
 
Jeg har straks 50 brygg på 20-literen, men jeg regner med at prinsippene er de samme. Og du har fått gode svar på det meste, men prøver meg likevel.

0. Ja. Men jeg vil på det sterkeste råde deg til å starte med noe annet enn pils. Pils var mitt første brygg på Speidelen. Det ble et godt øl, men ikke helt pils pga høyere gjæringstemp. Prøv heller en Blond Ale (http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Jamil-Show/Blonde-Ale-The-Jamil-Show-06-06-07) med White Labs WLP001 California Ale/Wyeast 1056 Chico. Finn et kjølig rom til gjæring, 15 °C eller så. Du vil få et lyst og godt øl , men litt fruktigere enn pils. Moderne hjemmebryggeing er ei god bok, men leser du engelsk vil jeg også anbefale John Palmer's "How to Brew" eller se på nettsidene hans: http://www.howtobrew.com/sitemap.html Jamilshow tar for seg hvordan man brygger enkelte øltyper. Der er det noen gode råd å hente, feks German Pilsner: http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Jamil-Show/German-Pilsner-The-Jamil-Show-06-18-07 "Brewing Classic Styles" med de to herrer Jamil Zainasheff og John Palmer er ei bra oppskriftsbok.
De fleste øltyper blir bedre av kontroll på gjæringstemperaturen og det gjelder spesielt pilstypene. Så derfor råder jeg deg til å starte med noe annet, men er du som meg er det bare å prøve.

4. Jeg har øket mesketiden i forhold til det som står i bruksanvisningen pga effektiviteten varierte for mye. Fra jeg starter å varme vannet/knuse malten til alt er i gjæringsbøtta/alt vasket og ryddet kan det gå opp i mot 7 timer. Du kan nok sikkert knipe inn en time på mesketid og koketid, men jeg har det ikke så travelt.

Det er utrolig mye informasjon på dette forum. Bruk søkefunksjonen. Og bare spør. Jeg pløyer for tiden gjennom Podcaster fra "The Brewing Network". The Jamil Show har ett program om hver eneste øltype klassifisert i BJCP. (Amerikansk klasseindeling med definisjoner for hjemmebryggerkonkurranser). De senere program brygger de kloner av kjente øl. "Brew Strong" tar for seg divers emner innen bryggingen og pløyer litt dypere. "The Sunday Show/Session" er mye 4 timer underholdning, men har også mye nyttig info. http://thebrewingnetwork.com/ Her kan du kjøpe i alle fall "Brewing Clasic Styles", ellers er Amazon et eldorado.
Jeg er veldig glad i min lille Speidel. Jeg foretrekker 20 literen, men jeg liker å brygge og vil gjerne prøve mange sorter. Får fylt opp et Corneliusfat pr brygg. Men er dere to så er kanskje 50 literen et bedre valg. Lykke til.
janh
 
Tilbake
Topp