Rotstokker av norsk humle gis bort

Lars

Norbrygg-medlem
Driver og flytter noen humleplanter, og får mye røtter til overs. Hvis noen ønsker rotstokker til dyrking, er det bare å sende en PM og avtale henting.

Dette er en humletype som har bodd ulike steder i trøndelag i flere tiår, er hardfør og trives godt. Fikk i fjor 450g fra to planter, som gir ca 90g tørket. Potensialet er nok enda bedre over litt tid. Har brukt noe av dette i brygginga, men ikke nok til at jeg vet noe spesifikt om bitterhet eller aroma.

Hei

Kan du si noe mer om vekstvilkår for denne humlen? Trenger den spes mye sol, spesiel jord osv..
Sender du også via post?

Huub skrev:
er det hun-kjønn planter? må jeg jakte på og knuse alle han-kjønn i et stort omrade her?

Det er hunnplanter, og jeg tror ikke du trenger å gå på jakt, om du ikke ønsker det da. :)

Kyrre D K skrev:
Hei

Kan du si noe mer om vekstvilkår for denne humlen? Trenger den spes mye sol, spesiel jord osv..
Sender du også via post?

Humlen er ganske hardfør, men bør ha bra med sol og varme. Og den må ha noe å klatre 5-7 meter i, for eksempel hyssing.
I denne tråden, og de to som det linkes videre til, står det endel om dyrking av humle.

Jeg sender i utgangspunktet ikke i post denne gangen, dessverre.

...og her forsvant de overskytende humleskuddene. :biersmile:

Vedlegg

• IMG_0579.JPG
    IMG_0579.JPG
    1,4 MB · Sett: 284
Takk for rotstokkene og saisonen Lars! Sistnevnte falt i smak men synes ikke jeg smakte så mye til bretten, aromaen var derimot der. Har du noe estimated abv? Skikkelig fin og klar, godt karbonert og veldig bra head retention. Har ikke drukket for mye saison så har ikke verdens beste sammenlikningsgrunnlag men synes smaken var upåklagelig. Gleder meg til å prøve flaske 2 om 6mnd tid!

Coop skrev:
Takk for rotstokkene og saisonen Lars! Sistnevnte falt i smak men synes ikke jeg smakte så mye til bretten, aromaen var derimot der. Har du noe estimated abv? Skikkelig fin og klar, godt karbonert og veldig bra head retention. Har ikke drukket for mye saison så har ikke verdens beste sammenlikningsgrunnlag men synes smaken var upåklagelig. Gleder meg til å prøve flaske 2 om 6mnd tid!

Saisonen hadde OG: 1.052, og men gjæringen stoppet opp på 1.015, og ble senere tilsatt Brettanomyces Lambicus som tok den videre ned til 1.006.
Karbonert med 8g sukker/l. Beregner da OG: 1.055 - FG: 1.006 / 7,5 = ca 6,5% abv. Er også veldig spent på hva som skjer med tiden her, ja. :)

Tilbake
Topp