Rug IPA

Nøkleby

Norbrygg-medlem
Har tenkt tanken om å prøve meg på en Rug IPA men er svært usikker på dette med selve rugen. Hvordan oppfører den seg i i bryggesammenheng egentlig. Planen var rett og slett å ta utgangspunkt i en vanlig IPA for så å bytte ut deler av basemalten med rug, men usikker på hvor mye.
Gir den mye smak?
Tetter den filtre lett sånn som hvete?
Andre ting som man må være obs på?

Fyr løs..
 
Har ett rugbrygg bak meg. I det fikk jeg ikke knust rugen omtrent i det hele tatt. Så den lå bare der og kokelurte. Irriterende. Den virket relativt uberørt av meskinga, med det som resultat at min og var fryktelig lav. Men ellers så alt greit ut. Jeg brukte danny's rye ipa som utgangspunkt. Ølet har fått et behagelig syrlig preg. Ikke helt ferdi enda, men kommer til å forsøke en gang til med knust rug...:)
 
Jeg har brygget flere rug øl og aldrig hatt problemer med mesken eller knusinga jeg bruker som regel over 30% rugmalt og 5-10% crystallrug. ikke gidd å filtrer dette det gjør ikke no med litt tåke i et rug øl. . Rug gir endel smak men, er ikke det poenget at du skal smake forskjellen. under 15 % og du vill ikke merke mye til rugen annet en kansje lit økt fylde i ølet, over 50% og rugen begynner å dominere. Rug gir en "krydret" maltsmak og en god fylde til ølet, lettøl med litt rug vill ikke virke så tynt.

Viss du er redd for tett "sparge" kan du meske tynnere en du kansje pleier, Eller gjøre et BIAB brygg. mange sier at systemet deres tetter seg, jeg har ikke merket noe til det, men så har jeg et enkelt bryggeri (kjøleboks meskekar med kobber manifold og hevert). Jeg tror de som får problemer mesker med falsk bunn og uten proteinvil.
Bruker du mye rug er nok det lurt å la mesken vile litt rundt 50*C (ca 15 min) før du hever tempen til 62-68 (alt ettersom hva du brygger)

Jeg har fått mye skryt av de rug ølene jeg har brygget, og leirvig's rye-pa er et virkelig nydelig øl. Rug er ikke no å være redd for gjør noen exprimenter og du vill bli begeistret.
 
Tilbake
Topp