RugHonningPorter

Hei, har vært noen ganske safe brygg i det siste og tenkte jeg skulle være littegrann mere eksperimentell. Jeg har enda ikke brukt honning i et brygg så tenker det kanskje er på tide å prøve. Jeg sikter mot å brygge en fyldig og kraftig porter, gjerne med en del sødme, tenkte litt rug kunne være bra for å få ønsket fylde spesielt siden honning fermenterer helt ut. Startet med en oppskrift jeg fant på Nøgne sin porter, og har endret en del, heftiere OG, tilsatt honning, byttet noe pale malt med rug etc. Ser oppskriften ok ut? Hvor mye honning trenger jeg for å kunne tydelig kjenne honningens bidrag?

HoneyRyePorter:

Batch størrelse 23 liter
OG 1081

4 kg Maris Otter
2 kg Rye malt
0,57 kg Crystal 60
0,35 kg Munich
0,21 kg blackmalt
0,21 kg chocolate malt

0,5 kg Honey, tilsettes når stormgjæringa roer seg litt.

15 gram chinook @60 min
35 gram chinook @15 min


-Svein
 
Shvidsten skrev:
Hei, har vært noen ganske safe brygg i det siste og tenkte jeg skulle være littegrann mere eksperimentell. Jeg har enda ikke brukt honning i et brygg så tenker det kanskje er på tide å prøve. Jeg sikter mot å brygge en fyldig og kraftig porter, gjerne med en del sødme, tenkte litt rug kunne være bra for å få ønsket fylde spesielt siden honning fermenterer helt ut. Startet med en oppskrift jeg fant på Nøgne sin porter, og har endret en del, heftiere OG, tilsatt honning, byttet noe pale malt med rug etc. Ser oppskriften ok ut? Hvor mye honning trenger jeg for å kunne tydelig kjenne honningens bidrag?

HoneyRyePorter:

Batch størrelse 23 liter
OG 1081

4 kg Maris Otter
2 kg Rye malt
0,57 kg Crystal 60
0,35 kg Munich
0,21 kg blackmalt
0,21 kg chocolate malt

0,5 kg Honey, tilsettes når stormgjæringa roer seg litt.

15 gram chinook @60 min
35 gram chinook @15 min


-Svein

Lynghonning er fenomenalt :)

Vi har skrevet litt om lynghonningbruken vår her (med linker til 4 versjoner av oppskriften):
http://katastrofebrygg.no/2014/01/03/fjerde-forsok-pa-honning-brown/
Vi har på ingen måte forsøkt å lage en typeriktig brown, og har istedenfor å justere mengden honning (500g) - justert malt. Startet med en oppskrift inspirert av BrewDog Dogma, som jeg tror også bruker lynghonning. Denne ølen er dog på ingen som helst måte lik Dogma.

Vi tilsetter honningen når det er 10 min igjen av kok. Blir spennende å høre erfaringene dine med å tilsette etter stormgjæring. Ville kanskje kokt opp vann, blandet inn honningen, kjølt ned, lagt i bunn av nytt gjæringskar og racket om, så det blander seg godt?
 
Heisann, fin blogg du har. Du konkluderte med det ble tydelig honningaroma av 500gram?

Utfra det jeg har lest av andres erfaringer skulle det å tilsette honning etter stormgjæring ikke medføre noen vesentlig infeksjonsrisiko, men beholde litt mere aroma. Det er nok et triks å varme den litt for å få den litt mer rennende ut av krukka, men hadde ikke tenkt på problemstillingen om hvorvidt den vil blande seg med øllet. Ville trodd at det ikke var noen fare for at honningen legger seg på bunn, for gjæra vil gå løs på honningen uansett og sånn sett blande det ut? Jeg hadde altså i utgangspunktet tenkt det bare var å varme honningen litt og så helle rett på vørteren/øllet,
 
Shvidsten skrev:
Heisann, fin blogg du har. Du konkluderte med det ble tydelig honningaroma av 500gram?

Utfra det jeg har lest av andres erfaringer skulle det å tilsette honning etter stormgjæring ikke medføre noen vesentlig infeksjonsrisiko, men beholde litt mere aroma. Det er nok et triks å varme den litt for å få den litt mer rennende ut av krukka, men hadde ikke tenkt på problemstillingen om hvorvidt den vil blande seg med øllet. Ville trodd at det ikke var noen fare for at honningen legger seg på bunn, for gjæra vil gå løs på honningen uansett og sånn sett blande det ut? Jeg hadde altså i utgangspunktet tenkt det bare var å varme honningen litt og så helle rett på vørteren/øllet,

500g kommer tydelig frem i vår brown. Vi har ikke vurdert å gå opp i mengden honning. Husk også at selv om dette gir deg en viss karakter, så vil det tynne ut ølet ditt (siden det er i hovedsak fermenterbart sukker). Hvis du putter oppi masse, så må du kanskje kompensere på et vis. Når det er sagt, så har du kanskje litt å gå på i rugporteren din.

Når vi tilsetter, pleier vi å tappe av kokende vørter og blande det ut / røre i honningglasset - for så å helle oppi. Mitt inntrykk er at den suppa går rett til bunns. Men siden vi skal koke det litt, så er vi ikke så nøye med å blande det helt flytende.

Hvis ikke honningen din er pasteurisert (tror ikke det er vanlig), så vil jeg tro at holdbarheten på ølet ditt går ned (hvis du putter det rett i gjæringskaret). Det er ikke et "rent" produkt, med både gjær og bakterier, og det vil kanskje skje interessante ting etter en stund.

Det er jo bare en måte å finne ut på da.. Kjør på og fortell hvordan det gikk! En rughonningporter høres jo så godt ut at den sikkert blir drukket opp før det kommer en infeksjon uansett!
 
Akkurat det med at honning tynner ut i forhold til å bruke malt, var litt av grunnen til at jeg ville ha i rug.

Ble brygging i går, gjort noen justeringer på oppskrifta. Ble minnet på at rug i mesken er en seig og slimete opplevelse :)

Det med honning og sekundær, jeg er helt enig med deg i at logisk sett burde det være en infeksjonsrisiko, men jeg ser flere som gjør dette og sier det ikke er noe problem så da tar jeg sjansen :)
 
Snart tre måneder nå, og ingen tegn til infeksjon fra å tilsette honning direkte i gjærspann etter stormgjæring. Har brukt samme teknikk på cider og nå, og sett i sammenheng med andres erfaringer på nett tror jeg dette er en ganske safe metode.

Ble 700gram Lynghonning som ga en god og kraftig honningsmak.

Jeg hadde lyst å eksperimentere litt mer med denne, så ca 50% av øl'et ble tappet på flasker etter planen. Jeg tilsatte 16g eik på gjærspannet og lot stå en uke før jeg tappet 25%, tilsatte 5g eik til og tappet de siste 25% dagen etterpå.
Det som overrasker meg er at de er kraftig og dominerende honningsmak på første avtapning (uten eik), andre avtapning er honningen nesten borte og tredje avtapning kjenner jeg ikke noe til honningen. Har honningaromaen fordampet/oksidert bort pga tilført oksygen etter første avtapning? Eller skiller honningsmaken seg fra øl'et (stratification?) slik at jeg tappet med all honningaroma ved første avtapning?

Bruken av rug førte til at uttynning definitivt ikke ble noe problem, konsistensen ble god og tjukk (kanskje bittelitt i overkant fyldig).
 
Akkurat det med at honning tynner ut i forhold til å bruke malt, var litt av grunnen til at jeg ville ha i rug.

Ble brygging i går, gjort noen justeringer på oppskrifta. Ble minnet på at rug i mesken er en seig og slimete opplevelse :)

Det med honning og sekundær, jeg er helt enig med deg i at logisk sett burde det være en infeksjonsrisiko, men jeg ser flere som gjør dette og sier det ikke er noe problem så da tar jeg sjansen :)

Gammel tråd, men...

Hva med å kjøre ett oppkok av 500 eller 700 gram honning med 5 dl vann og så tilsette etter stormgjæring? Slipper unna da mtp infeksjonsfare (bortsett for at du må åpne karet da...). Skal snart sette en rugporter med honning og har denne oppskriften (innspill tas i mot med takk):

Fermentables
% kg fermentable ppg L usage
38% 3 kg Pale 2-Row - UK 36 2° Mash
25% 2 kg Rye - DE 38 3° Mash
19% 1.5 kg Munich Dark - DE 37 15° Mash
6% 0.5 kg Chocolate Rye Malt - DE 34 250° Mash
4% 0.3 kg Black Malt - UK 28 500° Mash
9% 0.7 kg Honey - US 35 1° Late

8 kg
Hops

50 Nelson Sauvin Pellet Boil 90 minutes 11.3 IBU: 48.6
5 g IBUs calculated using the Tinseth formula
Yeast
name attenuation
Danstar Nottingham 80%

26 liters batch
 
Det går helt fint, men husk at mye honning kan gi litt "tynt" øl
jeg ville vært forsiktig med mengden
 
Tilbake
Topp