Rust i rustfri panne?

Har nettopp fått i hus en rustfri panne med tappekran, gjorde et prøveoppkok med 40l i går og konkluderte med at den trenger isolering for å korte ned tiden.
Isoleringen ble bra, men når jeg holdt på ser jeg at det allerede har kommet rust rundt der tappekranen er sveiset inn. Dette er kun synlig på innsiden av pannen,men jeg synes det var litt tidlig, har kun hatt springvann i pannen én gang og jeg har ikke tatt på sveisesømmen heller.
Må si jeg bekymrer meg litt for hvor gale dette kommer til å bli etter en tids bruk.

Har dette noe å bety, eller er det normalt?

Bør jeg reklamere på pannen?

eqqvrb.jpg

9qk50h.jpg

Er det rust er det mest sansynilg att det ikke har blitt ordentlig passifisert rundt sveisen

Hvis du vasker med 30% saltsyre skyller godt og lar tørke ett døgns tid vil rusten sansynligvis ikke komme tilbake(hvis den gjør det allikevel kan det vere sprekker i sveisen)

Kjemikaliehansker og øyenvern er ett must plus lett tilgang på rennende vann

Kva heiter kjelen (produsent) og kor har du kjøpt den?

EDIT: Det er vel ikkje tilfeldigvis ein 50L Patina? Synast eg kjente innsida igjen og sjekka min eigen 50l patina og fant rust i sveiseskøyten eg også  :mad: .

legger ved bilde:

Vedlegg

• IMG_2755.jpg
    IMG_2755.jpg
    446,5 KB · Sett: 316
Det er bryggselv.no sin 50l, vet ikke om den heter Patina. Hvor gammel eller hvor mye brukt er pannen som du har bilde av? Hvis det bare vil være så lite at det kun er snakk om litt misfarging har det sikkert lite å si, men hvis det kommer smuss/rust som løsner og små sprekker som er vanskelig å rengjøre så er det vel ikke bra? :jaha:

50L fra bryggselv er patina ja, så da har du heilt lik kjele som meg, kjøpt på samma sted også. Kjelen har vert flittig i bruk sida oktober, og har kun latt den stå på hovude og tørke mellom kvar brygging. Det er kanskje ikkje så farleg hvis det ikkje er så mykje rust, men må inrømme at det er litt surt å finne ut at sveiseskøyten i kjelen er av dårleg kvalitet, for ellers er jo desse kjelene av super kvalitet, noko me også har betalt for. Eg fjerna det ihvertfall no med ein stålskrubb og litt starsan. Om det holder seg vekke får me sjå på...

@Jan Ivar: Er den framgangsmåten einaste mogligheit? Kan eg bruke saltsyre som man får hos malerforretninger? Og vaske med kva, stålskrubb?

Der kan du ha problemet i utgangspunktet.
Skrubber du rustfritt med stålskrubb, kan/vill det sette seg sporer av den i det rustfrie stålet, som da vil utvikle rust.
Som nevnt ville jeg syrevasket sveisen med saltsyre, og rengjort godt etterpå.
Renhold av rustfritt er best med en syntetisk skuresvamp eller lignende.
Bruk helst aldri metall å skure med.

Første gang eg bruker den skrubben på den kjelen, så eg trur ikkje det er problemet, og vanlegvis har eg brukt lut og syntetisk svamp på å reinhalde bryggeriet, men du har nok rett i at det ikkje bra, sjøv om det har gått veldig bra med mine kjøkkenkjeler i rustfritt. Kunne man forresten bruke saltsyra man får hos ein malerforretning?

Torvald skrev:
Første gang eg bruker den skrubben på den kjelen, så eg trur ikkje det er problemet, og vanlegvis har eg brukt lut og syntetisk svamp på å reinhalde bryggeriet, men du har nok rett i at det ikkje bra, sjøv om det har gått veldig bra med mine kjøkkenkjeler i rustfritt. Kunne man forresten bruke saltsyra man får hos ein malerforretning?

Ja saltsyra man får hos byggvarehus duger i massevis. Jeg brukte den til å rengjøre sveisesømmene på mine tidligere vvb.

Ai ai

Tror jeg har brukt baksiden på skrubbesvamp back in the days på kokegryta. Må neste sjekke gryta etter rust.

Løses lett med litt ren Star San eller annen fosfor syre. Pensle på å la stå en liten stund så er det straks borte.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Maleforretning saltsyre er 30% ja
Er vertfall den raskeste løsningen, selv om det kanskje virker med annen syre over tid

Tilbake
Topp