Rust og avfarging i alugryte

gle1

Norbrygg-medlem
De fleste rustfrie delene jeg har fått fra Kina har avgitt noen form for rust iløpet av første prøverunde med det nye oppsettet. Sist ut er PT100 sensoren. Se vedlagt bilde. Er det noen andre som har opplevd lignende? Er det bare å kaste?
20150425_193824.jpg

Det andre problemet oppdaget jeg igår kveld når oppsettet sto å autotunet. Jeg brukte ca en teskje pbw i 6-7 liter vann å sirkulering mens PID`en autotunet seg. Når jeg skulle skru av varmeelementet oppdaget jeg missfarging på gyteveggen. Det var ikke slik da jeg prøvde oppsettet for første gang på fredag, men da jeg hadde oppi pbw den andre gangen ble det missfarging. Noen som vet hva det kan være?
20150425_205748.jpg
 
Misfargingen er aluminiumsoksyd, ikke noe å bry seg om egentlig. Men jeg ville ikke brukt hverken PBW eller oppvaskmaskinpulver i noe mer enn få minutter i en alukjele. Ganske vanlig å få misfarging da, spesielt når vannet er varmt. Bruker stort sett kun å skylle med varmt vann og skrubbe kort tid etter brygging er ferdig, det blir rent nok hos meg. Kinadelene jeg har kjøpt har ikke hatt rust.
 
Tror ikke litt rust er noe å bry seg om. Tenk på hvordan stekepanner og andre jerngryter blir brukt.
Vasker man fettet av de så kommer rusten raskt til syne.
Hadde bare tatt en skuresvamp og pusset over og tørket av med litt tørkepapir.
Ny rust kommer vel ikke før det igjen blir kontakt med vann/vørter.

Pbw går kanskje ikke så godt ilag med aluminium?
Puss det blankt igjen og bruk annet vaskemiddel neste gang. Men om det er nødvendig vet jeg ikke.
Oksydlaget kommer raskt tilbake uansett.
 
Hvis pH kommer over 9 eller ned mot 5 kan det være at legeringselementer løses og avsettes på andre metaller. Mangan har en mørk rustaktig farge. Ren aluminimoksyd er grå i fargen. Prøv å bevare oksydbelegget så helt som mulig. Kok opp rent vann kjelen. Ikke skur med stålull eller andre ting som fjerner belegget.
 
Lurer på om ikke en kraftig klorblanding vil ta dette belegget?
Det vil det gjøre. Men det bør du absolutt ikke gjøre;)
"Do not clean aluminum shiny bright or use bleach to clean an aluminum brewpot because this removes the protective oxides and can result in a metallic taste. " John Palmer, How to Brew
 
Har fått med meg det ja, men jeg mener å ha lest at dette laget kommer tilbake igjen etter ikke veldig lang tid. Det bør kunne være tilfelle for dette laget er jo i teorien starten på korrosjon av metallet. Kan være at jeg tar feil. Ville aldri brukt klor i karret rett før brygging uansett.
 
Eddik fungerer glimrende på aluminium
( og kobber ) som rengjøring, men pusser aldri grytene, og ene ble kassert etter bruk av PBW og varmt vann, ble veldig brunt.
 
Da har jeg kjørt en full gryte med vann gjennom koking før jeg tar i bruk det nye utstyret. Og nå er hele gryteveggen svart slik som beskrevet i både bildet, og linken til Noget Undergjæret. Siden jeg ikke har sett noen andre har et slik belegg, og siden det ikke kom belegg da jeg brukte komfyren istedet for varmeelement så vil jeg bare dobbelforsikre meg at det bare er å kjøre på med brygging? :)
 
Fant vel svaret på mitt eget spørsmål iløpet av kvelden. For andre som lurer, så er det svarte belegget og er et oksidasjonsbelegg, slik som nevnt tidligere i tråden. Og det skal være der.
 
Tilbake
Topp