saccharolicious!

Det er vel til dels gjær som er ganske lik det man allerede får, bare at den kommer i mindre kvanta. Som Wyeast og White Labs gjorde før (propagator-pakkene til Wyeast gir 25 mrd., mener jeg å huske, de gamle White Labs-rørene likeså).
 
Hei, jeg kjøpte to glass Demonical tidligere i sommer for å lage min andre starter noen gang. Jeg er temmelig fersk i faget:)  Jeg puttet de to gelatin klumpene i en 5 literskanne med to liter vann og 200 g spraymalt.. Etter noen timer var starteren igang. Etter 36 timer puttet jeg alt i vørteren, og håpet på det beste. Vørteren hadde OG på 1058 og FG ble 1014 etter fjorten dager gjæring. Gjæringen brukte litt lang tid på å komme igang (over 24 timer), men det ble en voldsom storm gjæring og jeg måtte fylle på vann på gjærlåsen mange ganger fordi den spyttet ut vannet hele tiden. Ølet var en belgisk blond og resultatet ble bra. Fruktig og fin smak og aroma av gjæren.

Robert A. Rishaug
 
I dag gikk Cornwall gjæret i 40l mild. Etter den har gjort sin jobb der skal den brukes videre i en engelsk golden ale og så stout. (er planen ihvertfall )

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
Men hvordan i huleste gjør man for å løse opp geleklumpene? De er ikke akkurat lettløselige for å si det sånn. Jeg hadde to glass som jeg ville prøve å begynne å dyrke opp fra ikveld. Begynte med å tilsette en skvett kokt og nedkjølt vann, og satte igang med å riste. Men det eneste jeg så var at vannet ble farget litt grått (gjær?) men gele'en så egentlig helt uberørt ut. Rista og rista, helt til jeg mistet tålmodigheten, og brukte en desinfisert t-skje til å grave det ut og plopp i startervørteren. Men det har nå stått på rører i etpar timer nå. Fortsatt har ikke de der forb..... Geleklumpene gått i oppløsning. Så da går det som det må gå hver gang vortexen drar klumpene til bunns. De slår rørepinnene ut av stilling så jeg må stoppe alt og starte opp igjen. Er mektig lei av de der klumpene nå. Hvordan gjør dere det?
 
MagneFV skrev:
Men hvordan i huleste gjør man for å løse opp geleklumpene? De er ikke akkurat lettløselige for å si det sånn. Jeg hadde to glass som jeg ville prøve å begynne å dyrke opp fra ikveld. Begynte med å tilsette en skvett kokt og nedkjølt vann, og satte igang med å riste. Men det eneste jeg så var at vannet ble farget litt grått (gjær?) men gele'en så egentlig helt uberørt ut. Rista og rista, helt til jeg mistet tålmodigheten, og brukte en desinfisert t-skje til å grave det ut og plopp i startervørteren. Men det har nå stått på rører i etpar timer nå. Fortsatt har ikke de der forb..... Geleklumpene gått i oppløsning. Så da går det som det må gå hver gang vortexen drar klumpene til bunns. De slår rørepinnene ut av stilling så jeg må stoppe alt og starte opp igjen. Er mektig lei av de der klumpene nå. Hvordan gjør dere det?

:) Du må nok riste litt hardere da. Neida, gjæren ligger oppå denne gelegreia, og den rister du vel inn i vannet forholdsvis lett.
 
Agaret skal ikke bli med i starteren.  En liten slant vørter i glasset og risting gjør at du overfører gjæret fra overflaten på agaret til vørteren. :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
Jaja, da har jeg i alle fall lært NOE ikveld. Tusen takk :) Da er det jammen santen ekstremt små mengder gjær i hver krukke...

Men siden egget nå er lagt, bør jeg prøve å fiske opp igjen geleklumpene, eller skal jeg bare la det stå til?
 
Tilbake
Topp