Safale s-04 til diverse

Er det noen som har en formening eller erfaring om å bruke safale s-04 som erstatning for annen gjær i en henholdsvis heffeweisen, cream ale og kölsch?

Jeg har lyst å prøve dette, men vet ikke om det vil bli godt.
Selv er jeg pilsdrikker og ønsker noe lettvint, lyst og godt.

Har ikke erfaring å slå i bordet med, men S-04 er vel en engelsk ale-gjær, så den egner seg neppe særlig godt til noe av det du foreslår. Muligens cream ale hvis du gjærer med lav temperatur, men ville heller brukt US-05 dersom tørrgjær er eneste alternativ. Så vidt jeg vet finnes ikke skikkelig hefe-weissen-gjær i tørr form på markedet, og gjæren er jo en viktig komponent i et slikt øl. For å lage kølsch bør du bruke kølsch-gjær, men du kan nok lage en lett fruktig, lys kølsch-aktig ale med S-04.

Det er mye lettere for min del med tørrgjær, da kan jeg brygge på sparket omtrent. Med flytende gjær trengs det mer planlegging pga. starter og slike ting.
Jeg brygger vanligvis pils til eget bruk, men akkurat nå har jeg ikke anledning til å gjære så lavt i temperatur, derfor ønsker jeg noe lignende med tørrgjær som kan gjære litt høyere, 13-14 grader og oppover.
Etter gjæring er ikke noe problem, for da blir det satt på kjøl, men der står det en stout til cold crashing nå, så jeg kan ikke bruke det til å gjære på...o_O

Tilbake
Topp