Safale S-04

Jokis

Jeg sitter med dette gjæret og vil brygge. Men jeg registrerer at dette er en elsk/hat gjær?
Hva er problemet? Ut i fra hva jeg kan lese bør man gjære i nedre del av hva den liker og ikke la den stå for lenge, men er veldig interessert i å høre hva andre mener her.

Joachim.

Brukte denne gjæren i mitt siste brygg, en Irish red ale. Min sto 14 dager på ca 16-18 grader(min kjellertemperatur akkurat nå ) fikk et typisk "engelsk ale" preg (noe jeg liker) Kjør på mener nå jeg.

Sist redigert:
Start lavt, rundt 16-17 grader. Øk et par grader når stormgjæringen er over.

Ellers opplever jeg at evt. usmaker av denne typen avrundes under karbonering og lagring. Ingen vinner i konkurranser om man gjærer for varmt, men ølet blir drikkendes, det. :) Jeg har brukt S-04 tre ganger. I en slags Pale Ale, i en Irish Red Ale og senest i en American Strong Ale (nestenklone av 7 Fjell Vinter). Det er sammen med US-05 en standardgjær jeg har liggende i kjøleskapet.

Har brukt den en gang i en porter. Starteren min med WLP-007 hadde fått besøk av fluer så den fikk i toalettet. Oppdaget det først da jeg skulle pitche og eneste jeg hadde var en post US-05 og en pose US-04. Så da pitchet jeg de to sammen. Godt ble det, synest jeg.

Tilbake
Topp