Safale S-04

Willyen skrev:
Har satt ett Porter sett fra ølbrygging.no med Safale S-04, og den har ikke begynt å bloppe sikkelig enda.
Tempraturen er  rundt 22 grader i rommet. Hadde ett tempraturdrop til 18.5 grader når det var kulde grader natt til mandag.
Satte det til gjæring 8 mars.
OG var på 1050.

Hva gjør en ?

Mål Sg om du ikkje har gjort det.
Kansje den har gjæra sjølv om du ikkje har registrert særleg aktivite. 22 grader er forøvrig (alt) for varmt. I ølet brir temperaturen fort 4-5 grader meir enn i rommet, og 22 er i høgaste laget for dei fleste alegjær i utgangspunktet. Har den gjæra er det allereie for seint og det hjelp ikkje å senke temperaturen no.

Har den ikkje gjæra ville eg satt ein stor (1-2l) startar med ein pose gjær og tilsatt når aktiviteten i den er på topp, men senk tempen i rommet til 16-17-18 grader er mitt tips.
 
protto skrev:
Willyen skrev:
Har satt ett Porter sett fra ølbrygging.no med Safale S-04, og den har ikke begynt å bloppe sikkelig enda.
Tempraturen er  rundt 22 grader i rommet. Hadde ett tempraturdrop til 18.5 grader når det var kulde grader natt til mandag.
Satte det til gjæring 8 mars.
OG var på 1050.

Hva gjør en ?

Mål Sg om du ikkje har gjort det.
kanskje den har gjæra sjølv om du ikkje har registrert særleg aktivite. 22 grader er forøvrig (alt) for varmt. I ølet brir temperaturen fort 4-5 grader meir enn i rommet, og 22 er i høgaste laget for dei fleste alegjær i utgangspunktet. Har den gjæra er det allereie for seint og det hjelp ikkje å senke temperaturen no.

Har den ikkje gjæra ville eg satt ein stor (1-2l) startar med ein pose gjær og tilsatt når aktiviteten i den er på topp, men senk tempen i rommet til 16-17-18 grader er mitt tips.

Har nå målt og kom fram til SG 1011
Så kan hende att den er ferdig, da har det gått rask med gjæringen.

Edit : Den starta plutselig opp igjen etter  en tok en prøve ut tå den... skjønner ikke noe.. Merklig gjære ditta. Målte tempen i karet, og den var på 19.9 grader.
 
jeg hadde litt problemer med s-04 når det skulle karboneres på flaske.
tok veldig lang tid før den fikk noe kullsyre.
der nottinghamvar ferdig på en uke, tok det nesten 2 måneder med s-04.
pussig, samme romtemp og alt. gjærkaka til s-04  var veldig fast, kansje det har noe med saken å gjøre.
 
Willyen skrev:
Har nå målt og kom fram til SG 1011
Så kan hende att den er ferdig, da har det gått rask med gjæringen.

Edit : Den starta plutselig opp igjen etter  en tok en prøve ut tå den... skjønner ikke noe.. Merklig gjære ditta. Målte tempen i karet, og den var på 19.9 grader.
Det at det boblar litt er sikkert berre co2 som går ut av løysing etter at du har tukla med spannet.
Sjangsen er stor for at Fg er nådd men la det få 10-14 dagar totalt uansett.

04 er veldig flokulent og flaskekarbonering kan ta tid på grunn av det.

Eg har ikkje vore noko stor fan av denne gjæren men har bestemt meg for å gi den ein ny sjangs og lære den å kjenne. Har ein ESB ståande på 17º satt på mandag. Det tuslar og går jevnt og trutt iallefal.
 
[/quote]
Det at det boblar litt er sikkert berre CO₂ som går ut av løysing etter at du har tukla med spannet.
Sjangsen er stor for at Fg er nådd men la det få 10-14 dagar totalt uansett.

04 er veldig flokulent og flaskekarbonering kan ta tid på grunn av det.

Eg har ikkje vore noko stor fan av denne gjæren men har bestemt meg for å gi den ein ny sjangs og lære den å kjenne. Har ein ESB ståande på 17º satt på mandag. Det tuslar og går jevnt og trutt iallefal.
[/quote]

Vil en ikke få usmak fra gjæren, om den er ferdig å gjære ?
Men tar nå å gir den like lang tid som påskebrygget vi satt dagen før, den putrer og går.
 
Nei ikkje innanfor rimeleg tid. Akkurat kor lenge det er kan nok diskuterast og vil heilt sikkert avhenge av mange faktorar. Men det er viktig å gi ølet nok tid på gjæren for at gjæren skal få rydde opp i acetaldehyd og diacetyl bl.a. 
At Fg er nådd er ikkje eit sikkert mål på om ølet er ferdig. Gjæringen av sukker er gjerne stort sett over på  nåkre få dagar.
Eg brukar som regel to veker på ale, uavhengig av aktivitet i gjærlåsen. Av og til tre veker om det passar bedre med offshoreturnusen.
 
Har en åpna pakke som har ligget i kjøleskapet en drøy måned nå, er vel bare å kaste?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Ser at jeg har et kjempeproblem. Tempen i rommet har ligget på 23. Kan fort bli en juleale som smaker hoppetau er jeg redd..... F#¤%#"#%
Uerfaren og lærer stadig....
 
Min Juleale på Safale S-04 ble tappet for fem dager siden og har stått til tvangskarbonering siden. Tempen var 20 grader, 1 cm utenfor gjærbaljen, neste gang får jeg gjøre noe for å måle i væsken. Ølet smaker - tja, litt overdrevet, men; sjokoladehubbabubba  ;D M.a.o. litt av den smaken som var meningen å ha tror jeg, og litt annet som jeg håper kan sette seg litt etter lagring frem til jul. Håper det, ikke mye usmak, men nok til at man er usikker på om man vil ha mer. Lagring er bra tror jeg. :)

null_zps2630e010.jpg
 
God erfaring med s-04, dog en stund siden sist. Veldig klart øl, både visuelt og smaksprofil. Eple-fruktighet husker jeg, tenkte aldri at det var fake e.l. Men kun erfaring med lav gjæringstemp, aldri over 20. Ingen problemer med karbonering på flaske.
 
Tilbake
Topp