magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl![]()
Stemmer. Hvis du kjøler ned til 4 grader, og skal tilsette sukkerlake for flasking, trenger du ikke kjøle ned denne etter kok. Jeg tømmer den i karret kokende. Den avkjøles fort nok av vørter på 4 graderjanvad skrev:magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl![]()
Så hvis jeg forstår deg riktig så starter jeg med og stille inn stc på 14"c til stormgjæringen er over, så stiller jeg gradvis tempraturen opp til 16 -17 grader, og når gjæringen er sluttet så stiller jeg den ned til 4 grader for og bunnfalle gjæren?
Hvordan gjør jeg det når den skal tappes på flaske? Kan jeg da bare kjøle ned sukkeret til ca 18 grader og helle det over i dunken og tappe det på flaske?
magne1972 skrev:Stemmer. Hvis du kjøler ned til 4 grader, og skal tilsette sukkerlake for flasking, trenger du ikke kjøle ned denne etter kok. Jeg tømmer den i karret kokende. Den avkjøles fort nok av vørter på 4 graderjanvad skrev:magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl![]()
Så hvis jeg forstår deg riktig så starter jeg med og stille inn stc på 14"c til stormgjæringen er over, så stiller jeg gradvis tempraturen opp til 16 -17 grader, og når gjæringen er sluttet så stiller jeg den ned til 4 grader for og bunnfalle gjæren?
Hvordan gjør jeg det når den skal tappes på flaske? Kan jeg da bare kjøle ned sukkeret til ca 18 grader og helle det over i dunken og tappe det på flaske?![]()
Ketil skrev:GJÆRSTARTER
Med tørrgjær er det bare å helle pakken over i litt lunkent vann ca 30 min før pitching. Da vil du se at det er full aktivitet og skum i "gjærstarteren". Jeg bruker en sånn plastikkopp med lokk, som vel egentlig er til å blande jevning til saus. Ren og sprayet med Star San.
Tenkte og legge meg på mellom 16-18 grader, men er det ok att jeg bruker 2 pakker på 23 liter i stedet for og rehydrere gjæren. Siden jeg brygger i en ikke alt for ren garasje? Eller er ikke noe sånt og tenke på så lenge jeg dekker til skåla med lokk når den står og rehydrerer? ( kanskje jeg har alt for stor panikk for urenheter)protto skrev:Du spurde opprinneleg om optimal gjæringstemperatur for US-05. Ifølge denne: http://www.fermentis.com/fo/pdf/HB/EN/Safale_US-05_HB.pdf er det ganske vidt spekter her som andre har antyda, 15-24 grader. For ale vil eg sei den optimale tempen er ein plass midt i dette området. Rundt 19 grader.
Om poenget er å brygge eit øl med minst mogeleg fruktigheit kan temperaturen senkast til nedre del av registeret, eller bruke ein lagergjær.
Hvor mye vatn brukar du på 1 pakke med gjær? Og rører du i gjæra etter dei 30 min med rehydrering av gjæren eller heller du den bare rett oppi vørteren og rister/lufter du vørteren før du setter den til gjæring?protto skrev:Eg bryggar i ein ikkje alt for rein kjellar. Brukar som regel ein e-kolbe som er rein, sprayar eller fyller den med Star San og tømmer ut. Fyller passe mengde lunka vatn som er kokt i vatnkokar og avkjølt til ca 30 grader. Av og til når eg er ekstra lat stiller eg inn springen på 30 grader og brukar vatnet herifrå utan å koke det først.
Dekkar til med eit lokk som er reint mens gjæren rehydrerar.
Du kan sjølvsagt putte to pakka i vørteren, men det er ikkje godt å sei kor mange celler du sit igjen med. Ein god del blir det nok lell.
magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl![]()
US-05 er en american ale gjær, men jeg har brukt den til stout med godt resultat. Gir en fin maltsmak, og ren gjæring.janvad skrev:magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl![]()
Er denne måten og gjøre det på også egnet for en Stout (som dette juleølet er)?
magne1972 skrev:US-05 er en american ale gjær, men jeg har brukt den til stout med godt resultat. Gir en fin maltsmak, og ren gjæring.janvad skrev:magne1972 skrev:Jeg har gjæret denne ved starten av gjæringen på 14 grader, og etter at stormgjæringen er over har den gradvis økt temperaturen til 16-17 grader. Når gjæringen så har sluttet, og det har gått et par dager senker jeg temperaturen til 4 grader for bunnfelling i 2-3 dager. Dette gir et klart øl med tilnærmet lagergjæring som burde egne seg på juleøl![]()
Er denne måten og gjøre det på også egnet for
en Stout (som dette juleølet er)?