Safale US-05

Wyeast oppgir 11% for samme gjæren og WhiteLabs «high» alkoholtoleranse. Du bør klare å presse den litt høyere, men da er vi inne på alle de sedvanlige problemstillingene som gjelder for gjæring av slike ekstreme øl.

tor.gilje skrev:
Kenneth N skrev:

Takker, er det erfaring eller har du funnet noe faktå denne gjær.

Lurte på det samme sjøl for en stund siden, siden mitt neste brygg er en imperial stout på 10% og skal bruke US-05. Leste masse på homebrewtalk, hvor en del folk sverger til akkurat dette gjæret. De fleste sier at den kan nå 12%, men over 10% begynner den å slite, samt karbonerer veldig sakte!

ifølge databladet skal den tåle 12%.
men dette er sannsynligvis oppgitt som max. Fult mulig noen har opplevd at den stagnerer før.

Da jeg lagde min batch nr 2 tok jeg meg litt vann over hodet og skulle lage en sterk imperial stout. Egen oppskrift uten hjelp av bryggesoftware skulle jeg visst ha. Gjæra med us05 i 3 uker og endte på 11,5.
Øllet ble ikke så godt, og blei tynna med en del kaffe og vann før flasking for å få det drikkbart, men det var nok mer bryggeren  med sin minimale erfaring og litt for ambisiøse egenmekka oppskrift sin feil enn gjæra.
Så us05 kan absolutt gå høyt.

Flasket nå en brown ale gjæret med us-05. Den har stått til gjæring i 17 dager. Først 4 dager på 15,5, økende derfra til 17, og senket de to siste dagene til 5,5.
Etter såpass lang gjæringstid lå det fortsatt et par cm krausen på toppen. Flere som har opplevd dette med us-05?
Gjæret ellers normalt fra 1055-1011.

her er et bildde av høstet gjær etter en natt i kjøleskapet...

Vedlegg

• IMG_0567.JPG
    IMG_0567.JPG
    417,5 KB · Sett: 495
Har en imperial stout laget med us-05 og den er 12,6% tilsatte ikke ekstra gjær for karbonering og kullsyre i flaskene etter 14 dager.

Tilbake
Topp