Saflager S-189

Noen erfaringer med S-189. Jeg brygget en Tysk lager med denne gjæren for første gang, rett før jul. Brukte min standard oppskrift på Munchener Helles, og fermenterte med mitt vanlige "hurtig-lager"-oppsett.

Strålende fornøyd med resultatet. Jeg fatet uten coldcrash og det eneste klaringsmiddelet var whirlfloc i koken.
Etter 14 dager på fat er den klokkeklar og har en nydelig, ren smak som støtter opp den gode maltsmaken. Kommer absolutt til å bruke denne gjæren igjen på lagere med en subtil humleprofil.

Jeg bruker denne nå på samme øltype.Min første lager og er på femte dagen
(2/3 utgjæring og satt opp til 11c i dag)
Superspent på resultatet.
Hvilke temperaturer gjæret du på?

Jeg har et standard gjæringsforløp på lager-stammer.
Tilsetter gjær på 8 grader og hold den der i 48 timer. Hever temp til 10 grader og holder den der til jeg har nådd 80% av antatt attenuasjon. Deretter hever jeg til 14 grader og der blir den i 7-10 dager. 14-17 dager totalt.
Denne metoden har gitt meg strålende resultater hver eneste gang, og jeg kommer aldri til å gå tilbake til den gamle praksisen som var 10 grader i 4 uker. :)

Tusen takk for svar.Skal sette opp en grad til i dag og i morgen og la den stå på 14 til den er ferdig for så å sette opp til 18 ett par dager før tapping.Tenkte å ikke sette kaldt først.Blir vel klar uansett.Da ser det ut til at jeg er på rett spor:)Skal vel karboneres med 6g sukker PR liter å stå i romtemperatur før den settes kaldt?

Tilbake
Topp