saflager w-34/70 temperatur

Jeg har satt en lager nå, og i oppskriften står det anbefalt temp 10-11 grader.

For gøy så sjekka jeg hjemmesiden til produsenten, der stor anbefalt gjæringstemp 12-18! Grader..

Hvorfor står det i oppskriften 10-11, når produsenten anbefaler 12-18?

Vil jeg kunne få lige godt resultat på 12 som på 18 grader...?
I så fall er det vel liten vits i å gjære på så lav temperatur..?
 
Jeg har satt en lager nå, og i oppskriften står det anbefalt temp 10-11 grader.

For gøy så sjekka jeg hjemmesiden til produsenten, der stor anbefalt gjæringstemp 12-18! Grader..

Hvorfor står det i oppskriften 10-11, når produsenten anbefaler 12-18?

Vil jeg kunne få lige godt resultat på 12 som på 18 grader...?
I så fall er det vel liten vits i å gjære på så lav temperatur..?
Den gjæren der er en robust arbeidshest for lagerbrygging og takler et kraftig temperaturspenn. Lagerbrygging har dog tradisjonellt skjedd ved lave temperaturer og jeg mener selv jeg kan kjenne en bitteliten forskjell, selv om jeg ikke er sikker på at jeg ville klart det i en blindtest.

Jeg har kjørt denne fra 9 til 16 grader uten markant forskjell, så jeg gjør det så enkelt at jeg lar gjæringa foregå enten i ølkjelleren eller i et kaldt rom. Når kjelleren min holder 9-10 grader slik som på vinteren dras tempen i gjærkaret opp til 11-12 grader under stormgjæring.

Det har forresten vært debattert så det rekker tidligere på forumet så prøv et søk :)
 
Sist redigert:
Den gjæren der er en robust arbeidshest for lagerbrygging og takler et kraftig temperaturspenn. Lagerbrygging har dog tradisjonellt skjedd ved lave temperaturer og jeg mener selv jeg kan kjenne en bitteliten forskjell, selv om jeg ikke er sikker på at jeg ville klart det i en blindtest.

Jeg har kjørt denne fra 9 til 16 grader uten markant forskjell, så jeg gjør det så enkelt at jeg lar gjæringa foregå enten i ølkjelleren eller i et kaldt rom. Når kjelleren min holder 9-10 grader slik som på vinteren dras tempen opp til 11-12 grader under stormgjæring.

Det har forresten vært debattert så det rekker tidligere på forumet så prøv et søk :)
Jeg har 10 grader i kjelleren om vinteren, og når jeg da setter dunken rett på murgulvet, som også holder 10 grader, rikker ikke temperaturen i ølet seg fra 10, heller. Hvordan setter du din?

Imperials L17 Harvest (fra Augustiner i München. wlp860 skal være samme.) skal også være fleksibel når det gjelder temperatur, forresten. Ellers er jeg litt redd for å la en hvilken som helst lagergjær gjære høyt. Testa nylig to brygg med Imperial L26 Pilgrimage, som jeg har vært veldig fornøyd med på 10 grader, på 14 grader, og det blei ikke helt bra. Jeg fikk tvilsomme mengder acetaldehyd (grønne epler) i dem, og gjæren greidde ikke å rydde det unna. (Har forsøkt å tilsette frisk gjær til den siste ("kräusening"). Mulig det hjelper.)
 
Jeg har 10 grader i kjelleren om vinteren, og når jeg da setter dunken rett på murgulvet, som også holder 10 grader, rikker ikke temperaturen i ølet seg fra 10, heller. Hvordan setter du din?
Jeg har dette hyllesystemet mitt der underetasjen er tilpasset gjærkar og da er det 12-13 cm luft under karet..

Søkte litt mens jeg venter på neste humletilsetning og fant denne tråden der Holmentoppen konkluderte med at jo varmere gjæringstemperatur jo dårligere lagringstabilitet: https://forum.norbrygg.no/threads/eksperiment-varmgjaering-av-lys-lager.34495/
 
Jeg har dette hyllesystemet mitt der underetasjen er tilpasset gjærkar og da er det 12-13 cm luft under karet..

Søkte litt mens jeg venter på neste humletilsetning og fant denne tråden der Holmentoppen konkluderte med at jo varmere gjæringstemperatur jo dårligere lagringstabilitet: https://forum.norbrygg.no/threads/eksperiment-varmgjaering-av-lys-lager.34495/
Ja, jeg har testet WLP830 og WLP800 med samme begredelige resultat. I gamle dager trodde de fleste at WLP830 og W-34/70 var ”samme” gjær – og det finnes mange antydninger om det på nettet. Men den store gen-kartleggingen av gjær viste jo at det ikke stemmer. W-34/70 er testet grundig av Fermentis – og det er mange anekdoter som viser at den er tipp topp helt opp til romtemperatur.
 
Jeg har én gang gjæret pils med Saflager W-34/70 i romtemperatur. Jeg tilsatte riktignok gjæren på 12-15 grader, men ifølge temperatur-stickeren på gjæringskaret var vørteren på det varmeste oppe i 24 grader under stormgjæringen! Selv om ølet ble noe mer fruktig og uklart enn ved gjæring på lav(ere) temperatur, ble det faktisk overraskende rent og drikkelig.
 
Tilbake
Topp