Sagene lys

Hoppalong

Norbrygg-medlem
Hei,

Er det noen som sitter på en klone oppskrift av sagene lys el.?
Antar att dette ølet har høy andel adjunkt, ris/mais.
Har ofte opplevd å få mer fylde i øl med høy andel Mais, enn hva jeg har ønsket.
Ris har heller aldri blitt noen suksess. Er sukker en bra løsning for å lage lyse lette øl?
 
Sagne lys er brygget med bygg og mais. Jeg har heller aldri likt smaken mais gir
Ris er nok bedre. Kan også prøve ren maltose. Ser flere greske bryggerier gjør det, men vet ikke hvordan man får tak i det
 
Sist redigert:
Hei,

Er det noen som sitter på en klone oppskrift av sagene lys el.?
Antar att dette ølet har høy andel adjunkt, ris/mais.
Har ofte opplevd å få mer fylde i øl med høy andel Mais, enn hva jeg har ønsket.
Ris har heller aldri blitt noen suksess. Er sukker en bra løsning for å lage lyse lette øl?
Bruker du 100% pilsmalt blir det temmelig lyst og lett. Det er jo ellers ingen kunst å få det lett nok om du bare senker alkoholprosenten nok, sida behovet for råfrukt (sukker og/eller umalta korn) øker jo sterkere du vil ha det lette ølet ditt. Trikset er forøvrig sjølsagt å meske for høyest mulig gjærbarhet. Da trenger du mindre malt for å nå en gitt prosent.

Jeg er enig med @loebrygg. Mais gir en karakteristisk smak - og jeg er heller ikke så glad i den. Ris er nokså nøytralt. Det er jo sukker, også, så du kan vel like gjerne bruke det.
 
Jeg er enig med @loebrygg. Mais gir en karakteristisk smak - og jeg er heller ikke så glad i den. Ris er nokså nøytralt. Det er jo sukker, også, så du kan vel like gjerne bruke det.

Er det ikke noen biproduker fra fermentering av enkelte enkle sukkerarter som ikke er så behagelig?
I hvertfall hvis det brukes i større mengder
 
Er det ikke noen biproduker fra fermentering av enkelte enkle sukkerarter som ikke er så behagelig?
I hvertfall hvis det brukes i større mengder
Jeg trur det er ei gammal myte. Eventuelle usmaker er nok heller et resultat av at det kan bli lite næringsstoffer (særlig FAN) når du bruker mye råfrukt, særlig hvis du underpitcher i tillegg. Så det er nok lurt å bruke litt gjærnæring. Men veldig mye kommer uansett an på kondisjonen til gjæren.
 
Tilbake
Topp