Saison au Seigle

Hei!

Mitt første forsøk på all-grain!  Inspirert av Graffs Saison og en del oppskrifter jeg har sett på utenlandske sider.

Skulle gjerne hatt noen innspill på hva jeg bør forvente av efficiency - som sagt er det mitt første all-grain, som jeg brygger på en brewolution brewster.  Lurer også på hva jeg kan forvente av utgjæring av WL3711, hadde håpt på den Belgiske, men den var ikke i butikken.  Er det noe spesielt jeg bør tenke på ift gjæringstemperatur - tenker da på hvordan det å pushe gjærens yttergrenser gir forskjellige smaksbilder.   Vil gjerne ha en frisk, fruktig og syrlig saisin.

På forhånd takk for alle innspill!


 Type: All Grain
Date: 03.04.2013
Batch Size: 20,00 L
Brewer: dennis
Boil Size: 24,08 L Asst Brewer:  
Boil Time: 90 min  Equipment: My Equipment  
Taste Rating(out of 50): 35,0  Brewhouse Efficiency: 70,00
Taste Notes:  
 
Ingredients

Amount Item Type % or IBU
2,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 33,33 %
2,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC) Grain 33,33 %
1,00 kg Rye Malt (9,3 EBC) Grain 16,67 %
1,00 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 16,67 %
20,00 gm Amarillo Gold [10,80 %] (60 min) Hops 24,2 IBU
80,00 gm Amarillo Gold [10,80 %] (0 min) Hops -  
1 Pkgs French Saison (Wyeast Labs #3711) Yeast-Ale  


 
Beer Profile

Est Original Gravity: 1,064 SG
Measured Original Gravity: 1,010 SG
Est Final Gravity: 1,012 SG Measured Final Gravity: 1,005 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,73 %  Actual Alcohol by Vol: 0,65 %
Bitterness: 24,2 IBU Calories: 90 cal/l
Est Color: 11,1 EBC Color: Color  

 
Mash Profile

Temperature Mash
30 min Glucan Add 15,66 L of water at 36,9 C 35,0 C
40 min Protein Rest Decoct 3,01 L of mash and boil it 45,0 C
90 min Saccharification Decoct 6,41 L of mash and boil it 63,0 C
10 min Mash Out Heat to 77,0 C over 2 min 77,0 C
 
Woow!

Over 80 som har vært inne og sett på dette innlegget, men ingen svar.  Det må bety at det er veldig mange som er nysgjerrige på Saison, men ikke kan nok til å kunne svare.  Eller?  :)

Tar gjerne imot tilbakemeldinger basert på logikk og ikke erfaring også!  Så kommer det kanskje noen gamle ringrever innom etterhvert?
 
Hei!

Saison er et nydelig øl, så du har gjort et godt valg med første all-grain brygg. Saison gjær tåler mye variasjon i temperatur, og elsker høye temperaturer (jf. Gahr sin artikkel i Det lille ekstra).

Oppskriften jeg har brukt kommer fra Brewing Classic Styles, og har hverken rugmalt eller pale malt. Jeg anbefaler å droppe pale og bruke pilsmalt sammen med hvetemalt, hvitsukker, og munich eller Caramalt. Du risikerer å få et øl som blir for tungt dersom du bruker rug- og palemalt, tror jeg.

Et annet tips er å vente til sommer for å brygge en saison. Da kan du la tempen stiger så mye den vil.

Lykke til!
 
sta72 skrev:
Hei!

Saison er et nydelig øl, så du har gjort et godt valg med første all-grain brygg. Saison gjær tåler mye variasjon i temperatur, og elsker høye temperaturer (jf. Gahr sin artikkel i Det lille ekstra).

Oppskriften jeg har brukt kommer fra Brewing Classic Styles, og har hverken rugmalt eller pale malt. Jeg anbefaler å droppe pale og bruke pilsmalt sammen med hvetemalt, hvitsukker, og munich eller Caramalt. Du risikerer å få et øl som blir for tungt dersom du bruker rug- og palemalt, tror jeg.

Et annet tips er å vente til sommer for å brygge en saison. Da kan du la tempen stiger så mye den vil.

Lykke til!

Takk for tipsene!  Kutter ned på rugmalten og bruker mer pils og mindre pale.  Har ikke nok pils til å erstatte pale fullstendig, så det får stå til!  Bryggehelgen er rett rundt hjørnet, men å gjøre det på sommeren er selvfølgelig et kanonråd!  :)
 
Under "Det lille ekstra for medlemmer" finner du en veldig god artikkel og diskusjon om Saison.
Jeg må innrømme jeg ikke helt kjente igjen det typiske ved en Saison i din oppskrift, men jeg kjenner heller ikke Graffs Saison. Min Saison har 78% pilsmalt. Tror det er mer typetypisk, hvertfall for en belgisk Saison.
 
Ketil skrev:
Under "Det lille ekstra for medlemmer" finner du en veldig god artikkel og diskusjon om Saison.
Jeg må innrømme jeg ikke helt kjente igjen det typiske ved en Saison i din oppskrift, men jeg kjenner heller ikke Graffs Saison. Min Saison har 78% pilsmalt. Tror det er mer typetypisk, hvertfall for en belgisk Saison.

Jeg meldte meg inn i Norbrygg for to dager siden, så venter spent på muligheten til å gå inn på den delen av forumet! :yes: :yes:

Så bare umiddelbart at Graffs Saison kom bra ut i en konkurranse, så derfor tenkte jeg det ville være et godt utgangspunkt - også så jeg bl.a rug var med i en del andre oppskrifter på Saison med god omtale.  Uansett, gleder meg som en unge til første all-grain på lørdag! 

Har kjøpt inn både 3711 og 3724 Saisongjær.  Satte en-liters starter for begge igår.  Idag lukter det skikkelig digg av den belgiske, så liten tvil om at den vil bidra mye til smaksbildet.  Blir morsomt å smake på startervørteren og se hvor tydelig jeg kjenner de forskjellige smaksbildene der.
 
Kan anbefale podcasten til Beersmith om Saison:
http://beersmith.com/blog/2012/11/27/brewing-saison-beer-with-nathan-smith-beersmith-podcast-50/
 
Her står min. Pakket inn i varmeteppe og isolasjon. Tempen holdes på 30 grader første uken med en STC-1000. Deretter har jeg tenkt å la den falle mot 20, og la den stå til jeg får passe FG. Den gikk ned i 1.008 forrige gang, og ble knallgod. Har brukt WY3724 hver gang.

Edit: bildet blir litt rart?
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    130,4 KB · Sett: 714
Takk for tips om podcast!

Brygget igår, og det gikk ålreit.  Første allgrain på nykjøpt utstyr, siktet på 70% utbytte, men fikk 75%.  OG 1.070, så det ble litt drøyt syns jeg, hadde regnet med at utbyttet ble mindre og ikke større...  Fordelte vørteren i to beholdere, pitchet med hhv 3711 og 3724 (1 liter starter av hver).  Har lest mye om hvor vrien 3724 er i forhold til temperatur, så nå er den på badegulvet med isolering etter en rolig start. Brukte følgende mengde malt:

3 kg pilsner
1,5 kg maris otter pale
1 kg hvetemalt
0,5 kg rugmalt

Fryktelig lang mesking pga ukjent med utstyr og temperaturkontroll.  Lå sikkert 2 timer på ca 63-64, så det blir nok en skikkelig tørr drikk!
 
Dennis skrev:
nå er den på badegulvet med isolering etter en rolig start.

Dersom du har varmekablene på, kan det fort bli veldig varmt i bunnen av karet. Jeg pleier alltid å sette mine kar oppå ett eller annet (ølkasse, stort sett), slik at temperaturen i gulvet ikke skal gjøre noe ugagn.
 
Jørn Hammerud skrev:
Dennis skrev:
nå er den på badegulvet med isolering etter en rolig start.

Dersom du har varmekablene på, kan det fort bli veldig varmt i bunnen av karet. Jeg pleier alltid å sette mine kar oppå ett eller annet (ølkasse, stort sett), slik at temperaturen i gulvet ikke skal gjøre noe ugagn.

Jepp, takk for tipset!  Jeg satt den i første omgang inn på en stol, og er oppe i 24-25 C nå.  Det er så store svingninger i gulvet mitt at rett på blir for heftig.  3711 står noen grader kaldere.
 
Ketil skrev:
Her står min. Pakket inn i varmeteppe og isolasjon. Tempen holdes på 30 grader første uken med en STC-1000. Deretter har jeg tenkt å la den falle mot 20, og la den stå til jeg får passe FG. Den gikk ned i 1.008 forrige gang, og ble knallgod. Har brukt WY3724 hver gang.

Hei.
Tenker å lage en saison om ikke lenge, og har lest meg litt opp på gjærings forøpet av et slikt brygg. Det somj eg har funnet ut av andres erfaringer er å starte gjæringen på rundt 20-22 grader, og så steppe opp 1-2 grader pr dag den første uka til en temp på ca 28-29 grader. Der skal så tempen ligge til øllet er ferdig gjæret. Forstår jeg deg rett når du kanskje går motsattvei? Altså Starter på 30 og stepper ned til 20 etter første uken? Det er jo interresant hvis dette funker og gir et bra resultat, men som uerfaren saison brygger er det litt uventet forløp.
 
Det er min andre Saison som nå står til gjæring, så jeg skal ikke påberope meg noen stor erfaring med Saison. Jeg gjør det sånn, fordi det gikk så bra forrige gang.
Da steppet jeg den sakte opp til 35. Etter 6 dager døde den helt. SG var da 1.030. Fikk litt panikk, men slo av varmen og lot den falle sakte mot 20. Etter noen dager begynte det å ploppe igjen. Lot den stå en ukes tid til, og da var FG 1.008. Gjorde litt dårlig med notater dessverre, men tror den sto ca 3 uker totalt.
Prøver derfor noe liknende igjen. Så får jeg se om det blir like vellykket denne gang.
 
Interessant. Hvor lenge har den stått nå, og forløper gjæringen på samme måten dennegangen. Vet at den gjæren du bruker har en tendens til å stopp opp midtveis i forløpet, for så sakte å jobbe seg ned mot en FG lik den du fikk. Ville vært nyttig å høre hvordan det går med denne batchen fremover.  :)
 
Heftig.  Drøye to uker gjæring og 3711 har gjæret fra 1070 til 1006.  Det blir 9% etter karbonering, ikke akkurat en frisk sommerøl.  Spennende smak på vørteren, tappet opp til rent kar og tørrhumla.  Flaskes på lørdag.

3724 lå på 1025 for tre dager siden.
 
Tilbake
Topp