Saison for første brygger

tone

 
Har lyst til å lage en saison, men smakte på 2 fra polet i dag og jeg syntes de var vell sure, skal en saison smake surt ? Tror de var på fg 1.002 kan jeg lage en saison som ikke er så sur, litt mere lett drikklig uten å få halsbrann ??
 
Jeg synes Nøgne Ø sin er veldig god.. Den finner du sikkert oppskrift på her på forumet et sted.


/mtv
 
En Saison MÅ ikke smake surt. Men det er jo tross alt opprinnelig en Farm-ale, de var sure. Men uten å tukle for mye med stilen så bør den jo være tørr. Hvis du ikke liker de tørre er det kanskje greiere å lage noe annet, enn å lage en "Saison" som ikke står til stilen forbare å kunne kalle brygget en Saison.
 
Du kan jo lage en Biere de Garde som er et maltdrevet øl med nær historikk med Saison.
Hvis ikke BFM's sin £225 ikke er helt deg kan du på polet prøve St. Feuilenns Saison
 
Jeg prøvde BFM √225 Saison for litt siden, og opplevde denne som mer sur enn f.eks. Nøgne Øs. Om «sur» bør erstattes med «funky» for å være korrekt, kan jo være, men jeg liker likevel NØs variant bedre.

Edit: Dette kan jo selvfølgelig bare være en vanesak.
 
√225 er jo sur, Nøgne Ø sin er ikkje sur – dette er to heilt forskjellige øl. Saison har det jo med å vere litt vanskelig å setje i bås, men ein kan vente seg eit rustikk preg på ulike måtar. Surhet, funkyness, brett og snåle estere er tradisjonelt sett heilt vanleg. I så måte kan ein seie at Nøgne Ø sin saison er nokså utypisk (men svært god!), og ligg nærare ein fruktig wit enn eit tradisjonelt gardsbrygg.

Når ein vil bryggje ein saison sjølv, står ein sjølvsagt fritt til å trekke i den retningen ein sjølv måtte ynskje. Eg har bryggja to ulike saisons, den eine basert på Nøgne Ø sin (oppskrift frå Ølbrygging fra hånd til munn), og den andre med eksakt samme oppskrift og framgangsmåte, men bytta ut den fantastiske WLP400-gjæren med WLP566 Belgian saison II. Det blei to heilt ulike øl, men begge er fabelaktige. Den med wit-gjæren er fruktig, lettdrikkeleg og lett, den med saison-gjæren er interessant, rustikk med hint av loft og stall. Digg, men ikkje for alle.
 
Jeg er enig i at disse to er veldig forskjellige. Men med tanke på at Gahr sier at det ikke er vanlig at en saison er sur, men heller tørr og funky, så lurte jeg på om min opplevelse av √225 som sur var korrekt eller ikke. Eller om det jeg opplevde av syrlighet heller kan klassifiseres som såkalt «funky».

Der igjen er det morsomt med India Saison! Skal sies at saison er relativt nytt for meg.
 
Jeg er enig i at disse to er veldig forskjellige. Men med tanke på at Gahr sier at det ikke er vanlig at en saison er sur, men heller tørr og funky, så lurte jeg på om min opplevelse av √225 som sur var korrekt eller ikke. Eller om det jeg opplevde av syrlighet heller kan klassifiseres som såkalt «funky».

Der igjen er det morsomt med India Saison! Skal sies at saison er relativt nytt for meg.

Jeg startet kanskje litt av forvirringen... BFM er en sur Saison ja. Funky får du bl.a av Brett. Jeg opplevde iallefall ikke BFM som funky. Lukter liksom litt god stall av "fønk".
 
Her er min oppskrift :
44liter
Abv 6,88
Og 1,059
Fg 1,007
Ibu 29,3
Ebc 11,1
6,5 kg pilsner malt
1kg minich
1 kg hvetemalt
0,4 kg caraamber
0,8 sukker
60 g east kent (60 min)
50g pacifica (15 min)
100 g pacifica (2 min)
Wlp 566 slurry

20 liter på fat og 20 liter på flasker
Begynne gjæringa på 18 grader å la den stige naturlig, for så å varme den sakte opp til 28 grader

Gleder meg til brygge dag på søndag
 
Hei.

Ser på White Labs sine sider at 566 har temp område foreslått fra 20 grader. Tror jeg ville latt den stått 2 dager (til endt stormgjæring) på 20 grader, for så å øke tempen sakte.
 
Tror jeg ville latt den stått 2 dager (til endt stormgjæring) på 20 grader, for så å øke tempen sakte.
Enig. Ikke øk temperaturen for raskt, la den bli ferdig med hovedgjæringa på 20 grader. Hvis ikke risikerer du å få en del fuselalkohol med 566, det er ihvertfall min erfaring.

Jeg prøvde 566 i stedet for 565 siste gang jeg brygget saison fordi den er mindre lunefull og gjærer bedre. Men, tror jeg går tilbake til 565 igjen neste gang.
 
Skal tilsette litt sukker i en Saison. Hvor lenge bør dette koke?
Og har 142 gr noe å si for utgjæringen?

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC4EBC5550g
Pale Malt 7 EBC6EBC993g
Flaked Oats1EBC247g
Sauer Malt5EBC164g
Dextrose0EBC142g

Mash schedule: 63 degrees for 60 minutes, 90 min koketid



Hops
East Kent Golding6%alpha32g60minutes
East Kent Golding6%alpha32g30minutes
Styrian Golding4.6%alpha17g5minutes
East Kent Golding6%alpha17g5minutes
 
Tilbake
Topp