Saison med IPA som base. Tips?

Rorslett

Norbrygg-medlem
Jeg vil gjerne lage en Saison med IPA som base. Er det noen som har erfaring med det?

Det jeg i praksis tenker å gjøre er å lage en split-batch med oppskriften under som er en vanlig singel-hop IPA med Mosaic som humle, der halvparten gjæres med Ale gjær og den andre med Saison Gjær.
Har relativt lite erfaring med brygging av Saison og vil helst ikke "ødelegge" 25 liter med god IPA på noe som smaker ræl.
Etter hva jeg har lest er det en fordel at Saison gjæres ved høyere temperaturer (28-30°C) enn det som er mest vanlig , men jeg kan ikke se noe konkret over hvor lenge. Skal jeg begynne med en «vanlig temperatur» på 18°C og ta den sakte opp mot 28-30°C etter at stormgjæringen er over for så å la den være der helt til gjæringen er ferdig? Når det gjelder gjæringstemperaturene er jeg veldig åpen for innspill!

Nå vet jeg i midlertid at en Saison skal være i det lavre skiktet på IBU skalaen og er interessert i om noen har gjort noe lignende som det jeg vil gjøre nå, slik at jeg har noe å basere forventningene mine på. Alle kommentarer mottas med en stor takk :)

Batch størrelse: 25 liter
Estimert OG: 1052
Estimert IBU: 49
Estimert EBC: 11

Malt:
5.8kg Pale malt 6 EBC
0.2kg Caraamber 75 EBC

Humle:
15g Mosaic 60min
40g Mosaic 20min
45g Mosaic 2min
40g Mosaic Dry hop (kun for batchen med Ale gjær, ikke Saison)

Gjær:
WLP 051 (Ale) med starter.
WLP 566 eller lignende (saison) med starter.

Mesketemperaturer:
62°C 20min
66°C 20min
70°C 5min

Kok i 60min.
 
Både en Saison og en IPA kan godt ha litt mer bitter humle og et par SG poeng høyere
Hva med litt Munich eller hvete istedenfor Cara?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg vet ikke helt, men kanskje bare får å få den litt tørrere og lettere istedenfor Cara uten å miste kropp
men det viktigste er vel bare at du bruker nok humle og riktig gjær
Du får egentlig gjøre akkurat som du vil, Mosaic i en India Saison høres helt knall ut
Har ofte tenkt på det samme selv


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg vet ikke helt, men kanskje bare får å få den litt tørrere og lettere istedenfor Cara uten å miste kropp
men det viktigste er vel bare at du bruker nok humle og riktig gjær
Du får egentlig gjøre akkurat som du vil, Mosaic i en India Saison høres helt knall ut
Har ofte tenkt på det samme selv


Sent from my iPhone using Tapatalk

Et godt poeng. Kjenner jeg allerede gleder meg til bryggedagen :)
 
Tilbake
Topp