saison med wlp500?

Finn Berger

Moderator
Jeg har wlp 500, og jeg har snart ikke mer saison. Mulig løsning: Brygge saison med 500?

Saison er jo i høy grad definert av gjæren, og jeg lurer på hva jeg får med wlp500, som vel er Chimays gjærstamme. Kan jeg behandle den som en saison, og få saison ut av det?

Whitelabs sier at optimal temperatur for wlp500 ligger mellom 18 og 22 grader. Jeg tenkte å begynne på 18, og så la den gå oppover - men hvor høyt? Fusel vil jeg ikke ha - og jeg smakte akkurat på en blå Chimay som hadde en temmelig tydelig alkoholkarakter, så noe sier meg at jeg skal være forsiktig med høye temperaturer.

Jeg tenkte å bruke 6 kg pils, 1 kg hvete og 1 kg lys münchener, og meske på 65. Magnum bitterhumle, og Hallertauer Mittelfrüh for smak og aroma.
 
Får snakke litt med meg sjøl, da:). Kanskje noen vil ha glede av å høre på.
Mesker nå, stegmesking/no sparge: 20 min på 43, 25 min på 50, 90 min på 63/64 og 40 min på 71. Jeg la inn det første der for å se om det ville gi meg mer av det krydderet som kommer fra phenol'er - nellik, pepper etc. . Har noen erfaring med det i brygging av belgisk øl? Jeg vet det brukes for å fremme nellik i aromaen til weissbier, og tenkte det kunne være artig å se om det hadde noen effekt her.

Oppskriften er forresten slik: 6 kg pils, 1 kg lys munich og 1 kg hvetemalt

Edit: Fikk ut 46.5 liter til koking, med SG på 1.043. Det gir en "pre-boil efficiency" på 79.34%, hvilket er ganske brukbart med no-sparge.
 
Sist redigert:
Har brygget med WLP500, men tviler vel litt på at du får den funky nok til hva i hvert fall jeg forbinder med saison.. dog at den blir belgisk i preget er ganske bankers! :)
 
Takk:)! Blir det noe i nærheten av en light lys Chimay er vel ikke det det verste som kunne skje. Eller kanskje jeg skulle tenke på dette som en blonde? Blonde er jo også godt:).

Hvor høyt gikk du i temperatur? Og fikk du høye alkoholer? Det er det aller siste jeg vil ha.
 
Sist redigert:
Min fikk navnet Belgisk Blonde som var det jeg siktet på, syns sluttresultatet ble ganske typeriktig, og tross en estimert ABV på 7% så har den ingen utpreget alkoholske toner eller fenoler. Holdt den på 18C under to første dager av storm, så lot jeg den stige til 20C og holdt den der halvannet døgn, før den så fikk "roam free" en stund og da lå på ~22C en snau uke, ble så presset opp i 23 og 24 mot slutten med varmebelte før jeg crashet den over 2 dager.
 
Flott - det der ligner veldig på hva jeg tenkte meg. (Vet ikke helt om jeg tør ta den over 22.) Og så håper jeg at jeg får litt pepper og nellik ut av de 20 minuttene på 43 grader:).
 
Flott - det der ligner veldig på hva jeg tenkte meg. (Vet ikke helt om jeg tør ta den over 22.) Og så håper jeg at jeg får litt pepper og nellik ut av de 20 minuttene på 43 grader:).

Hei,

Jeg er i akkurat samme situasjon som du i 2015; wlp500 i Saison. Kan du huske hvordan brygget ble? Har du anbefalinger i forhold til gjæringsforløp?
 
hehe - nei, så langt strekker ikke hukommelsen seg, og jeg har ikke notater på det ølet, heller. (Innså verdien av systematikk litt seinere:).)

Men det er bare å kjøre den forsiktig i begynnelsen - de to første dagene - og så la den stige fritt. Og så er det generelt viktig med belgisk gjær å ikke la temperaturen synke. Det forløpet @Sjakkt skisserer over her, virker veldig greit. Jeg setter forøvrig gjerne mine på 25 grader til slutt og lar dem gjære ut der.
 
Tilbake
Topp