Satt mitt første brygg - litt hjelp ønskes

Hei!

Håper og få litt hjelp og inputs,

for drøye 2 uker siden satte jeg mitt første brygg (ipa) og målte OG på 1053, tok en måling for to dager siden og hadde 1015, mens jeg idag morgen ligger på 1000. er det på tide og tappe ølet ? alle målinger er gjort i 20c

og har noen innspill til hvor mye sukker jeg bør ha når jeg skal flaske brygget ?

Mvh

Hva er beregnet FG(final gravity) i oppskriften? 00 hørtes da veldig lavt ut. Hvordan ser ølet ut i gjæringskaret? Hva slags gjær har du brukt?

Hvor mye sukker du skal ha kommer helt an på hva slags øl du har tenkt til å lage. Jeg bruker Brewersfriend sin kalkulator for å beregne sukkermengde til brygget. En god tommelfingerregel er 2.4 vol c02 som standard, som tilsvarer rundt 6 gram per liter ferdig øl(Dette er hva jeg har lært og reflekterer nødvendigvis ikke det objektive hos de fleste). Det finnes en liste på siden under, som viser til hvor mye co2 som er vanlig for hver øltype. :)

http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Gratulerer med første brygg og velkommen til den mest lærerike hobbyen av de alle! :)

Oi, her har jeg gått på rookie mistake nr 1 hehe..

Når jeg har målt har jeg kun gått etter den grønne linjen på måleren der det står "bottle beer" og ikke fulgt etter hva som står i brygge loggen.

det ser ut til at den skulle vært flasket på 1.014 ifølge bryggeloggen!

Når jeg sjekket lørdag formiddag på 1.015 var det veldig grumsete, luktet mye gjær. idag er ølet definitvt klarnet litt og tok en ørliten dråpe på tunga og det smaker mer som øl nå. tok en test til for å se om jeg var sveiseblind, men ligger på 1.000 på 20c.

Har brukt tørrgjær - t58, 23 g på ca 25l øl

Takk for linken, fungerer det å bruke vanlige sukkerbiter eller bør det lages sukkerlake ?

Mvh

Jeg har ingen erfaringer med sukkerbiter, men mange bruker karboneringsdrops. Selv lager jeg sukkerlake med ønsket mengde sukker og et par desiliter vann.

Jeg har selv brukt Coopers karboneringsdrops med godt resultat og kan anbefale det som en enkel og grei løsning dersom man ikke vil stikke om til nytt kar for innblanding av lake med vørteren (eventuelt liten sprøyte rett i flasken)...
angående vanlig sukkerbiter så ble jeg anbefalt av bryggselv.no og heller bruke vanlig sukker (jeg vet ikke hvorfor) men aller helst karboneringsdrops.

Takk for linken, fungerer det å bruke vanlige sukkerbiter eller bør det lages sukkerlake ?

Mvh

Om du vil gjøre det enkelt første gang, så funker dette fjell:

0,33l - 1 sukkerbit
0,5l - 2 sukkerbiter
0,75l - 3 sukkerbiter

OBS: Bruk hansker som er sterilisert i Starsan!

Men FG på 1000? Sikker på at du har lest rett? Er ikke målinger på så lave tall forbindet med infeksjon?

Hei.
Jeg er også nybegynner, og har aldri nådd FG 1000 - det er jo vann jo... men man skal vel ikke komme så langt ned, vel?
Men jeg stusset litt over mendgen gjær du brukte? 23g? Er det ikke vanlig med ca 1 pose på 11gr sånn rundt der med OG 1040-1050?
7gr-posene er vel litt i det minste laget, føler jeg.

Til lake, bruker jeg ca 200gr sukker/2-3 dl vann til ca 20lt. Funker greit, men da må du røre ut laken i et nytt kar mens du overfører ølet over.
Gir litt ekstra arbeid.
Har brukt brune sukker biter èn gang og det er fungert greit det også. Det var bare litt bestialsk trangt å knøle ned sukkerbiter gjennom
flasketutene (0.33 0g 0.5). Plastflasker/Brus av gamletypen var helt OK å slenge ned i.
:)
Lykke til. Du bør nok flaske'n om den er på 1000. Prøv en annen vekt og se, kanskje det er no' gæli' med den ?
Copy&paste fra brewers friend.
Gravity Unit: SG (1.xxx)
Plato °P
Original Gravity (OG):
Final Gravity (FG):
Equation: Standard
Alternate
(see below for more information)

Alcohol By Volume: 6.96%
Apparent Attenuation: 100%
Calories: 0.0 per 12oz bottle
Original Gravity: 13.10 °P, 1.053
Final Gravity: 0.00 °P, 1.000

Du... kan jeg smake mange av deg? ;-)

Er det bare meg som synes 1.000 høres helt usannsynlig ut? Vet at det til og med er mulig å gjære enda et par punkter videre fra det, men da må man vel tilsette en tilleggsgjær?

Er du helt sikker på at hydrometeret ditt funker som det skal og at du leser det riktig? Har du forsøkt å måle rent vann på 20° med det og kontrollert at det da viser det samme som når du måler ølet? Jeg tror nesten jeg må få se bilde av den hydrometerprøven for å tro dette.

De selger forresten helt brukbare hydrometere på Europris ganske billig hvis du vil gjøre en sammenligning.

Mitt hydrometer fra europris var faktisk ikke brukbart. Målte to forskjellige offset i vann og i en kjent vørter. Antar lappen inni var feil. Gjentatte målinger.

Hvis du droppa ned 15 SG poeng på to dager etter to uker så høres det ut som en målefeil. Har du smakt på ølet? Ville vært himla tørt om FGen er på 1.000.

Mitt hydrometer fra europris var faktisk ikke brukbart. Målte to forskjellige offset i vann og i en kjent vørter. Antar lappen inni var feil. Gjentatte målinger.
Mine to fungerer som sagt greit. Sammenlignet med det fra Bryggselv og refraktometeret viser det ene to poeng for lavt, mens det andre er spot on. Det er det jeg mener med at de er helt greie. Men det går vel utover presisjonen at de er mindre.

Uansett: gjør som nevnt over og smak på ølet. Hvis det er helt fritt for sødme, kan hydrometermålingen din stemme, og sannsynligvis vil ikke dette ølet være særlig godt da. Men jeg tør vedde på at du ikke har gjæra helt ned til 0.

Mitt hydrometer fra Europris viser 4 poeng for lite til enhver tid, og viste FG1000 på det første brygget mitt. Det endte selvsagt på 1004. Jeg kan bruke det i dag om jeg legger til 4 poeng, men jeg foretrekker det som er større og har Plato grader i tillegg.

Det viktigste er vel å la et gjære helt ut. La det stå minst 10 dager, gjerne to uker til gjæring. Så måler du, venter to dager og måler igjen. Hvis de er like så har du gjæret ferdig og kan fastsette FG. Er det ikke likt så venter du nye to dager og måler på nytt. Når du har gjæret ferdig og fastslått FG kan du ha det på flasker eller fat. 6g sukker per liter øl er greit for en IPA. Ta heller litt for mye enn litt for lite.
Til 25 liter øl ville jeg da brukt 6*25=150 og justert opp litt til f.eks. 170. Da er du på nesten 7 g/l som heller ikke er feil. Kok opp 2-3 dl vann og løs opp sukkeret. Ha sukkerlake i et kar for å tappe på flasker og fyll over øl. Tapp på flasker. Sett flaskene i romtemperatur i et par uker før du setter dem i kjøleskap like lenge. Hvis du klarer å vente to uker før du jekker den første flaska har du mer selvkontroll enn de fleste. :D

Tilbake
Topp