Sekundær gjæring???????

Hei
Jeg har lenge lurt på om det er smart å sekundær gjære overgjæret øl?
På nett står det veldig mye forskjellig om dette, så blir ikke helt klok
hva jeg skal gjøre.

Ser frem til mange gode svar

Takk  :amen:
 
Har normalt ingen hensikt å gjøre det.
Praksisen stammer fra større bryggerier, og det henger igjen mye i hjemmebrygger kretser, for eksempel støter du ofte på det i amerikanske forum.

Edit: forutsatt at det du spurte om var omstikking for sekundær gjæring.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Hei

Nå ble jeg usikker ikke stikke det om, men alikevel sekundær gjæring.
Kan du forklare meg hva du mener?

Takker
 
Sekundærgjæring refererer til det gjæren gjør etter at sukkeret er spist opp, den rydder opp i diverse biprodukter den har produsert mens den koste seg med sukkeret. Dette skjer uavhengig av omstikking. Grunnen til at mange stikker om til et annet gjæringskar er at de er redd for usmak som skyldes død gjær m.m., men dette er ikke noe stort problem for hjemmebryggere. Hos de store bryggeriene står ølen og gjærer i store tanker og bunnfallet har stort trykk på seg, som kan føre til at gjærceller sprekker og lekker ut innholdet sitt og gir usmak. På 25-50 liter er ikke trykket så stort, så dette er ikke noe stort problem for oss som brygger hjemme. Det kan imidlertid være en ide å stikke om dersom du vil ha klart øl, men dette er igjen avhengig av gjærtypen du bruker.

Jeg lar alltid ølen stå minimum 2 uker før jeg tenker på å måle restsukker. Da skal ølen ha fått tid på seg til å rydde opp etter seg, og mesteparten av gjær++ har falt til bunnen. Så er det rett på flaske/fat, hvis ikke det er mistanke om at det bør stå enda litt til, som jeg finner ut av ved å måle på restsukker m.m.
 
Hei

Takk for bra svar, der var det GOD forklaring som gjør at jeg ikke behøver lure lengre.

Da blir det minimum 2 uker på primær og rett på flaske, så sant FG er bra.

:ilike:
 
Tilbake
Topp