Sekundærkar og tørrhumling

lachris

Norbrygg-medlem
Vi har som vårt første brygg laget en Kinn Vestkyst (eller det vil si, det blir nok noe helt annet basert på de endringene vi måtte gjøre pga. at vi hadde for lite gjær når vi skulle lage starteren og pga. at vi målte en del lavere OG enn planlagt (1.05o målt, skulle vært 1.070, men vi satser på at det blir bra allikevel...).

I oppskriften står det at den skal gjære i åpent primærkar i 4 dager og deretter stikkes om til sekundærkar, tørrhumles og gjære i 10 dager til før den tappes på flaske. (Vi har gjæret i lukket primærkar. Turte ikke dette med åpent...)

Spørsmål mitt nå er om det egentlig er nødvendig å stikke om til sekundærkar, eller om man egentlig kan tørrhumle direkte i primærkaret og bare la det stå 10 dager til før man tapper?
Hvorfor skal man stikke om egentlig?

Hvis vi må stikke om, hvordan gjør man det? Skal men unngå å ta med bunnfall eller skal man riste primærkaret litt og sørge for at man får med alt? Hva med evt. skum/gjær som ligger på toppen? Det må vel med?
 
Dette med omstikking er det vel to skoler på :) Jeg er av den skolen som mener det ikke er nødvendig, og at det medfører lite annet enn en ekstra fare for infeksjon. Ville m.a.o. tørrhumlet i karet ølet står i nå.
 
  • Like
Reaksjoner: JGK
OK, takk for svar:) Når det gjelder tørrhumling: Vi har målt opp mengde og satt en skål med dette i fryseren. Har stått der i 5 dager nå. Er det noe mer vi må tenke på i forhold til desinfeksjon og sånt?
 
Neida, infeksjon fra humletilsetning på dette stadiet skal vel godt gjøres. Alkoholen som er i ølet samt humlens bakteriehemmende egenskaper gjør dette til en lite risikofylt affære (med mindre du samtidig skuffer oppi masse møkk i karet når du er i gang). ;)
 
Skal gjøre mitt beste for å unngå tilsetning av både møkk og sikkel :D

Da satser vi på å IKKE stikke om om ikke noen av den andre skolen melder seg på og kommer med noen gode argumenter!
 
ønsker å følge litt opp på de første spørsmålene her. sitter å planlegger å brygge en akkurat likedan vestkyst basert på oppskrifta fra kinn som er å finne i Ølbrygging fra hånd til munn.

Ved en omstikking så skjønner jeg det dit hen at man ikke vil ha med bunnfall. stemmer det?

og dette begrepet tørrhumling: er det så enkelt som å bare åpne dunken å peise nedi humle pellets uten å få med noe sikkel? o_O
 
Ja, begge deler stemmer. Men hvis det er mye humle vil du muligens dele det opp i to. Ved "mye"humle blir en del liggende på toppen uten særlig kontakt med ølen. Hvor grensen går vet jeg ikke enda.
 
Anbefaler sterkt humlepose ved tørrhumling... Men kok den først! Og legg noe tungt i den, bruker selv en (desinfisert) teskje. Ved siste brygg tørrhumlet jeg med 50 g Simcoe på 19 liter i tre dager før omstikking (jeg tilhører m.a.o. den skolen...)
 
Jeg tror også humlepose blir brukt for vår del neste gang (jeg brygger sammen med lachris) - det finnes vel ikke noen gode argumenter imot bruk av dette vil jeg tro? Får man mindre effekt av humlen evt?
 
Humleposer kan dra med effekten, men det er desto viktigere å vekte ned humleposen om du bruker dette til tørrhumling.

Jeg vil anbefale å ikke stikke om, samt å ikke bruke humlepose. Cold crash ølet før tapping og humla synker til bunns. Intet problem.
 
Gradvis senk tempen på ølet før du fater eller flasker. Gjør at gjær og humle (m.m.) samler seg i bunn av gjæringstanken.
 
Vi tappet på flaske i dag og jeg kan ikke si jeg opplevde det som noe problem at vi ikke brukte humlepose eller cold crushet. Vi tappet over på sekundærkar og lot det være igjen kanskje 1,5-2 liter med gørr i primærkaret. (Så pass må man vel regne med?) Så ikke ut som vi fikk med oss noe over i sekundærkaret:)

Men ang. cold crushing:
Gradvis senk tempen på ølet før du fater eller flasker. Gjør at gjær og humle (m.m.) samler seg i bunn av gjæringstanken.

Over hvor lang tid skal man gradvis senke temperaturen og ned til hvor mye? Skal det stå sånn en stund så alt får sunket ned? I så fall hvor lenge?
 
Har ikke fasiliteter til coldcrashing selv, men mener å ha lest 3 dager.
Mot null grader, men ikke under...må ikke fryse
 
Man MÅ ikke gjøre det over 3 dager, men de "paranoide" (Üüüdlænd) vil ha det til at gjæren da ikke får temperatursjokk og avgir usmaker... før jeg fikk STC coldcrashet jeg direkte i kjøleskap som holdt 2-3 grader - det tok allikevel et par dager å kjøle ned så mye væske.

På dette tidspunktet er det også alkohol tilstede, så om temperaturen svinger en grad eller to under 0 så fryser det ikke, men ville nå holdt meg "riktig" side av 0 uansett...
 
Tar opp denne gamle tråden. Etter at man har CC og tappet på flaske - da er det vel riktig at flaskene må opp romtemp i et par uker for at gjæret skal sette i gang å lage CO2? Er man sikker på at man får med seg nok gjær i ølet til dette når man CC før tapping?
 
Tar opp denne gamle tråden. Etter at man har CC og tappet på flaske - da er det vel riktig at flaskene må opp romtemp i et par uker for at gjæret skal sette i gang å lage CO2? Er man sikker på at man får med seg nok gjær i ølet til dette når man CC før tapping?
Dersom du ikke filtrerer eller har en unormalt lang CC så får du med deg nok gjær over i flaskene til å karbonere. Karboneringen skjer som vanlig på 20+ grader.
 
Dersom du ikke filtrerer eller har en unormalt lang CC så får du med deg nok gjær over i flaskene til å karbonere. Karboneringen skjer som vanlig på 20+ grader.

Hvor lenge kan man coldcrashe før det blir for lite gjær til karbonering? Tenkte jeg skulle forsøke CC og skrudde ned temperaturen i gjæringsskapet, men det har nå gått 6 døgn da jeg ikke fikk anledning til å tappe ila uken, bør det gå bra eller må jeg riste litt på karet og gi det et nytt døgn?

- Fersking -
 
Tilbake
Topp