• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Selge Speidel 50 2015 mod(SYTETRÅDEN FOR OSS SOM SYNES SPEIDEL ER DYRT, ENDA VERRE ER BRUKTPRISENE)

Helt enig med siste her. Jeg solgte en 20L knapt brukt, som det ble mye greier med her inne. Etter 2 dager på finn fikk jeg prisen jeg ønsket, og ny eier fornøyd. Flere er mer opptatt av andre enn sitt eget her inne, selv om det i dette tilfelle nesten ble lagt opp til diskusjon. Markedet bestemmer prisen, slik er det på alt og det vil alltid være slik. En speidel holder seg endel bedre i pris enn en BB eller lignende. Kvalitet gjør somregel det.
 
Speidel Braumester uansett modelen kostet alltid for høyt og skal aldri koste 50% av original pris om 2 år som godt brukt "An iPod, a Phone, and an Internet Communicator".
15-25% på en brukt er god prisfall for Braumeister uansett alder.
Det er mange ting som blir ikke billigere. :)
 
Da tråden er blitt en diskusjonstråd om generelle priser, og ikke angår opprinnelig tema, ser jeg det mest naturlig å døpe om tittelen til en mer egnet tittel. Moderator må gjerne flytt/slette tråden til egnet sted.

Forøvrig settes prisen til 20.000,- Andre realistiske bud mottas med takk.
 
En annen person prøvde å legge ut en nesten ny speidel 50l her, men etter at den la ute her bestemte han for å legge den ut på finn.no og der tok det ikke lang tid før det var 4-5 som var interessert i den og til den prisen han ønsket.

Reglene for kjøp- og salgforumet er jo såpass strenge at det egentlig er bedre å legge ting ut på Finn og heller lenke til det herifra, uansett. Så vidt jeg har fått med meg, så aksepteres det, mens man ikke får lov til å si "kom med bud" eller "ca 20.000, åpen for pruting" her inne.
 
Hvor har du det fra at det ikke er lov å si "ca. 20.000,-, åpen for pruting" her inne? Det er da en prisantydning? Når det gjelder å lenke til en Finn-annonse som ikke har prisantydning så er det en annonse uten prisantydning, og bryter dermed med reglende her.

Selv en auksjon har startpris/minstepris, så en annonse helt uten prisantydning har lite eller ingenting å gjøre i ethvert salgsforum. Er ikke dette rimelig åpenbart, da?
 
Da tråden er blitt en diskusjonstråd om generelle priser, og ikke angår opprinnelig tema, ser jeg det mest naturlig å døpe om tittelen til en mer egnet tittel. Moderator må gjerne flytt/slette tråden til egnet sted.

Forøvrig settes prisen til 20.000,- Andre realistiske bud mottas med takk.
Hvis du føler deg så fornermet at omdøpingen gjorde krav på de største fontene du fant på tastaturet beklager jeg selvfølgelig å ha bidratt til det. Jeg synes imidlertid at en diskusjon om pris alltid hører hjemme i en salgannonse som omhandler nettopp.....salg.
 
Hvor har du det fra at det ikke er lov å si "ca. 20.000,-, åpen for pruting" her inne? Det er da en prisantydning?

"Ved direktesalg skal salgspris være presisert, og først til mølla-prinsippet gjelder." Det skal altså angis pris, ikke prisantydning. Skal man redusere prisen, så må selgeren redusere prisen, så må førstemann så får førstemann som svarer etter at selegr har redusert prisen kjøpe varen.

Og det er selvfølgelig også et brudd på reglene å ha privat dialog utenom forumet, så å gjøre en avtale om å se på det som er til salgs og avtale en pris når man møtes er heller ikke tillatt.
 
Jeg synes personlig at bruktpriser ofte kreves satt for lavt. Det kommer jo litt an på hva det er snakk om, men f.eks en dyppkjøler som koster ny 2500 vil folk gjerne ha til 1000-lappen. En slik sak er ikke en eneste millimeter dårligere enn en kliss ny, på noen som helst måte. Dette gjelder for mye utstyr, så lenge funksjonaliteten er 100%. En bør jo forvente å få det endel rimeligere, men 50% synes jeg er i billigste laget..
 
Jeg synes personlig at bruktpriser ofte kreves satt for lavt. Det kommer jo litt an på hva det er snakk om, men f.eks en dyppkjøler som koster ny 2500 vil folk gjerne ha til 1000-lappen. En slik sak er ikke en eneste millimeter dårligere enn en kliss ny, på noen som helst måte. Dette gjelder for mye utstyr, så lenge funksjonaliteten er 100%. En bør jo forvente å få det endel rimeligere, men 50% synes jeg er i billigste laget..

Det kommer vel litt an på hvordan man ser det. Selv om et produkt ikke har forringet kvalitet, så mister man potensielt garanti og verdifulle år i forhold til forbrukerkjøpsloven. Det vil jo da være en betydelig risiko forbundet med å kjøpe et brukt produkt med pris nesten lik ny pris. Men det er jo opp til kjøper om de ønsker å ta den risikoen.
 
Det er mulig bruktpriser ofte kreves satt for lavt, men de BLIR ihvertfall sjelden satt for lavt. Eksempelet du nevner med 1000 vs 2500 er under 50, nemlig 40% av nypris. DET er veldig lavt, og det er få ting som selges - eller kreves solgt - så billig med mindre det er noe som er slitt og/eller mye brukt. Det som heller er tilfellet er vel at noen kjøper en gjenstand for 2500, bruker det i to år, og så krever 2000,- for det. Det er i andre enden av skalaen, og er kunstig høy pris.

Noe som fremstår som nytt skal selvsagt kunne selges for langt over halv pris - det er vel ingen som har antydet at en 2 mnd. gammel Speidel 50 bør koste 11.000,-? Men brukt er jo brukt, selv om det fremstår som nytt.
 
Jeg synes personlig at bruktpriser ofte kreves satt for lavt. Det kommer jo litt an på hva det er snakk om, men f.eks en dyppkjøler som koster ny 2500 vil folk gjerne ha til 1000-lappen. En slik sak er ikke en eneste millimeter dårligere enn en kliss ny, på noen som helst måte. Dette gjelder for mye utstyr, så lenge funksjonaliteten er 100%. En bør jo forvente å få det endel rimeligere, men 50% synes jeg er i billigste laget..

Enkelte selgere vil vel bare bli kvitt varen fort og har sunk cost-fallacy i bakhodet og dermed setter en lav pris. Å kreve en høyere pris kan føre til at det tar lengre tid å bli ferdig med salget, noe som også har en verdi. F.eks. kan styr med frakt gjøre at selger heller setter pris litt lavt og krever henting, og dermed oppnår å selge gjenstanden relativt fort og følgende tjener tid (som er penger) og oppbevaringskapasitet (som muligens gjør at et nytt og bedre produkt kan anskaffes hurtigere) og er strålende fornøyd tross et økonomisk utbytte på 40 % av nypris.

Prising av en brukt gjenstand er komplisert og svært subjektivt, å "klage" på at andre selger sine ting for lavt i forhold til nypris blir å hevde at denne personens vurderinger rundt forhold du ikke kan ane noe om er "gale" :)

Svææært merkelig salgstråd nå btw. Lykke til til TS, stå på krava :)
 
Og rarare blir det nok ... og siden trådstartar har kalt det for sytetråd så er det vel fritt fram med alt anna enn bod på speidelen...

Akkurat idag har prisen på ein speidel av modell 2015-2016 gått ned med ca. 1000-1500 kroner eller meir sidan Petit Agentur kjører kampanje på speidlar med sitat "gratis wifi modul". (Eg synes alltid det er litt rart når noko vert kalla gratis all den tid ein faktisk må betala noko for å få det som er gratis....).

Dette er den risikoen ein tar når ein kjøper noko der det skjer utvikling.
 
Det kommer vel litt an på hvordan man ser det. Selv om et produkt ikke har forringet kvalitet, så mister man potensielt garanti og verdifulle år i forhold til forbrukerkjøpsloven. Det vil jo da være en betydelig risiko forbundet med å kjøpe et brukt produkt med pris nesten lik ny pris. Men det er jo opp til kjøper om de ønsker å ta den risikoen.
Her må jeg arrestere deg når du sier at man "mister (man) potensielt garanti". Ingen garantier eller reklamasjonsretten bortfaller ved videresalg - produktet er selvfølgelig ikke tuklet med. En annen oppfatning av dette er vranglære. Hva gjelder gjenstående reklamasjonstid, så gjenspeiles det i prisen - den selges ikke for full pris(ser her bort fra dagens prisjusteringer/tilbud). Prisen er justert ned ved at den er ubetydelig brukt og at man "mister" 4 måneder av totalt 5 års reklamasjonstid mot leverandør(kjøpt ny aug 2016).
 
hvis du er i beit etter en speidel 50 så burde det vel være greit å spare kanskje et par høvdinger på å kjøpe en som er brukt én gang? Kan bruke de høvdingene til noe fint ekstrautstyr som f.eks rustfri hatt, som er uvurderlig når en står inne å brygger på et vaskerom el.
 
hvis du er i beit etter en speidel 50 så burde det vel være greit å spare kanskje et par høvdinger på å kjøpe en som er brukt én gang? Kan bruke de høvdingene til noe fint ekstrautstyr som f.eks rustfri hatt, som er uvurderlig når en står inne å brygger på et vaskerom el.
Sier gutten som akkurat har bestilt Speidel 50 +
 
Sier gutten som akkurat har bestilt Speidel 50 +

Hvis noe hadde villet selge meg en speidel av den nye type etter 1 brygg for 2000kr mindre enn ny pris hadde jeg såklart takket ja til det. Jeg gikk forøvrig for 20L. Har tilgang til en eldre 50L gjennom ølklubben, men det er mye styr å hente å bringe dette hver gang en vil brygge. Også har jeg vært på jakt etter 20L for å kunne eksperimentere litt mer uten å ende med 50L slukøl...
 
Da tråden er blitt en diskusjonstråd om generelle priser, og ikke angår opprinnelig tema, ser jeg det mest naturlig å døpe om tittelen til en mer egnet tittel. Moderator må gjerne flytt/slette tråden til egnet sted.

Forøvrig settes prisen til 20.000,- Andre realistiske bud mottas med takk.


Haha.
Fantastisk, og det virker jo som det var et stort behov for en slik tråd:)
 
(Eg synes alltid det er litt rart når noko vert kalla gratis all den tid ein faktisk må betala noko for å få det som er gratis....).
Det er faktisk ulovlig, og burde rapporteres til forbrukerombudet som falsk markedsføring. "Gratis" er gratis; Hvis det foreligger noen som helst økonomiske forutsetninger så er det pr. def. ikke gratis. Jeg synes slikt er uprofesjonellt; Hvor vanskelig kan det være å skrive "få med WIFI-modul på kjøpet" e.l.?
 
Da er det på tide å vekke opp igjen denne viktige diskusjonstråden for Speidelpriser.

Det er nå med stor sorg jeg nå må meddele at også bruktmarkedesprisen for Speidel er så ille som mange har fryktet her inne. Speidelen min ble går solgt for utropspris, tro det eller ei. Videre klarte kjøper faktisk å prute inn i prisen en kjølespiral.

Kom igjen og diskuter…….
 
Tilbake
Topp