• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Selger bryggeriet mitt!

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg selger RIMS-bryggeriet mitt fordi jeg går opp en størrelse.

Utstyret består av kokekjele og meskekjele pluss diverse, diverse. Kapasiteten er ca 25liter, men begrensningen er egentlig størrelsen på kokekjelen som er 30l.

Kokekjelen er en BB30, lettere modifisert. Alt av elektrikseri i bunnen er fjernet, og strømkabelen går kun via en bryter til elementet. Har også fjernet en bit av plastringen øverst slik at den kan snus oppned og tømmes helt uten å bli sittende igjen med en skvett. Krana er også byttet ut. Meskekorg og lokk er selvfølgelig med. I tillegg også et bøyd rør med kran og rustfri hurtigkobling for bruk ved avsiling/overføring fra mesk til kok.

Meskekjelen er en 30l Burco vannkoker med 2,8kW element i bunnen og silbunn i rustfritt. Det er også et ‘overrislingslokk’ med hurtigkobling, kran og hev/senkbar overrislingsanordning. Kjelen er modifisert på samme måte som kokekjelen når det gjelder det elektriske, dvs at kabelen går via bryter rett til elementet. Det er i tillegg tatt hull i senter av bunnen, med en skroggjennomføring ned som ender i et T-ledd med en Pt100-føler på ene siden og utgang til en pumpe på andre siden (se skisse). Både Pt100-føleren og pumpa følger med. Pumpa har en slange stikkende ut som kan kobles til overrislingslokket med rustfri hurtigkobling. (Ved skylling kobler jeg slangen til den bøyde rørstussen og henger den over kanten på kokekjelen. Jeg har en HLT med pumpe og PID som kobles på overrislingsdelen. Slik overrisler jeg med 76grader vann samtidig som jeg pumper vørter over i kokekjelen. (HLT’en min er ikke for salg.)En ekstra hurtigkobling følger med for evt. å mekke seg en HLT med pumpe for skyllingen. I tillegg er det montert en mono jacksocket (til vanlig gitarjack) på meskekjelen for 12V til pumpa. Pt100 føleren ender i en stereo jackplugg.

Det man trenger i tillegg til alt dette er en 12V strømforsyning til pumpa (batterieliminator), PID-kontroller for styring av mesketemp, og en HLT for skyllevann. Den siste er ikke absolutt nødvendig da det jo er fullt mulig å skylle manuelt.

Bryggeriet har vært brukt ca. 1,5 ganger pr. måned de siste to årene og har gitt mange gleder(?) og svært få sorger, faktisk ingen. Det funker, rett og slett.

Pumpa er en av de svarte SolarProject-type med skruetilkoblinger, tror det er denne, men jeg husker ikke lenger:
http://www.ebay.com/itm/24v-12v-sub...=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3cdf22fa24
Selges helst samlet, for ca 3000,-. Svar direkte i tråden slik at alle ser hva som foregår!
 
Stenumgard skrev:
Hvor mye skal du ha for BB30? Kunne vært interessert i og kjøpt denne for å bruke den som HLT.
Foretrekker egentlig å selge det samlet, men hvis det ikke blir solgt sender jeg deg en melding. En tusing burde vel være OK?
 
Vurderer det..

Hva har du brukt som HLT kjele?
Jeg er ikke helt 100% sikker på hva som skal til for å få et bra RIMS oppsett, men har en 36liters kjele med PID og pumpe i dag så antar det vil være greitt å bruke denne som en del av 3-kjeles RIMS oppsett? Hva vil jeg evt trenge av tilleggsutstyr?
 
NilsT skrev:
Hva har du brukt som HLT kjele?
Jeg har brukt et Europris gjæringsspann, montert på en liten trekasse som inneholder PID, pumpe og tempføler i spannet. Der måler jeg opp akkurat det skyllevannet jeg trenger og setter den på. Når jeg skyller, pumper jeg alt gjennom overrislingsanordningen over på toppen av mesken.

EDIT: Inneholder selvsagt varmeelement og SSR også.
Den kjelen du har høres ut til å være midt i blinken. Du trenger en PID med SSR og en batterieliminator til pumpa hvis du tenker på å bruke det med det jeg selger...
 
Jeg er interessert i å kjøpe samlet om det fortsatt er til salgs! Bor litt unna(hamar) så det må helst kunne sendes om det ikke blir for dyrt.

Mvh Sigmund

Bare si fra om du vil ha tlfnr, ellers så hører jeg fra deg på en eller annen måte! Nå skal jeg opp til en kompis å hjelpe han med bryggeriet! Fortsatt god kveld!
 
Om Storstad av noen anledning ikke kjøper hele pakken så vill jeg, liker oppsettet. Bor i Oslo så kan hente.

Mvh, Tomas
 
Tilbake
Topp