• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Selges: ESP8266-TempLogger

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
[Edit] - oppdatert med ny info 17.12.2015 kl. 14:30

Budrunden er avsluttet og ESP8266-Templogger legges nå ut for ordinært salg.
Det har vært et omfattende arbeid, men testene jeg har kjørt de siste 8 ukene har vært 100% stabile.
Temploggeren kan kjøre inntil 4 temperatursensorer.

Loggeren som nå legges ut for salg er en særdeles avansert logger i forhold til koden jeg har lagt tilgjengelig på forumets DIY sider (nederst i post #1).

Bilder, info og pris om den avanserte loggeren finnes her: http://esp8266.templogg.no/

Templogger-topp.jpg
 
Sist redigert:
Følger USB forlenger ledning med?
Min plan var at så lenge jeg bygget en enhet med standard tilkoblinger, så kunne brukerne selv finne strømkilde (mobillader/ USB lader) og USB kabler etter eget behov.
Enheten kommer derfor uten USB forlenger og mobillader siden det ville ha drevet prisen opp og de fleste har slike liggende hjemme...
 
Skjønte ikke konseptet helt. Skjønner at man kan sitte i stua å se hvilken temp gjæringsdunken har. Men siden jeg bare kan gå inn i rommet ved siden av å titte på stc hvordan det står til inni der så skjønte jeg ikke helt hva man kan bruke den til.
 
Da er budrunden avsluttet. Tusen takk for interessen.
Jeg kommer nå til å lage flere.
Prisen for enheten med kun en sensor blir kr. 1000,-
Prisen for enheten med inntil 4 sensorer blir 1200,-
 
Skjønte ikke konseptet helt.
Dette er en logger som viser deg temperatur gjennom hele gjæringsløpet. Du har også data tilgjengelig uavhengig av hvor du er i verden, så lenge du har nettilgang.
Ved å gå innom gjæringsskapet vil du kun se et øyeblikksbilde.
Du kan også bruke den som et termometer direkte, men det er kun en av flere tilleggsfunksjoner.
Via thingspeak kan du også sette alarmer (via React) som varsler deg på mobil dersom den går over/under dine Set-Verdier.
Ikke alle har dette behovet / ønsket. Mange klarer seg fint uten :)
 
Sist redigert:
Jeg fester dem utelukkende utenpå gjæringskar og isolerer med liggeunderlag (10*20 cm) som stroppes fast med en reim. Jeg har kontrollmålt i vann, og temperaturforskjellen er marginal utenpå og i vannet. Vørter er ikke helt likt vann, men det holder for meg :)
Jeg har kjøpt sensorer med ledning (ikke sensor) på 1, 3 og 5 meter.
Du kan bruke en hvilken som helst skjøtekabel så lenge du har tre ledere - så dette kan du også lage selv.
Jeg har også sett målere med lang stålsensor, men husker ikke hvor eller pris
 
Da er budrunden avsluttet. Tusen takk for interessen.
Jeg kommer nå til å lage flere.
Prisen for enheten med kun en sensor blir kr. 1000,-
Prisen for enheten med inntil 4 sensorer blir 1200,-
Mulig det er høy materialkostnad på den, men synes 1000,- er for høyt. Ihvertfall dyrere enn hva jeg ønsker å betale. Har fulgt med på utviklingen av denne, og hadde lyst på en slik. Ikke for at jeg trenger en, men morsom gadget. Men det blir nok kun med tanken, med mindre mange hiver seg og kjøper slik at prisen kan gå litt ned.
For 1000 kr så forventer man garanti, service og support, oppgraderinger osv.
 
Jeg har full forståelse for dine argumenter, og jeg synes også selv dette er vanskelig.
Jeg har lenge brukt mye tid på DIY som jeg har delt fritt på forumet, noe jeg synes er en fin ting. Denne enheten kjøres derimot i et kommersielt spor - og da blir det en kost/nytte for meg, som det også er for deg og dere. Blir prisen for lav, er det rett og slett hyggeligere ting jeg vil bruke tiden min på enn å lodde komponenter. Når det er sagt, er materialkostnadene minimale. Det er utviklingen som er kostnadsdrivende.
Jeg har hele tiden vært innstilt på ikke og selge enheter ut over den som ble solgt via budrunden, så får vi se hva som skjer...
Mtp. garanti, service og support vil jeg strekke meg langt, noe jeg også har gjort i alle mine DIY prosjekter hvor mange har fått hjelp til sine DIY - men jeg tar selvfølgelig poenget.
 
Mulig jeg misforsto, trodde budrunden var for å sette prisen på hva du skulle selge de for i et større opplag.
Ingen planer om å gjøre koden open source slik som f.eks matsstaff har gjort det med stc1000 firmware?
 
Tilbake
Topp